One Piece: Pirate Warriors 4

Ik heb honderd uur in deel 3 van Pirate Warriors zitten. Ik moest en zou iedereen tot de max upgraden en alle levels op S-rank halen om zo die platinum trofee te halen. Nu is er One Piece: Pirate Warriors 4. De backup-controller is weer constant aan het opladen. One Piece: Pirate Warriors 4 is geen simpele copy-paste van deel 3 met betere graphics. Het grote verschil zit ‘m al in de opzet. Het vorige deel pakte alle grote hoofdstukken in één game en zo kwam het dat je wel alle arcs kon spelen, maar dat er maar een level per arc was.

Dat doen ze in One Piece: Pirate Warriors 4 wel anders. We spelen niets van de East Blue, dus we slaan het vechten tegen Alvida, Buggy, Arlong en Wapol over. We starten in Alabasta, en gaan met prinses Vivi de Warlord Crocodile en zijn Baroque Works tegenhouden. In plaats van een level krijg je er drie in dit hoofdstuk, goed voor een ruim uur aan gameplay. De latere arcs kunnen tot zes missies krijgen. Bij elkaar ben ik zo’n 14 uur bezig geweest het verhaal uit te spelen.

One Piece: Pirate Warriors 4 - Luffy (Foto: Bandai Namco)

Het is aan de ene kant jammer dat ze niet alle hoofdstukken doen, want ik vind Thriller Bark erg leuk, maar ook dat hoofdstuk wordt overgeslagen. Geen Moria en zijn gemene Kishishishi-lachje en zijn leger aan schaduwen. Aan de andere kant: de makers hebben keuzes gemaakt en dat zorgt ervoor dat de hoofdstukken die uitgelicht worden meer verhaal hebben. De overgeslagen verhalen worden in cutscenes samengevat. Dat gaat wel vrij snel, dus mocht je het verhaal niet kennen of een tijd niet gevolgd hebben, dan blijf je wel met wat vraagtekens achter.

Het enige probleem dat de makers hadden: Wano Country is nog in volle gang in de manga. Dus om een einde aan het spel te breien hebben ze zelf een einde bedacht. Tja, wachten op de tekenaar Oda-san zou wel even kunnen duren, die neemt al meer dan twintig jaar de tijd om het hele One Piece-verhaal te vertellen. Voor de fans is het einde van deze game dan ook niet het belangrijkst, hoogstwaarschijnlijk gaat alles toch anders zijn.

One Piece: Pirate Warriors 4 - Kaido (Foto: Bandai Namco)

One Piece: Pirate Warriors 4 is een musou-game. In een notendop: je kiest een personage, je rent door het level en je slaat de duizenden tegenstanders aan gort. De meeste personages speel je in de loop van het verhaal vrij, anderen moet je op andere manieren vrijspelen, zoals het behalen van S-ranks in missies. In de verhaalmodus speel je met de specifieke personages, in de free modus speel je met wie je zelf wil. Zo kun je Crocodile bevechten met Jinbe, terwijl die in het verhaal pas later geïntroduceerd wordt. Dan is er nog de Treasure Log-modus, waar je nieuwe verhalen speelt, maar dan met andere rewards om al je personages maximaal te upgraden.

Alle modi in One Piece: Pirate Warriors 4 kunnen in offline en online co-op in split-screen worden gespeeld. In Treasure Log kun je ook online met vier spelers spelen. Omdat er dan wordt verwacht dat je dat doet zijn de doelen van zo’n missie ook compleet anders en is er meer een verdeel en heers. Multiplayer is leuk om te doen, zeker omdat dit spel heel makkelijk te besturen is en je al snel spectaculair piraten en soldaten ziet rondvliegen. Dus een avondje piraatje spelen op de bank krijg je zo voor elkaar, ook als je medespeler niet zo’n gamer is.

One Piece: Pirate Warriors 4 - Reiju (Foto: Bandai Namco)

Omdat er wat hoofdstukken zijn gesneuveld zijn er ook wat personages uit deel 3 gesneuveld. Enel, Moria en Magellan worden in cutscenes genoemd, maar je kunt ze niet meer kiezen. Daarvoor in de plaats zijn er wel een handjevol nieuwe speelbare personages bijgekomen. Zo zijn de Germa Commanders, Carrot, Big Mom uit de Whole Cake Island en Kaido uit Wano Country speelbaar. Toch mis ik wat namen uit de latere hoofdstukken. Maar er is al DLC aangekondigd, ik verwacht nog wel wat meer bekende gezichten uit Whole Cake Island en Wano Country.

Genoeg fanservice: hoe speelt One Piece: Pirate Warriors 4? Je hebt een simpele standaard en heavy aanval. Je kunt door combinaties van deze aanvallen wat leukere aanvallen doen, maar de vier speciale skills die op cooldown zijn, zijn de aanvallen waarmee je echt veel damage doet. Bovendien kun je met de Power Dash snel verplaatsen en meteen wat vijanden meenemen naar een nieuwe groep waar je weer flink wat hits scoort in een nieuwe combo. Niet alleen in grote groepen werkt het super, maar ook de bossfights worden daardoor een stuk spectaculairder.

One Piece: Pirate Warriors 4 - Big Mom (Foto: Bandai Namco)

Elk personage speelt dan weer net wat anders. De meeste zijn lekker snel, dus dat past prima bij al dat gecombo. Anderen vind ik weer wat matiger. Natuurlijk is Big Mom traag, maar die maakt dan ook goed met heel veel damage. Usopp is niet zo sterk, maar is ook niet snel, want hij is een sniper. Die vind ik minder fijn om te spelen, ik mis daar wat actie. Het is dan wel leuk dat je met hem een explosieve ton kan neerzetten die je dan van afstand opblaast, maar dat is zo ongeveer zijn enige spectaculaire move.

De meest irritante personages om te spelen zijn de zogenaamde Sky-types. Deze kunnen zweven, maar dat maakt ze ook meteen flink wat knulliger in het besturen. Je hebt namelijk geen manier om je hoogte te regelen. Dus dan sla je of in het luchtledige of je probeert een snelle baas bij te houden. De oplossing is simpel: ga niet zweven, maar ja, dan heeft die unieke feature weinig nut.

One Piece: Pirate Warriors 4 - Luffy Gear 4 (Foto: Bandai Namco)

Er is een upgrade-map die geldt voor alle personages, maar elk personage heeft nog eens zijn eigen maps om nog sterker te worden. Die maps zijn eigenlijk skilltrees, en door missies te doen verdien je munten waarmee je die upgrades kunt kopen. Uiteindelijk is iedereen weer te maxen, maar zeker in het begin heb je keuzes te maken. geef je iedereen een beetje meer levensmeter, of maak je die ene personage flink sterker zodat je de aankomende missie met hem makkelijker kunt behalen? Voor de verhaalmodus is het niet erg nodig, maar zeker in de lastigere Treasure Log-modus wordt het soms pittig. Daar kun je de moeilijkheidsgraad ook niet omlaag zetten, je moet het doen met de personages die je kiest.

Grafisch gaat One Piece: Pirate Warriors 4 op PlayStation 4 erg soepel, ook als je complete gebouwen laat instorten. Ook in splitscreen merkte ik geen problemen. One Piece: Pirate Warriors 4 ziet er kleurrijk uit. Ik kan Bandai Namco nog steeds niet vergeven dat ze met Jump Force iets realistisch probeerde te doen met personages, onder andere uit One Piece. Daar zijn ze nu gelukkig van genezen. De personages lijken weer anime. De voice-actors zijn ook weer terug, dus dat maakt het pakket af.

One Piece: Pirate Warriors 4 is er voor de fans. Voor gamers die One Piece niet kennen of veel gemist hebben van de manga of anime wordt er te veel van het verhaal overgeslagen. Dus het spel gebruiken om weer helemaal bij te zijn is er niet bij. Voor die mensen kan ik het spel dan ook niet voor aanraden. Voor fans die One Piece: Pirate Warriors 3 leuk vonden is dat heel makkelijk, dan vind je One Piece: Pirate Warriors 4 nog wel leuker. Vechten gaat bijna altijd soepel, behalve als je gaat zweven met enkele sky-types, daar moeten ze echt nog een controller-knop toewijzen om te stijgen of dalen. Met de aanvalsknoppen gecombineerd met de special skills maak je al snel een vuurwerk op je scherm. Het is misschien jammer dat de makers bepaalde grote hoofdstukken niet speelbaar hebben gemaakt, maar daardoor is er wel veel aandacht naar de wel speelbare content gegaan. Van alle musou-spinoffs die Omega Force maakt is One Piece: Pirate Warriors 4 wel een van de beste.

Gespeeld op PlayStation 4, ook verkrijgbaar op Xbox One, pc en Switch.