Final Fantasy VII Remake

Mocht je het origineel gespeeld hebben en denken dat Final Fantasy VII Remake dit verhaal 1-op-1 opnieuw vertelt, dan heb je het mis. Je krijgt nieuwe hoofdstukken die je de achtergrond van een teamlid vertelt, of wat er in de tussentijd met anderen gebeurde in het origineel. Sterker nog, in dit geval is ‘Remake’ ook van toepassing op het verhaal, er zijn wijzigingen toegepast die discussie tussen de fans gaat opleveren. Ik heb er zelf geen problemen mee. Het houdt het verhaal interessant, zonder alleen maar “oh ja, nu gebeurt er dit”-ervaringen te hebben. Nu het verhaal over meerdere delen wordt uitgesmeerd zullen er waarschijnlijk goede redenen zijn om de flow aan te passen, maar dat weten we pas als het complete verhaal verteld is.

Final Fantasy VII Remake - Tifa Battle (Foto: Square Enix)

In het origineel zijn de gebeurtenissen in Midgar nog niet een kwart van het verhaal. De eerste episode van Final Fantasy VII Remake kost je zo ongeveer veertig uur en dan heb je alles wel gezien en gedaan. Mensen die eerdere Final Fantasy-games hebben gespeeld weten dat dit kort is voor een traditionele JRPG. Als ik eens de motivatie heb om een typische JRPG 100% uit te spelen ben ik daar al snel 100+ uur mee bezig. Als je je bedenkt dat de makers een gedeelte van zo’n vijf uur uit het origineel hebben uitgesmeerd over 40 uur dan weet je dat je heel veel meer achtergrond en verhaal krijgt. Dan heb ik dat liever dan honderd uur vol met fillers en fetch-quests.

Wat je allemaal te doen krijgt voelt nooit als zinloos grinden. Hadden ze deze game door middel van extra quests in al die wijken uitgebreid naar 100+ uur dan was het dat wel geworden. Een icoontje boven elke inwoner zie ik niet meer als een leuke bezigheid. Ik ben juist blij dat de makers tegenwoordig bedenken dat ze niet de enige game op aarde zijn en iedereen graag 100+ uur van zijn leven in hun game wil stoppen.

Final Fantasy VII Remake - Aerith Battle (Foto: Square Enix)

Had me dit zes jaar geleden verteld en ik had je uitgelachen, maar Final Fantasy VII Remake is nu werkelijk onder ons. Gedeeltelijk, want we hebben het hier over Episode 1. Het zal geen verrassing zijn na screenshots en trailers, maar grafisch is de game om te smullen. Je wordt ook nog eens goed het verhaal ingetrokken en je leert meer over de personages omdat er verhaal is toegevoegd. Er is zelfs verhaal veranderd, maar om spoilers te mijden ga ik geen voorbeelden geven. De gameplay is prima, maar tijdens gevechten zou het mooi zijn geweest als ik de AI in een gevecht meer kon dirigeren dan nu het geval is. Final Fantasy VII Remake is een must voor elke Final Fantasy-liefhebber, ondanks de duidelijk kortere duur van de game als je 100% alles wil doen. Deel 2 mag van mij dan ook al morgen een releasedatum krijgen, maar ik vrees dat we nog even moeten wachten. Sommige winkels verkopen de game al, maar officieel is Final Fantasy VII Remake 10 april uit.

Exclusief voor PlayStation 4.