void tRrLM(); //Void Terrarium

In The Last of Us is een schimmel al de oorzaak van een flinke decimering van de mensheid, maar in void tRrLM(); //Void Terrarium is een nog een graadje erger: er is nog maar een mens over, en die is op sterven na dood.

In de toekomst is de mensheid zo goed als uitgestorven. Jij speelt Robbie, een schoonmaakrobot. Robbie bevindt zich in ondergrondse ruïnes van een ingestorte menselijke samenleving. De mens is namelijk onder de grond gaan schuilen om een dodelijk schimmel te mijden, maar daar maakten ze er zelf een zooitje van. Een computer dacht goed te doen en de mensheid in bescherming te nemen door ze te doden. Robbie rijdt wat rond en vindt Toriko, een jong meisje. Toriko is besmet door de schimmel en is stervende. Robbie komt niet ver daarvandaan factoryAI tegen, de stationaire computer die de mensheid onder de grond heeft uitgeroeid. Die heeft spijt en wil Robbie helpen met wijze raad om Toriko, de laatste nog levende mens te redden.

Void tRrLM(); //Void Terrarium - Toriko (Foto: NIS America)

void tRrLM(); //Void Terrarium is een rogue-like dungeon crawler. FactoryAI stuurt je op missies om medicijnen, eten, resources of blauwdrukken te halen om Toriko in leven te houden en een veilig thuis voor haar te bouwen. Die spullen haal je in telkens random gegenereerde dungeons. Jij, Robbie, ziet alleen waar je bent geweest en er is een fog, dus je ziet alleen vijanden in de kamer waar je bent. Terwijl je loopt, raakt je energiemeter leeg, dus je moet opletten of je batterijen tegenkomt. Er zijn naast vijanden ook vallen, en mocht je het allemaal niet redden, dan is het terug bij af. Je mag dan weer opnieuw beginnen met een level 1 Robbie.

Dat klinkt erg, maar elke missie in void tRrLM(); //Void Terrarium begint Robbie als level 1. Je gaat door de dungeon die je moet doen om te vorderen in het verhaal, verslaat vijanden en levelt. Bij elk level dat je stijgt krijg je de keuze uit twee upgrades. Die zijn random, dus een volgende keer kun je weer compleet andere upgrades voor je kiezen krijgen. Dat zorgt ervoor dat je telkens weer anders gaat spelen, want je hebt eenvoudigweg steeds weer andere skills. Daar kun je pech mee hebben, de betere skills komen minder vaak voor. De ‘detect traps’-passive is bijvoorbeeld superhandig, maar ik heb die niet zo vaak gehad als ik had gewild.

Void tRrLM(); //Void Terrarium - Dungeon (Foto: NIS America)

De dungeons zijn gevuld met blauwdrukken en materialen die kunnen worden gebruikt om items in de basis te bouwen. Elk item dat in Robbie mee terugneemt van een missie wordt omgezet in resources, ook wanneer hij wordt vernietigd. Deze kunnen worden gebruikt om gear te kopen (zoals chips waardoor Robbie van klasse kan wisselen), upgrades voor de basis en items voor het huis van Toriko. Elk item is de moeite waard om te maken, omdat ze Robbie een permanente boost geven. De speler haalt altijd wel iets uit elke trip. Zelfs als je verslagen bent, dan zul je nog steeds het gevoel hebben dat het heeft bijgedragen.

Tot zover brengt void tRrLM(); //Void Terrarium niet veel nieuws in het genre. Dat doen ze wel met Toriko. Het meeste werk zit in de dungeons, maar Toriko is je Tamagotchi. Je moet het meisje van voedsel voorzien en voor haar zorgen door haar basis te verbeteren. Het lijkt misschien een goed idee om veel voedsel in te slaan, maar etenswaren zullen maar een paar dagen meegaan voordat ze beginnen te rotten, dus er is hier ook wat voorraadbeheer bij betrokken. Al vroeg in het spel ontgrendel je Penny 2.0, een Tamagotchi-achtige interface die je alles vertelt over de behoeften van Toriko. Het geeft je des te meer redenen om dungeons in te gaan, goed te zoeken en genoeg mee terug te nemen.

void tRrLM(); //Void Terrarium is een leuke rogue-like dungeon crawler, ook als je nog nooit zo’n game hebt geprobeerd. Het doet in het genre zelf niets nieuws, maar de tamagotchi-elementen met Toriko maken het net even anders. Het is alleen jammer dat je er vrij snel doorheen bent, een twintig uur en je bent er klaar mee. Er is nog een endless dungeon na het te hebben uitgespeeld om zo ver mogelijk de dungeon in te gaan, maar er zijn veel uitgebreidere games in het genre waar je met gemakt het dubbele speeltijd uit kunt halen.