The Elder Scrolls Online: Greymoor

Bethesda heeft goud in handen met The Elder Scrolls. Zeker met Skyrim, het spel dat alleen nog niet ontwikkeld is voor mijn broodrooster. Het is dan ook niet raar dat het online zusje The Elder Scrolls Online ook gebruikmaakt van de lore die Skyrim rijk is. Met The Elder Scrolls Online: Greymoor gaan we terug naar gebieden die ondertussen iedere fan wel kent.

The Elder Scrolls Online: Greymoor speelt zich af in Western Skyrim, ongeveer een vierde van de regio in Skyrim. De gebeurtenissen zijn verdeeld over de bovenwereld en een onderwereld. We zijn alleen bijna duizend jaar voor de gebeurtenissen in Skyrim. Dus er is nog geen High King, de Imperials bezitten het gebied niet. In de vroegere tijd was het gebied nog in handen van de Nord en er is nu een burgeroorlog aan de gang. Dat is nog niet alles, want vampiers, The Icereach Coven willen een oud kwaad doen herrijzen: een aloud leger van vampiers, weerwolven en zombies. Hartstikke gezellig dus, wij online helden mogen er een stokje voor gaan steken.

The Elder Scrolls Online: Greymoor (Foto: Bethesda)

De makers van The Elder Scrolls Online hebben ondertussen door wat werkt sinds de One Tamriel-update in 2016. Naast de verhaallijn zijn er weer tig quests te vinden en het maakt niet uit of je een beginner of veteraan bent, de quests scalen naar je level. Die quests zijn meestal in hapklare brokken, elke sidequest kost je zo’n halfuur om te doen, en er is meestal wel een interessant verhaal in te vinden. Natuurlijk zijn er naast de simpele sidequests ook dungeons en raids om uitrusting te verzamelen en bazen te verslaan.

Greymoor gooit deze formule niet overhoop, er is genoeg te doen naast het verhaal. De quests zijn qua moeilijkheid altijd op niveau van je level, maar soms zijn de rewards nogal matig als je al een high level personage hebt. Ben je nieuw, dan is dat natuurlijk geen probleem. Het is jammer dat het verhaal zelf de minst interessante quests bevat. In de loop van het verhaal heb je dungeons en gevechten, maar er zijn ook fetch quests, verpakt als onderzoeken om nieuwe aanknopingspunten te vinden naar het mysterie. Het heen en weer rennen vind ik dan wat minder interessant. Desondanks zit het verhaal goed in elkaar, en is er aandacht gespendeerd aan de goede voice-acting bij de NPC’s die je tegenkomt in het verhaal.

De nieuwe omgevingen in Greymoor zijn erg mooi. Ik had verwacht dat ik het onder de grond saai zou gaan vinden. Raar genoeg ziet juist de setting bovengronds er saaier uit. Het is een feest der herkenning voor Skyrim-spelers, maar er is minder variatie omdat ze maar een klein gedeelte van Skyrim hebben genomen. Er is in ieder geval veel aandacht gegaan naar het herkenbaar maken van de punten, die we in-game duizend jaar later al bezocht hebben.

De veranderingen die vampiers en weerwolven hebben doorgemaakt zijn geslaagd te noemen. Deze veranderingen zijn overigens ook doorgevoerd in de basisgame, je hebt er geen Greymoor-uitbreiding voor nodig. Als vampier moet je keuzes maken: gebruik je een lichte vorm en kun je jezelf nog vertonen in de bewoonde wereld, of ga je er vol voor, waardoor je ook door NPC’s geschuwd wordt. Weerwolven zijn minder aangepakt, ze zijn vooral weerbaarder geworden, hun howl bijvoorbeeld geneest beter en als je het gebruikt als je al een volle levensmeter hebt, dan word je staminabar bijgevuld. Ook handig, want dan kun je doormeppen met je beperkte speciale skill-set. Sterker nog, in plaats van alleen maar light-attacks heb je nu een daadwerkelijke rotatie te doen. Wat wel is gebleven: als weerwolf mag je alleen skills uit die skilline gebruiken, als vampier mag je andere skills ook gebruiken. De vampier heeft weer als nadeel: hoe meer je vampier wordt, hoe hoger de kosten van die skills anders dan de vampierskills. Overpowered voelen de twee klassen dan ook niet, wel zijn het twee skillines die zorgen dat je heel anders kunt spelen dan de geijkte paladin of sorcerer.

Nieuw in Greymoor is het antiquities-systeem. Allereerst moet je lid worden van de antiquities-club in Skyrim. Deze club geeft je een eerste paar gevonden hints naar relics. Andere hints vind je door bazen te verslaan of schatkaarten op te lossen. Sommige relics zijn via een specifieke manier te krijgen, andere zijn random loot. Je gaat niet alleen graven in het gebied van Skyrim, er zijn ook relics in andere regio’s verborgen. Elke hint bevat een minigame. Doe je die goed, dan wordt het zoeken naar de mythische schat ook makkelijker: met het beste resultaat houd je nog maar een mogelijke plek in het gebied over waar deze moet liggen. Dat is een stuk beter dan 8x moeten graven in alle uithoeken van een regio.

De mythical items zijn vaak de moeite waard als je ervan houdt wat rare builds te proberen. Ik heb de schoenen die ik al wilde hebben toen ik ervan hoorde: ik kan niet vertraagd worden door vijandige spreuken, maar ik kan ook niet sprinten. Ik heb deze op een personage gezet die allemaal items heeft met increased movement speed. Zijn ‘normaal lopen’ is al sneller dan een standaard sprint, dus dat nadeel van niet kunnen sprinten heeft compleet geen effect. Mijn ventje sprint sowieso altijd al, als ik de sprintknop indrukte zonder die schoenen ging ik niet harder omdat ik al op de maximale snelheid zat. Erg handig om resources te verzamelen en jezelf niet druk te hoeven maken om alle vijanden die je achterna zitten, er is niemand die je bij kan houden of je kan vertragen met een ‘ensnare’.

The Elder Scrolls Online: Greymoor biedt weer genoeg om te verkennen, biedt nieuwe mythische items om je builds een boost te geven, maar verrast eigenlijk niet. De makers hebben hun weg gevonden met One Tamriel, maar ze gaan niet meer van gebaande paden om echt iets nieuws te brengen. DLC zoals Thieves Guild bracht echt unieke gameplay naar de MMO, Elsewyr bracht de Necromancer als nieuwe klasse. Nu is alle aandacht naar de regio gegaan. Dat is te zien en te horen, het is fantastisch gedaan. Vanuit gameplay-oogpunt is er echter niet veel toegevoegd op het antiquities na, maar dat moet je liggen, want het is vooral puzzelen in minigames. De nieuwe monstersets zijn tof, de nieuwe trial is leuk om onder de knie te krijgen, maar echt iets volledig nieuw als een klasse of skilline is er niet. Hopelijk durven ze wat meer in een volgende Chapter.