Into the Radius

Into the Radius is een VR-survival shooter voor premium virtual reality-headsets. Als speler baan je je een weg door de mysterieuze "Pechorsk Radius Zone" in een rustig mijnstadje in de Sovjet-Unie. Deze quarantainezone is verboden terrein en huist allerlei bijzondere en gevaarlijke abnormaliteiten.

Van meet af aan wordt er maar weinig losgelaten over het achtergrondverhaal van Into the Radius, de ontwikkelaar laat je flink spartelen in het spookachtige Soviet-stadje van Pechorsk, waar je vooral bent aangewezen op physics-based interactie met de omgeving en een aantal handige items zoals een interactieve kaart, een 'anomoly detector' en speciale throwables waarmee je verborgen gevaren zichtbaar kunt maken. De combat is vrij uitgebreid, als in, er zijn behoorlijk wat wapens aanwezig maar omdat het richten zo gigantisch onhandig gaat heb ik nog het meest gehad aan mijn (werp)mes waarmee je de meeste vijanden (verschillende vijanden zijn sowieso op één hand te tellen) vrij eenvoudig kunt neersteken. Ergens wel jammer want werpen is stijlvoller, helaas zat er bij mij bij alle wapens een soort standaard-afwijking van enkele meters rechts van het punt waar ik daadwerkelijk op mikte.

Into the Radius is wat men noemt een zeer ongepolijste titel. De game zit vol bugs, vage grafische glitches en algehele frustrerende momenten omdat de controls niet meewerken. Zo heb ik zelf ongeveer anderhalf uur gedaan over de tutorial omdat allerlei acties niet voldoende werden uitgelegd of simpelweg niet werkten zoals het hoorde. Daarnaast bevat de tutorial geen safe points dus als je iets verneukt kun je helemaal van voren af aan beginnen. Het spel bevat enkele prima ogende, klassieke Soviet-wapens zoals Kalashnikovs en Makarovs, die op zich goed "in de hand liggen" maar waarvan de gunplay op zijn zachtst gezegd dubieus is. Datzelfde geldt dus ook voor de werpmessen die je in hier voorgeschoteld krijgt, pas na ongeveer een kwartier oefenen lukte het me een keer om de oefen-dummies te raken met de Oculus Touch-controllers, puur door correctie toe te passen op de werprichting die voor mij natuurlijk voelde. Tijdens een oefenrondje tot daar aan toe, maar minder handig zodra je leven er vanaf hangt...

Toch zijn er zeker een aantal pluspunten te benoemen over deze game. Als je het voor elkaar krijgt om de controls en de settings enigszins naar je hand te zetten heb je een vrij uitgebreide, spannende VR-titel te pakken die qua sfeer erg veel weg heeft van spellen als STALKER en Get Even. De game is ontzettend pittig en als je zonder degelijke voorbereiding een nieuw gebied betreedt is de kans groot dat je het loodje legt. Dat maakt het ook wel weer leuk, je kunt namelijk zelf enige voorbereidingen treffen in de verschillende shelters en zodra je iets te zelfverzekerd een bepaalde area bent binnengelopen kun je bij een tweede poging de situatie proberen naar je hand te zetten - een boel trial & error dus.

Het is grafisch niet bepaald uitzonderlijk mooi, zoals je kunt verwachten van een indie (VR-)ontwikkelaar. Toch weten de mensen bij CM Games aardig goed hoe ze met matige visuals toch een onheilspellende sfeer kunnen creëren waarin je voortdurend zenuwachtig om je heen aan het kijken bent in afwachting van de volgende bizarre verschijning die jou naar alle waarschijnlijkheid van het leven wil beroven. Het is een gevalletje sfeer over graphics. Helaas zijn er wel echt ontzettend veel glitches aanwezig in Into the Radius, met name met betrekking tot items. Bijvoorbeeld objecten die je ergens in de wereld moet plaatsen en dan gewoon door de grond heen zakken of juist op hoge snelheid een willekeurige richting in worden getorperdeerd.

Fans van de STALKER-games die graag een dergelijk genre een keer in VR willen meemaken zou ik zeker aanraden om Into the Radius een kans te geven - als je online naar ervaringen leest merk je de ene helft van de spelers veel meer problemen ervaart dan de ander. Dat zal te maken hebben met de verschillende VR-sets en controllers die gebruikt worden. Het is te hopen dat CM Games nog het één en ander aan de game weet de polijsten via patches om één en ander wat speelbaarder te maken. Into the Radius is beschikbaar op Steam voor Valve Index, HTC Vive, Oculus Rift en Windows Mixed Reality.