Raji: An Ancient Epic

Het verhaal van Raji: An Ancient Epic begint met het begin van een nieuwe oorlog tussen de demonen en de goden. In een poging hun nederlaag in de laatste grote oorlog van duizend jaar geleden te wreken hebben de demonen de goden uitgedaagd. Ze zijn het mensenrijk binnengevallen. Ze vallen onder andere het stadje aan waar Raji op straat haar geld verdient als acrobaat. Haar broer Golu wordt meegenomen en ze gaat achter hem aan. Tegelijkertijd besluiten de Hindoestaanse goden dat zij de uitverkorene wordt om de demonen te verslaan.

Zoals we ondertussen weten uit andere games sla je demonen niet met je vuisten (of je heet Kratos). Raji krijgt dan ook wat hulpmiddelen. In het begin krijgt ze al de Trishula, de trident van de god Durga. Je krijgt per wapen een skilltree om het wat sterker te maken. Daarnaast ben je als acrobaat erg lenig, dus springen, radslagen en weet ik wat meer heb je tot je beschikking om de demonen te ontwijken en om ze vanuit allerlei invalshoeken aan te vallen. Spring tegen een muur en met een salto sta je achter de vijand om hem te meppen met bijvoorbeeld die trident.

Raji: An Ancient Epic (Foto: Super)

Het vechten in Raji: An Ancient Epic wordt al snel een lenig spelletje vijanden ontwijken. Tijdens het achtervolgen van de demonen om je broertje te redden verschijnen er steeds magische vlakken waarin vijanden verschijnen. Pas als je ze verslagen hebt kun je weer verder. Dat werkt op zich prima en met alle capriolen die je kunt uithalen voelt het vechten steeds wel tof. Je kunt ook makkelijk wisselen van wapen als je er eenmaal meerdere hebt.

Grafisch is Raji: An Ancient Epic leuk gedaan. Het verhaal wordt verteld in de typische schaduwspellen met houten poppen. De game zelf is isometrisch 3D, maar dan wel met een vast camerapunt. De stijl valt zeker op, het is gemaakt in de Pahari-kunststijl, met handgetekende textures. Tijdens de gameplay vind ik het jammer dat de camera zo ver weg van Raji staat. Natuurlijk, overzicht van je omgeving is belangrijk, maar alle detail van Raji valt weg als ze nog maar een klein poppetje op het scherm is.

Raji: An Ancient Epic (Foto: Super)

Naast het vechten zit er ook wat platforming in. Die vind ik wat minder geslaagd. Ik sprong vaak een afgrond in terwijl ik optisch die sprong makkelijk had moeten halen. Je moet op bepaalde punten echt op een bepaald stukje pad staan en dan springen, sta je er net naast dan haal je de sprong niet. Een wall-runn om een groter stuk over te steken gaat ook niet altijd even soepel. Het is niet dat je een compleet level overnieuw hoeft te doen maar irritant is het wel.

Leuk vind ik ook dat je iets meer te weten komt over de Indiase goden tijdens het spelen van Raji: An Ancient Epic. Door onder andere muurschilderingen en beelden krijg je een stukje verhaal mee over een paar goden en verhalen die er in de Hindoestaanse religie bestaan. Het is dan ook jammer dat Raji: An Ancient Epic niet zo ‘epic’ in lengte is. In een paar uur ben je er doorheen.

Raji: An Ancient Epic is het debuut van Nodding Heads, een Indiase indie. Het is een goede eerste poging. Grafisch valt de game op door de gekozen artstyle. Het vechten is gevarieerd en de makers nemen je mee op een reis waar je meer leert over Hindoestaanse goden. Het platformen heeft wel wat issues, en ook de camera vind ik wat ver weg staan van de hoofdrolspeler. Het belemmert je niet bij het vechten maar ik zou graag wat meer details zien van Raji, zeker omdat de omgeving er al zo mooi uitziet. Raji: An Ancient Epic is nu uit op Nintendo Switch en komt later dit jaar naar PlayStation 4, Xbox One en pc.