Madden 21

American Football blijft een amerikaans iets. Nadat de Admirals vertrokken zijn uit Nederland hoor je er amper nog wat van. De super bowl wordt dan nog wel bekeken, maar verder heeft de sport weinig animo in ons land. Daarom begin ik altijd met veel enthousiasme aan de games. Dit keer konden we aan de slag met Madden 21. Voor het eerst dat we Tom Brady in een ander team zien dan de New England Patriots.

De Madden serie van EA heeft al jaren een imagoprobleem. Niet zozeer dat de games slecht waren, maar meer dat ze het verwijt krijgen weinig te veranderen  aan de game. Dit jaar is er een compleet nieuwe modus met The Yard. In The Yard speel je een game van zes tegen zes. Ieder team heeft drie kansen om meteen de bal naar de endzone te brengen. Geen first downs dus, meteen een touchdown scoren. Het is snelle arcade-actie die het heel erg leuk maakt om even snel een potje te spelen. Helaas zit er verder weinig diepgang in. Op gear verzamelen na is er niks te doen. Leuk is wel dat door de gear meer variatie in de game zelf komt, maar het ook een beetje verwarrend is wie nou bij wie hoort. Verder is The Yard in het begin vrij lastig, maar zodra je de verschillende features door begint te krijgen het spelen steeds leuker wordt. Jammer want hier had meer ingezeten. Desalniettemin is het leuk om te spelen en is het een variatie op de main game.

Madden 21

De game zelf kent niet hele grote veranderingen dit jaar. Wat als eerste opvalt is dat verdedigen iets aangepast is waardoor je meer vrijheid hebt zelf keuzes te maken. Je hebt nu iets meer invloed over de manier van doen door zogenaamde Rush Moves, maar om nou te zeggen dat het baanbrekend is? Nee, dat is het totaal niet niet. Het blijft een statische bedoening waarbij mijn grootste frustratie toch blijft dat ik het idee heb dat de AI soms maar gewoon wat doet. Ze moeten in de toekomst echt gaan zorgen dat het dynamischer wordt, en wij als gamers meer het gevoel hebben echt invloed te hebben op hoe de verdediging zijn werk doet. Het voelt nu allemaal te statisch en ja: rush moves zorgen voor meer variatie, maar het is niet genoeg.

Madden 21

Anno 2020 is het echt not-done dat zo een grote franchise last heeft van framerate drops. Je hebt een goede basis staan qua game dus dat mag dit echt niet meer. Het is frustrerend en heeft daadwerkelijk effect op wat je doet. Dit moet echt opgelost worden want het is in mijn ogen het meest frustrerende van de game. Daarnaast heeft de verhaalmodus ook wat veranderingen. Het stopt dit keer niet meer als je pro wordt, maar het grote nadeel is dat je nul invloed hebt op het verhaal. Je kan alles winnen of verliezen maar het maakt niks uit. Jammer en weer een gemiste kans. Waar ze wederom de plank mee misslaan is het niet goed implementeren van college football. De fanbase voor deze league is gigantisch en op deze manier geef je veel meer feeling aan deze modus. Er is gewoon heel veel ruimte voor verbetering en kan zelfs naadloos overgaan in de franchise-modus van Madden. Dit laatste zit al jaren in het vergeethoekje van het spel en ook dit jaar zit daar bijna geen verandering in.

Ultimate team is een modus die mij nooit heeft kunnen bekoren. Door het pay-to-win-principe is het een te grote grind om er iets leuks van te kunnen maken. Ik speel daarvoor te weinig om dit tot een succes te brengen als je niet bereid bent om de portemonnee te trekken. Omdat dit toch ook het grote multiplayer-gedeelte van het spel is speel ik dit bijna niet.

Madden 21

Weer een nieuwe Madden is lastig. Als je ieder jaar een nieuwe game uitbrengt kom je op een bepaald moment bij de situatie dat een DLC van vorig jaar genoeg is in plaats van een volledig nieuwe game uit te brengen. Het is niet raar dat EA bakken aan kritiek krijgt dit jaar en dat de review-bommen op Metacritic het de slechtst scorende game op Metacritic ooit maakt. Is Madden 21 dan echt zo slecht? Nee het is en blijft een vette game, maar als je ieder jaar het volle pond moet betalen en brengt een game uit waarbij gewoon niet naar de fans geluisterd wordt houdt het een keer op. The Yard heeft voor mij toch wel gezorgd voor wat avondjes plezier en is een leuke toevoeging die nog wel wat werk nodig heeft. Mocht je niet in het bezit zijn van Madden is het gewoon een prima game, maar als je Madden 20 in de kast hebt liggen voelt het toch allemaal aan als hetzelfde. Gemiste kans weer.