Resident Evil 3 Remake

 

Resident Evil: Resistance is een multiplayergame waarin je met vier spelers probeert te ontsnappen terwijl een vijfde speler de Mastermind speelt. Hij kijkt mee via camera's die in het level geplaatst zijn. Alleen via die camera's kan hij mijnen, zombies en andere vallen plaatsen. De vier andere spelers zullen deze moeten mijden, doden of onklaar moeten maken. De camera in een kamer kan ook tijdelijk onklaar worden gemaakt, waardoor de Mastermind in die kamer even niets meer kan doen.

In een match zijn er drie gebieden en de exit moet in het derde gebied gehaald worden binnen de tijd. De vier spelers moeten eerst een doel halen om naar een volgend gebied te kunnen. Zo liggen er bijvoorbeeld een paar beeldjes in een gebied die in een trofee-kast terug moeten worden geplaatst om verder te kunnen. Natuurlijk wil de Mastermind ervoor zorgen dat het team flink wat tijd kwijt is voordat dat het gelukt is. Als je als Mastermind actie wil, dan kun je controle nemen over een zombie, en zelf lastig doen.

De spelers kunnen kiezen uit allerlei personages die elk een specialisatie, zoals hacking, healing of melee hebben. Het is wel belangrijk dat je vanaf het begin samenwerkt, dus vier dezelfde type personages is eigenlijk al niet handig. Je zult samen moeten werken om de exit te halen, want word je te veel gebeten door zombies, dan ben je trager. Laat die ene hacker traps onklaar maken, hem kost het geen munitie. Diegene die melee een ster is moet de rest ondertussen beschermen, en de dokter van het stel moet iedereen zo snel mogelijk weer oplappen. Een headset is dan ook aan te raden om te overleggen.

Resident Evil Resistance - Abandoned Park (Foto: Capcom)

Als team moet je vooral samenwerken, maar als Mastermind is het juist leuk om te zien hoe een stelletje random players die elkaar niet kennen fouten maken. Zie je een teamlid dat vaak ergens anders is? Jammer voor hem, maar hij gaat veel naars meemaken. Je hebt ook nog een troefkaart: de tyrant uit Resident Evil 2. Mocht er een goede speler in een team van vier zitten, dan kun je die vijand inschakelen om hem bezig te houden. Elke kaart kost weer energie, het is dus niet dat je onbeperkt vijanden kunt spammen. Ook de Masterminds zijn er in verschillende gedaantes, elk weer met een specialisatie en unieke zombies of vallen.

Ik ben begonnen in de bèta van Resident Evil: Resistance. Toen ik hieraan begon waren er wel problemen. De belangrijkste, de trage matchmaker, is gelukkig al gepatched, want het was haast onmogelijk snel een spel te vinden. Ik heb wel eens een kwartier moeten wachten, dus als het zo gebleven was dan kon je het spel al afschrijven. In de releaseversie heb ik maar één keer twee minuten moeten wachten, een sterke verbetering. Een punt van aandacht nu gaat het aantal mappen zijn. De huidige vier maps zijn casino, een verlaten pretpark, downtown en een research lab. Na vele uren in de beta merkte ik al dat ik de twee mappen wel gezien heb. Ik vermoed dat dat bij de overige twee ook gaat gebeuren. Hoe gaat Capcom deze game ondersteunen? Personages zullen er zeker nog komen: Jill is al bevestigd voor deze maand, maar hoeveel mappen gaan we nog zien?

Resident Evil Resistance - Jill in Resistance (Foto: Capcom)

Resident Evil: Resistance is erg leuk om te spelen. De vraag is: is het leuk genoeg om veel spelers vast te houden. Dit soort games zijn wel een risico, je hebt wel vijf spelers nodig en als over een maand niemand mastermind zou willen spelen zit je erg lang te wachten. Ik hoop niet dat het zo snel eindigt als het spel Evolve bijvoorbeeld. De mappen zijn tof, de gameplay is leuk voor beide zijden, maar het spel staat of valt met de hoeveelheid spelers. En die blijven spelen als er genoeg te ontdekken is door nieuwe personages en nieuwe mappen. Hopelijk blijft Capcom die dus nog een tijdje toevoegen.