Resident Evil 3 Remake

Gamen om de huidige situatie van de wereld te ontvluchten? Niet in Resident Evil 3 Remake. De game begint met een cutscène waarin een reporter begint met "deze pandemie heeft zich sneller verspreid dan welke ziekte dan ook". Daarna zie je een stad compleet in chaos en hordes zombies. De toon is gezet. Ik wacht op een game waarin de cutscène begint met mensen die toiletpapier hamsteren.

Resident Evil 3 vindt zich net voor de gebeurtenissen van Resident Evil 2 plaats. Jill Valentine, een voormalig S.T.A.R.S. (Special Tactics and Rescue Service)-lid, is Umbrella op het spoor, maar het wordt te gevaarlijk en ze wil Raccoon City ontvluchten. Het T-virus dat ervoor zorgt dat mensen in zombies veranderen, heerst in Raccoon City, dus voordat je de stad uit bent heeft Jill een horde zombies tegenover zich. Ze is niet alleen, de enige vriendelijke overlevenden zijn de leden van Umbrella Biohazard Countermeasure Service, een groep bedrijfsmilitairen die, net als Jill, de stad proberen te ontvluchten.

Resident Evil 3 - Nemesis (Foto: Capcom)

Als je begint met spelen kom je er al snel achter wie in deze game je aartsvijand is. Het zijn niet de zombies, maar Nemesis. Het is een supermutant die in de stad los is gelaten. Je kunt hem niet doden, maar hij jou wel. Daar heeft hij allerlei truukjes voor, zoals tentakels om je te grijpen als je wegrent, of hij springt achter je aan, waardoor die lelijkerd opeens voor je staat.

Dat zou spannend kunnen zijn. Ik heb bijvoorbeeld erg genoten van Alien Isolation, waar je ook continu op je hoede moet zijn. Het probleem met Resident Evil 3 Remake is dat het allemaal gescript is. Eigenlijk is het steeds hetzelfde: verken het nieuwe gebied tot Nemesis verschijnt, probeer heel hard weg te rennen, dat lukt niet, ga vechten tegen Nemesis en hij is tijdelijk weer foetsie. Tot een volgend gebied waar hij vast en zeker weer ergens getriggerd gaat worden. Het zou veel toffer zijn als Nemesis echt in de stad bleef lopen, zodat je constant op je hoede moet zijn en ook taktisch het gevecht zou kunnen mijden.

Resident Evil 3 - Zombies (Foto: Capcom)

Resident Evil 3 Remake moet het dan ook veel meer van actie hebben dan van stealth en puzzels. Je hebt op de normal mode nog genoeg munitie tot je beschikking om de zombies die je niet kan mijden neer te leggen, het verkennen van elk gebied loont. Veel belangrijker is het nieuwe dodge-systeem. Als jij op het juiste moment de knop indrukt dan stap je niet alleen op tijd weg, maar krijg je ook ruim de tijd om op desbetreffende zombie te schieten of weg te rennen. Wanneer Nemesis verschijnt is hij ook echt indrukwekkend te noemen, je hebt echt wel het idee dat je het tegen een oppermachtige vijand op moet nemen.

Resident Evil 3 - Raccoon City (Foto: Capcom)

De graphics van Resident Evil 3 Remake helpen ook zeker mee in de beleving van het verhaal. De RE Engine van Capcom zorgt ervoor dat er een mooie sfeer hangt. De stad is in chaos, dus lekke leidingen, gecrashte auto's, branden, vallend puin, het is allemaal mooi in beeld gebracht. Er is er veel oog voor details, je kunt de menukaart van een restaurant lezen. Jill is overtuigend neergezet en de designer van Nemesis heeft er alles aan gedaan om er echt een gruwelijk uitziende vijand van te maken.

De omgevingen zijn wel lineairder dan Resident Evil 2 Remake en er is ook minder puzzelwerk nodig. De eerste keer toen ik de credits zag rollen had ik er zes uurtjes de tijd voor genomen, met daarbij nog aardig wat verkenwerk. Dan komt eigenlijk het probleem van Resident Evil 3 Remake: de herspeelbaarheid. Het origineel had nog wat vertakkingen in dialogen waardoor je meerdere eindes had en vaker moest spelen om het complete verhaal mee te krijgen. Deze remake heeft dat niet. Of je moet heel erg gefocust zijn om alle achievements te halen. Speel je nog een keer dan heb je wat perks te kiezen. Daardoor kun je sneller door het spel heen en die ene achievement halen waarvoor je een 'speedrun' in twee uur moet doen.

Resident Evil 3 Remake is een prima game, ik heb me echt wel vermaakt. Grafisch is het prachtig, actie is er genoeg. Overal strompelen of kruipen zombies, en je moet echt wel opletten om niet gepakt te worden. Met het nieuwe dodge-systeem heb je de mogelijkheid nog om je te verdedigen, maar dan moet je wel perfect timen. Het is alleen jammer dat de game zo kort is en Nemesis erg gescript is, je kunt hem niet afleiden, mijden of wat dan ook. Gelukkig had Capcom ook door dat de game wel erg kort is. Die herspeelbaarheid zit 'm in de tweede game die meegeleverd wordt: Resident Evil Resistance. Op de volgende pagina lees je daar meer over.