Hamilton vertelt het verhaal van toen door de ogen van nu

Toen Hamilton in 2015 in première ging in het Richard Rodgers Theatre in New York was zo'n beetje de gehele reeks voorstellingen al uitverkocht. Er was iets gaande op Broadway, het zou haast een revolutie genoemd kunnen worden. Na een jaar kwamen de hardnekkige geruchten dat er een aantal voorstellingen was opgenomen om de show ooit naar een breder publiek te brengen, maar die werden al snel de kop ingedrukt met de melding dat het heel normaal is voor een show om opgenomen te worden voor in de archieven. Nu, bijna exact 4 jaar later, bleek daar wel degelijk een plan achter te zitten.

Disney telde 75 miljoen dollar neer voor de rechten en wist daarbij hoofdconcurent Netflix te slim af te zijn. Waar er eerst een bioscooprelease in de agenda stond voor oktober 2021 werd er door corona besloten om de show op Disney+ beschikbaar te maken. Hamilton is eindelijk te zien voor iedereen, mét de originele cast die de eerste buiging maakte in het befaamde Richard Rodgers Theatre.

Hamilton vertelt het verhaal van een van de Founding Fathers van de Verenigde Staten van Amerika. Alexander Hamilton was niet alleen de eerste Minister van Financiën, maar richte ook de eerste centrale bank op. Zijn leven was roerig, met een storm op de Caraïben die ervoor zorgde dat zijn hele dorp met de grond werd gelijk met gemaakt. De inwoners namen de toekomst van deze veelbelovende jongen zo hoog op dat ze geld inzamelde om Alexander naar Amerika te kunnen sturen om daar zijn dromen te kunnen verwenselijken. Een verhaal van doorzetting, wilskracht, maar ook zwakte. Het wordt verteld door het Amerika van nu.

Hamilton: Lin-Manuel Miranda als Alexander Hamilton en Leslie Odom Jr. als Aaron Burr

De regie is, net als die van de show zelf, in handen van Thomas Kail. Hij kreeg beschikking over talloze camera's die werden verspreid door het theater. Er werden twee shows met publiek volledig gefilmd en vervolgens nog drie dagen en nachten gebruikt voor de nodige close-ups en andere shots die lastig te maken zijn met publiek, zoals het werken met een kraan en vanuit de zaal zelf naar beneden afdalen met een camera. Er is door Kail veel gekozen voor die close-ups. Dat geeft de kijker de beste plek in de zaal en toegang tot beelden die nooit waargenomen zouden kunnen worden vanuit een van de stoelen in het theater. Echter, het zorgt er wel voor dat er sommige beelden verloren gaan of uit het oog worden verloren. Hamilton is een show die bouwt op zijn ensemble; de dansers vertellen een groot deel van het verhaal door middel van de choreografie van Andy Blankenbuehler. Voor het openingsnummer 'Alexander Hamilton' geeft Kail volledig de kans aan de dansers om te laten zien waarom dit precies een show hoort te zijn die daar zo hevig op bouwt. Het is prachtig om te zien hoe over de kleinste beweging is nagedacht en over de manier waarop het verhaal van Alexander Hamilton verteld zou gaan worden.

De rol van Alexander wordt gespeeld door Lin-Manuel Miranda, die ook het script en een groot deel van de muziek schreef voor de musical. Hij won talloze prijzen voor de show, waaronder de hoogste onderscheiding, namelijk de Pulitzer Prijs voor Drama. Miranda liet zelf weten dat hij deze shows schrijft omdat er in zijn tijd geen ruimte was voor acteurs met een Latino-achtergrond. Hij kreeg vaak de rol die hij wilde niet, dus begon hij zelf maar met schrijven. Met zijn eerste show In The Heights, dat zich volledig afspeelt in zijn eigen wijk in New York, Washington Heights, won hij de Tony Award voor Beste Musical. In 2009 werd hij door de Obama's uitgenodigd om te komen optreden tijdens een Poetry Jam en hier zag Hamilton zijn levenslicht. Alhoewel hij optrad met het openingsnummer van een show die later zoveel succes zou beleven, werd hij niet geheel serieus genomen. Obama verontschuldigde zich hier later voor tijdens deze Tony Awards waarin de show 11 van de 16 nominaties wist te verzilveren.

Dat het publiek de kans krijgt om de originele cast te zien is een unicum. Jonathan Groff, die de hilarisch villijne King George III speelt, kwam zelfs speciaal ervoor terug nadat hij de show eigenlijk al had verlaten om nog een paar keer de rol te spelen voor de opnames. Daarnaast speelt Renee Elise Goldsberry de schoonzus van Hamilton, Angelica Schuyler, met een enorme overtuigingskracht en laat Phillipa Soo zien waarom de vrouw van Hamilton, Elizabeth Schuyler, nog steeds herinnerd wordt in de Amerikaanse geschiedenis. Er zijn binnen de musical een aantal dubbelrollen; Daveed Diggs speelt in de eerste Akte de rol van Franse verzetsstrijder Marquis de Lafayette en in de tweede Akte transformeert hij tot Thomas Jefferson, een verandering die op het eerste oog opvallend lijkt, maar die zorgt voor humor, warmte en ook de confrontatie tussen twee politieke grootmachten. Ook Anthony Ramos, die door deze show furore kon maken in Hollywood door rollen in A Star Is Born en later volgend jaar een hoofdrol in de filmversie van In The Heights, speelt zowel John Laurens als de zoon van Hamilton, Philip Hamilton.

Hamilton: Jonathan Groff als King George III

De show weet vanaf begin tot eind te boeien door de naadloze overgang tussen de verschillende nummers en daarbinnen ook verschillende muziekstijlen. Miranda liet zich inspireren door Shakespeare, maar ook Tupac Shakur. Het zorgt voor een mengelmoes die constant interessant blijft, van het indrukwekkende 'My Shot' tot aan het ontroerende 'Who Lives, Who Dies, Who Tells Your Story'. Er zijn geen echte winnaars of verliezers; de show wil de boodschap meegeven dat hoe goed of hoe slecht een persoon ook overkomt, het mes altijd aan twee kanten snijdt. Niemand is perfect, maar we kunnen allemaal denken over hoe we onze rol in deze wereld beschouwen.

Er werd voor deze show kleurenblind gecast, dat wil zeggen dat er niet werd gekeken naar huidskleur of etnische achtergrond bij het auditieproces. Miranda wist van tevoren eigenlijk al zeker dat hij de titelrol zou gaan spelen en vroeg Christopher Jackson voor de rol van George Washington, aangezien hij al met hem had samengewerkt tijdens In The Heights. Het zorgt ervoor dat het verhaal van het Amerika van toen volledig wordt verteld door een afspiegeling van Amerika nu. Het is prachtig om te zien hoe deze show kansen heeft gegeven aan mensen om een carrière op te bouwen. De verfilmde versie geeft het publiek daarmee niet alleen de beste stoel in de zaal, maar ook een kijk op hoe een cast die zo goed op elkaar in was gespeeld een van de beste musicals allertijden tot leven brengt.

Hamilton: Lin-Manuel Miranda als Alexander Hamilton en Phillipa Soo als Eliza Schuyler

Hamilton is een show die door velen 'de revolutie van Broadway' werd genoemd en nog steeds wordt gezien als een keerpunt voor theater. Voor veel fans geeft de verfilmde versie wat licht in de duistere tijden waarin we nu leven. Om maar te citeren uit de show, direct uit het nummer 'The Schuyler Sisters': "Look around, look around, at how lucky we are to be alive right now."

Hamilton is vanaf nu beschikbaar op Disney+.