Trials of Mana

Trials of Mana werd oorspronkelijk in 1995 als Seiken Densetsu 3 uitgebracht in Japan. Dit derde deel in de Mana-serie werd eerder dit jaar voor het eerst in het Westen uitgebracht als onderdeel van Collection of Mana voor de Nintendo Switch. Nu heeft Square Enix een high-definition remake uitgebracht.

Het verhaal van Trials of Mana speelt zich af in een wereld waarin Mana de energiebron is. Heel vroeger creëerde de Mana-godin de wereld door het Sword of Mana te smeden en acht monsters, de Benevodons, te verslaan. Deze God Beasts werden gevangen in acht Mana Stones. De godin veranderde daarna in de Mana Tree dat de bron van alle Mana is. Het spel speelt zich af op een moment dat Mana begint te vervagen. Het is nu schaars en er dreigt een oorlog. Verschillende partijen zijn van plan de Benevodons uit de stenen te bevrijden om de ultieme macht te krijgen.

Trials of Mana - Battle (Foto: Square Enix)Je begint het avontuur door je party te kiezen. Je volgt het verhaal van je gekozen hoofdpersonage en je komt je twee gekozen teamleden vanzelf in het verhaal tegen. Er zijn zes teamleden om uit te kiezen en elk hebben ze hun eigen backstory. Dat zorgt voor heel wat herspeelbaarheid. Je gekozen teamleden hebben een proloog, zodat je een beetje hun achtergrondverhaal weet. Je kunt deze skippen. Dat is handig als je het spel meerdere keren van plan bent te spelen. Tijdens het spelen kun je op elk moment met een druk op de knop wisselen van teamlid, je hoeft dus niet de hele tijd met je hoofdpersonage rond te lopen en te vechten.

De herspeelbaarheid van Trials of Mana wordt nog meer in de hand gewerkt omdat je per personage een klasse-tree hebt. Door xp te verdienen en verder in het verhaal te komen kun je elk personage in je team upgraden naar een andere specialisatie. Een voorbeeldje. Angela, de magiër, kan naar de light of dark side gaan. Als je bijvoorbeeld naar dark gaat, dan kun je later weer kiezen voor nog een light en dark variant vertalling. Als Dark/Light heb je de meest sterke spells die je op één vijand kan richten. Als Dark/Dark krijg je een hogere intelligence, waardoor de low level spells zelfs sterker worden. Die kosten ook minder mana, dus je hebt langer gelegenheid te toveren zonder een energiedrankje te nemen. De spreuk ‘Ancient’ is de meest pijnlijke in het spel die meerdere vijanden raakt. Maar die kost dan ook de meeste mana.

Trials of Mana - Class (Foto: Square Enix)

Wat je kiest per teamlid ligt dan ook aan je speelstijl. En als je nog eens het verhaal gaat spelen met een ander hoofdpersonage kun je natuurlijk eens wat anders proberen, als je een teamlid tenminste voor de tweede keer kiest. Wil je het complete verhaal en de speelstijlen van iedereen weten ben je dus wel even zoet. Het is wel zo dat hoewel het verhaal anders is, de wereld en de bosses telkens dezelfde zijn. Ik ben dan ook gewoon voor een logische rolverdeling gegaan. Natuurlijk hoort er een waifu in het team, dus Angela was een no-brainer. Zij vecht van afstand met spreuken, maar kan weinig klappen hebben. Duran is een aanvaller met schild, dus die kan mooi de klappen opvangen. Nummer drie is Charlotte, een healer. Voor de kenners: de tank, DPS en healer. Ik denk dat ik te vaak MMO’s speel…

Trials of Mana - Cut scene (Foto: Square Enix)

Het eerste dat opvalt in deze Trials of Mana zijn de graphics. Alles is herbouwd in 3D, met de Unreal Engine. De pixel-art is verdwenen, de personages zien er een stuk meer anime uit. Verwacht geen wonderen, deze game had ook op de vorige generatie consoles uitgebracht kunnen worden. Het geluid is natuurlijk ook aangepakt. Je kunt kiezen uit de originele tracks of voor de modernere die opgenomen zijn met een orkest. De voice-acting is in sommige gevallen een leuke toevoeging, maar bijvoorbeeld de Engelstalige Angela klinkt alsof ze een muis had moeten inspreken. Je kunt ook de Japanse stemmen horen.

De gameplay van Trials of Mana is ook aangepakt. Je hebt nu een light en een heavy attack. Je kunt daarmee combo’s maken om nog meer damage te doen. De vijanden laten nu met een radius zien welk gebied hun aanval bestrijkt. Daardoor kun je beter aanvallen mijden. Elke boss heeft nu een health-meter, je weet dus of en wat je aanvallen voor damage doen, zonder op alle getallen die voorbij flitsen te letten. De AI is ook verbeterd, je kunt ze in een configuratiemenu instructies geven hoe ze zich moeten gedragen. Dus Angela moet weg uit de voorhoede, daar heeft ze niets te zoeken.

Trials of Mana - Battle (Foto: Square Enix)

Nu alles in 3D is, is het ook mogelijk te springen. Dat kun je tijdens het doorzoeken van alle gebieden goed gebruiken, want er zijn overal schatkisten verborgen. Of een cactus, die zich elke keer weer ergens verstopt. Als je hem vindt krijg je een stempel. Hoe meer stempels, hoe beter de rewards. Je zult ook tijdens gevechten moeten springen, want je komt al snel vliegende vijanden tegen. Als je een personage levelt, kun je stat-punten verdelen. Deze punten hangen nu samen met skills, zodat je nieuwe aanvallen of passives unlocked. Er zijn ook Chain Abilities. Als je deze unlocked, zijn ze niet gebonden aan dat specifieke personage. Wil je bijvoorbeeld een HP-boost passive aan je DPS geven in plaats van je tank, dan kan dat.

Trials of Mana - Stats (Foto: Square Enix)

Nadat je het originele verhaal van Trials of Mana hebt uitgespeeld merk je dat er nieuwe endgame content is die niet in het origineel zat. Hierdoor kun je nog meer klassen vrijspelen, twee per personage. Om dat te doen moet je naar nieuwe gebieden op de wereldkaart om die te unlocken. Mocht je het verhaal voor meerdere personages willen spelen, dan is er nu een New Game+ zodat je je voortgang meeneemt en sneller de andere verhalen kunt ervaren. Je hoeft dus niet weer van nul te beginnen zoals in het origineel.

Deze remake van Trials of Mana laat het spel veel moderner aanvoelen. Natuurlijk, de pixel-art van het origineel heeft zijn nostalgische waarde, maar door de nieuwe graphics lijkt het alsof je een nieuw spel speelt. Ondanks dat is het nog steeds een oldschool JRPG. De makers zijn geen innovatieve nieuwe manieren van verhaal vertellen of gameplay gaan zoeken, Trials of Mana is nog steeds een spel dat alle hedendaagse ongeschreven regels van JRPGs aftikt. Ben je gek op dit genre dan kun je door de herspeelbaarheid weken zoet zijn. Trials of Mana bewijst maar weer dat het SNES-tijdperk zelfs na al die tijd nog relevant is voor het genre. Square, waar blijft Chrono Trigger?

Gespeeld op PlayStation 4, ook verkrijgbaar voor Switch en pc.