Jumanji: The Next Level

Af en toe zijn er van die films die onverwacht een megasucces worden. Zo'n film bleek Jumanji: Welcome to the Jungle te zijn. Een remake waar eigenlijk niemand specifiek op zat te wachten, maar die het onvermoeibaar leuke avonturengenre weer nieuw leven in wist te blazen door de juiste toon humor af te wisselen met een originele twist op een bekend verhaal. Het tweede lijkt dezelfde formule te volgen en FOK! bekeek of dit ook een tweede keer stand houdt.

De vriendengroep die we leerden kennen in het eerste deel moet opnieuw terugkeren naar Jumanji om één van hun vrienden te redden. Spencer is na het uitspelen van het eerste spel vertrokken naar New York en keert terug voor Kerst. Als hij merkt dat hij zich zijn leven niet helemaal zo had voorgesteld, is de drang voor avontuur in het spel te sterk. Deze keer moet de vriendengroep het opnemen tegen Jurgen the Brutal, die een juweel heeft gestolen. De vrienden zullen alleen snel ontdekken dat niet alles zo is als toen ze de laatste keer voet zetten in de wereld van Jumanji.

Door een kleine verandering in de rolverdeling die, jammer genoeg, in de eerste trailer voor deze film al weggegeven werd is er weer net een nieuwe twist gegeven aan het verhaal waardoor het een stuk interessanter wordt dan een simpele herhaling van zetten. Danny DeVito is een welkome toevoeging aan een cast die in het eerste deel al liet merken dat ze goed op elkaar ingespeeld zijn. Kevin Hart en Dwayne Johnson laten de vriendschap die ze in het echte leven hebben ook weer tot zijn recht komen in de vorm van genoeg grappen die soms net op het randje zitten maar in deze onschuldig avonturenfilm goed op hun plek zijn.

Er zitten hoe dan ook wel die herhalingen in waar je je soms af kunt vragen of dat nou wel zo origineel is. Het duurt door die herhalingen soms erg lang voordat het verhaal weer een nieuwe kant op kan gaan of er wordt soms juist te snel geschakeld dan dat eigenlijk goed is voor het verhaalverloop. Het tempo lijkt door de vele locaties ter wereld waar geschoten is meerdere malen echt goed zoek te zijn. Zo wordt er in het begin van het verhaal een redelijk onzinnige scène in de woestijnen van het spel gepresenteerd, die overigens verrassend genoeg niet in het Midden-Oosten of Australië zijn gedraaid maar in Georgia en Califonië. Deze scène voegt alleen uiteindelijk werkelijk niets toe voor het verhaalverloop. En zo zijn er meerdere voorbeelden te noemen.

Die onzinnigheid wordt met verschillende factoren goedgemaakt; een goede ensemble-cast, effectieve inzet van CGI, de introductie van Jurgen the Brutal en het afgehele sfeertje dat ervoor zorgt dat je eigenlijk constant benieuwd bent wat er nu weer gaat gebeuren met de personages. Een boeiende avonturenfilm die zeker niet zo verrassend goed is als zijn voorganger, maar het genre relevant houdt in een tijd waar er weinig ruimte lijkt te zijn voor dit soort films. Een verdere uitbreiding van het Jumanji-universum is overigens al aangekondigd, dus we zijn, gelukkig, voorlopig nog niet klaar met deze wereld.

Jumanji: The Next Level is vanaf vandaag te streamen op Pathe Thuis en iTunes.