Story of Seasons: Friends of Mineral Town

Harvest Moon: Friends of Mineral Town verscheen op GameBoy Advance bij ons in het Westen in 2004 en was dé game als je relaxt het leven van een boer wilde ervaren. Tegenwoordig zijn er veel meer games in dit genre. Stardew Valley en My Time at Portia zijn stukken uitgebreider en zijn ontwikkeld door mensen die zijn opgegroeid met het spelen van Harvest Moon. Door allerlei rechten en gedoe is de naam Harvest Moon veranderd naar Story of Seasons, vandaar dat de Switch-remake Story of Seasons: Friends of Mineral Town is gaan heten.

Story of Seasons: Friends of Mineral Town is niet alleen in resolutie veranderd: het is opnieuw gemaakt in een nieuwe engine. Het meest in het oog springende zijn de graphics. Die zijn van 2D-sprites naar 3D gegaan. Persoonlijk vond ik de vroegere beelden er leuker uitzien. Hadden ze die in resolutie en detail verhoogd dan was ik tevreden geweest. Maar toch, de koeien zien er weer om te knuffelen uit.

Story of Seasons: Friends of Mineral Town (Foto: Marvelous)

Nu zijn er genoeg spellen die net wat meer bieden dan het boerenleven. Als je denkt dat er nog wat actie toegevoegd is aan de remake dan kom je bedrogen uit. Story of Seasons: Friends of Mineral Town blijft bij de basis: gewassen telen, vee houden, grondstoffen mijnen en vissen. Ondertussen kun je de bewoners van het dorp beter leren kennen en zelfs trouwen. De makers zijn wel iets moderner geworden: je kunt met een personage van hetzelfde geslacht trouwen. Niet alles is naar deze tijd getrokken. Het zal in deze tijd vast enorme discussies opleveren, maar transgenders zitten er niet in. Bij het creëren van je personage kies je voor een jongen of meisje.

Net zoals bij Animal Crossing zijn het de kleine, dagelijkse interacties met de bewoners die ervoor zorgen dat het lijkt dat je een inwoner van een levendig dorpje bent. Zack komt bijvoorbeeld elke dag om vijf uur langs je boerderij om de spullen die je in de verzendbak stopt te kopen. Hij begroet je als je op dat moment in het veld bent. Er zijn ook verschillende gebeurtenissen tussen dorpelingen die willekeurig zijn. Dorpelingen die over problemen praten als je toevallig langskomt.

Langzamerhand bouw je een relatie met elk van hen op, waardoor de dialogen met jou geleidelijk veranderen. De meeste personages zijn er gewoon om meer variatie aan te bieden, maar je kunt met een aantal mannen en vrouwen trouwen als je de relatie voldoende laat groeien. Als je één keer per dag met ze praat en ze een dagelijks cadeau geeft, zoals een stuk fruit, zullen ze verliefd op je worden. Het ‘Beste vrienden’-label dat bij het origineel verscheen als je iemand van hetzelfde geslacht ‘trouwde’ is nu verdwenen.

In Story of Seasons: Friends of Mineral Town is er wat nieuwe content te vinden, maar veel is het niet. Er zijn twee nieuwe huwelijkskandidaten, Jennifer en Brandon. Grappiger is koffiekoe die je kunt gebruiken om koffie te melken. Maar heel veel meer is er niet. Ik ben vooral blij met de verbeteringen in menu’s en gameplay. Je ziet nu bijvoorbeeld waar je gaat zaaien of oogsten in het veld, je ziet het oplichten. Omdat je alleen wil zaaien op bewerkte grond is dat wel makkelijk, anders ben je je zaadjes kwijt. Je kunt nu ook altijd opslaan in plaats van te wachten tot je gaat slapen in het spel. En wie wil er nu geen capibara als huisdier?

Story of Seasons: Friends of Mineral Town blijft bij de basisgame van weleer. Daardoor is het een eenvoudiger game in vergelijking met andere, modernere delen uit de serie en niet te vergeten de concurrenten. Tegelijkertijd is het fijn om eens een titel te spelen die op één ding gericht is en dat dit dan ook goed uitgewerkt is. Je kunt er alsnog uren mee bezig zijn zonder je te vervelen. Wil je uitgebreidere mogelijkheden, dan zul je naar de latere delen moeten kijken of naar de eerder genoemde concurrenten.

Gespeeld op Nintendo Switch, ook verkrijgbaar op pc.