Othercide

Ik was meteen geïnteresseerd toen ik een stukje gameplay van Othercide zag. Grafisch valt het spel echt wel op, het is turned-based actie en het horrorstijltje beviel me wel. Nu ik bezig geweest ben met de game ben ik alleen nog maar enthousiaster.

Othercide speelt zich af in een wereld die is aangetast door monsters die zijn gemaakt van de ergste zonden van de mensheid. Het enige dat hen in de weg staat, zijn The Daughters; een leger bestaande uit echo's van de grootste krijger ooit, de Red Mother. De sfeer die neergezet wordt door de grafische stijl is echt heel vet: de wereld bestaat uit zwart, grijs, wit en rood, of geel als je kleurenblind bent. De vijanden zijn horror-like, erg tof ontworpen.

Othercide - Classes (Foto: Focus Home Interactive)

De Red Mother is uiteindelijk verslagen, maar ze geeft nog niet op. Ze baart dochters en jij voedt ze op door ze een klasse te geven. Je kunt ze daarnaast nog customizen. Door missies te doen verdien je ervaringspunten en kun je ze bij level up een upgrade geven. Je krijgt elke keer de keuze uit twee skills zodat elke Daughter uniek is. Je kunt dochters offeren om hun sterke punten (nee, niet die twee), aan een andere dochter te geven. Als je bijvoorbeeld een Swordmaster fuseert met een ander, dan krijgt diegene een attackboost. Als je een Shieldbearer fuseert dan krijgt de ander een hp-boost.

Als een sterkere dochter sterft door te offeren of tijdens een missie dan is het nog niet afgelopen, je kunt met gevonden resurrection tokens haar weer tot leven proberen te wekken. Alleen als iedereen in een missie verslagen wordt, dan begin je weer helemaal opnieuw met een frisse set dochters. Zelfs bij zo’n totaal mislukte missie is het niet meteen getreurd. Je krijg dan de keuze uit een lijstje met perks, zodat je volgende poging misschien wel meer kans van slagen heeft. De perks verdien je door eindbazen te verslaan, hoe verder je komt hoe beter de perks zijn. Zo kun je meteen aan het begin een resurrection token krijgen, de mogelijkheid een stuk over te slaan, of meer damage te doen tegen een bepaald type vijand. Dit systeem zorgt ervoor dat je niet meteen teleurgesteld opnieuw begint zoals in veel andere rogue-like games.

Othercide - Stats (Foto: Focus Home Interactive)

Tot nu toe is alleen de grafische stijl anders dan andere games in het turnbased genre. Het vechten in Othercide gaat toch ook anders. In de game staat het Dynamic Timeline System centraal in elk gevecht. In plaats van alleen te bepalen waar en wat je eenheden doen, manipuleer je ook wanneer er dingen gebeuren. Je hebt een tijdslijn. Elke actie van je Daughters en vijanden kost tijd. Als je een actie selecteert uit de lijst zie je onderin de tijdlijn meteen wanneer deze uitgevoerd gaat worden.

Othercide - Gameplay (Foto: Focus Home Interactive)

Een voorbeeldje hoe je dit in je voordeel kunt gebruiken. Als je ziet dat een vijand een sterke aanval gaat uitvoeren op een van je dochters dan zou je een speciale aanval kunnen kiezen die voor die tijd uitgevoerd gaat worden en de vijandelijke aanval naar achteren schuift op de tijdslijn. Dat geeft je weer tijd om die vijand uit te schakelen met bijvoorbeeld een reeks aanvallen van je team die achter elkaar een combo bonus opleveren. Een andere skill is bijvoorbeeld een kogelregen die over een groter gebied drie keer wordt uitgevoerd op de tijdslijn. In die tijd kan die dochter zelfs een nieuwe actie selecteren. Je hebt heel veel combinaties uit te proberen en dat maakt het spel zo leuk om te spelen. Vooruitdenken met een extra dimensie (tijd) is nu helemaal belangrijk in je strategie.

Helaas is niet alles even fantastisch. Het verhaal van Othercide wordt nogal warrig verteld, maar je kunt ook nog stukjes achtergrondinfo vinden in de levels. Dat is nog niet zo’n probleem, maar de blauwe schermen die je vertellen dat het spel een probleem ondervonden heeft zijn wel jammer. Er is ondertussen al een patch uit waardoor het veel minder voorkomt, maar ik had liever een spel gezien dat op dag 1 meteen probleemloos draait. De eindbaas zelf was nogal pittig te noemen. Ik dacht toch echt genoeg geleveld te hebben, maar daar was wel een spike in moeilijkheid te vinden. De bazen die je in de reis er naar toe tegenkomt waren erg tof, maar deze voelde oneerlijk.

Othercide is een leuke turn-based stratgiegame, die eens wat nieuws in de strijd gooit door wezenlijk met tijdsverloop van acties te kunnen spelen. De grafische stijl is de kers op de taart. Alleen het verhaal wordt wat vaag verteld en er zijn wat technische problemen, maar die mogen de pret niet drukken. Hopelijk worden de bugs eruit gepatched, al is het natuurlijk jammer dat deze niet eerder opgemerkt zijn voor release. Ik ga er zeker nog een paar keer door heen lopen, gewoon om te zien of ik die eindbaas makkelijker aan kan als ik het anders aanpak qua fuseren en skill-keuzes. De game is voor mij nu al een verborgen pareltje van dit jaar.

Gespeeld op PlayStation 4, ook verkrijgbaar voor Xbox One en pc.