Disaster Report 4: Summer Memories

Japan heeft een historie met aardbevingen. We staan er dan ook niet van te kijken dat er in Japan een gameserie van is. Disaster Report 4 zou oorspronkelijk in 2011 uitkomen voor PlayStation 3. De releasedag was oorspronkelijk 10 maart, maar de ontwikkelaar had deze verschoven omdat ze het spel niet op tijd af zouden krijgen. En eigenlijk maar goed ook, want 11 maart was de dag dat Fukushima en omstreken een tsunami voor de kiezen kregen. De game werd daarna geannuleerd. Na een paar jaar wilden de Japanse fans graag weer een nieuw deel in de franchise. Ontwikkelaar Granzella ging er mee verder en in 2018 kwam Disaster Report 4: Summer Memories uit op PlayStation 4 in Japan. Nu is er een Westerse release, vertaald door NIS America.

Je begint Disaster Report 4: Summer Memories met het maken van je personage. Hier merk je al dat het spel eigenlijk voor de Japanse markt bedoeld is, een Westers uitziende hipster met baard kun je niet zijn. Als je eenmaal je virtuele Japanse evenbeeld hebt gemaakt begint het verhaal. Je zit in een bus op weg naar: dat mag je zelf kiezen. Er zijn namelijk op bepaalde momenten keuzedialogen zodat je je eigen verhaal kunt maken. Hier heb je bijvoorbeeld de keuze uit zes opties, ik kies dat ik onderweg ben naar een meeting. Een sollicitatie leek me iets te voor de hand liggend.

Disaster Report 4: Summer Memories - Outside (Foto: NIS America)

Dan kan het verhaal beginnen en verschijnt er een alert op je ingame smartphone dat er een aardbeving plaats gaat vinden. Een paar seconden later is het chaos. De bus begint te schudden en voor je het weet ligt het voertuig op z’n kant op de weg. De stad ligt in puin, er zijn naschokken en jij moet zien te overleven terwijl je een weg naar huis moet vinden, want ja, die meeting gaat natuurlijk niet door. Het spel speelt zich af over meerdere dagen. Een muur van een flatgebouw die in elkaar stort, een explosie nadat een tankwagen olie op de weg heeft laten stromen, er gebeurt van alles. Naarmate je verder in het spel komt, komen de naschokken minder vaak voor. Het verhaal verschuift dan naar mensen en hoe die omgaan met de ramp.

Nieuw voor de serie is dat je in Disaster Report 4: Summer Memories specifieke gebouwen in kunt gaan. Dat is vaak nodig om overlevenden te helpen, of om een doorgang naar een nieuwe omgeving te vinden. Het is wel oppassen, want de naschokken hebben daar ook hun invloed. Een andere toevoeging is dat je, naast dat je zo nu en dan moet eten en drinken om je health op orde te houden, ook sanitaire behoeftes hebt. Je zult dus af en toe heel nodig moeten, wat stress oplevert. Stress heeft weer invloed op je health. Zie je dus een Japans toilet met voorverwarmde wc-bril dan kun je ‘ontstressen’.

Disaster Report 4: Summer Memories - Inside (Foto: NIS America)

De inwoners van de stad zijn vaak op zoek naar hulp, maar er zijn ook mensen die een slaatje uit de situatie willen slaan. Zo kom ik in een supermarkt, waar iemand in de voorraadruimte om water vraagt. Hij ligt er slecht bij, dus ik wil hem proberen te helpen, en waar kun je beter water vinden dan in een supermarkt? Een gast achter de kassa verkoopt de laatste fles water voor een achterlijk hoog bedrag. Wat blijkt na wat dialoogkeuzes: het is een wildvreemde die helemaal niet in die winkel werkt en snel geld wil verdienen. Er zijn ook wat mensen die willen vechten voor een item die jij ook nodig hebt. Het maakt het spel misschien wat meer gevarieerd, maar het vechten voelt stuntelig. Gelukkig komt het niet te vaak voor. Maar van mij had had het helemaal achterwege mogen blijven, ik heb liever een game die zich volkomen focust op het verkennen van de omgeving.

Disaster Report 4: Summer Memories - Earthquake (Foto: NIS America)

Grafisch is Disaster Report 4: Summer Memories al geen hoogvlieger, maar toch duikt de framerate zo nu en dan nog merkbaar naar beneden. Het is duidelijk dat de game ooit op een PlayStation 3 had moeten draaien. Toch, die eerste aardschokken zijn intens qua beleving, maar ik had het waarschijnlijk nog indrukwekkender gevonden als de graphics meer van deze tijd waren. Het kan tegenwoordig allemaal zo veel beter en mooier.

Disaster Report 4: Summer Memories ziet er grafisch misschien niet indrukwekkend uit, maar toch was ik benieuwd naar de VR-modus van de game. Dat is een matige beleving te noemen. In deze modus volg je niet het verhaal, maar moet je op zoek naar logo’s in enkele van de omgevingen die je in het verhaal tegenkomt. Er zijn geen mensen, de stad is verlaten. De eerste naschok in VR is leuk om eens mee te maken, maar daarna heb je het wel gehad. Het is jammer dat ze zo weinig moeite in de VR-modus hebben gestopt.

Disaster Report 4: Summer Memories had veel meer kunnen zijn. Toch heb ik me vermaakt omdat er steeds wel iets nieuws gebeurt. Het verhaal wordt wel absurd, maar we zijn wel wat gewend van Japanse games. Helaas is het technisch allemaal wat minder. De graphics hadden wat beter gemogen, en zeker de framerate zou niets te lijden moeten hebben. De VR-modus is echt een gimmick, daarvoor moet je deze game zeker niet aanschaffen. De uiteindelijke conclusie is dan ook simpel, alleen kopen als je eens een virtuele aardbeving en alle chaos daarna wil meemaken. En dan eigenlijk alleen als de game is afgeprijsd.