The Division 2: Warlords of New York

The Division 2: Warlords of New York brengt ons terug naar waar de eerste The Division begon. Vanuit Washington nemen The Division-agenten de helikopter naar New York. En daar is ondertussen van alles veranderd.

In The Division 1 werd een nieuw virus verspreid via bankbiljetten. Zoals we nu helaas ook in de realiteit meemaken: mensen raken in paniek, gaan hamsteren, maar in de game gaat het nog een stap verder, verschillende bendes strijden om de macht en er is complete anarchie. Voor dit soort gevallen is er een speciale geheime divisie ingesteld die orde op zaken moet stellen. De eerste game speelde zich af rond de kersttijd in Midtown Manhattan in de buurt van bezienswaardigheden zoals Madison Square Garden. In het tweede deel mochten we puin ruimen in een zomers Washington.

The Division 2: Warlords of New York (Foto: Ubisoft)

Nu is er dan de uitbreiding The Division 2: Warlords of New York. We rennen rond in het centrum bij bekende plekken zoals Wall Street. Aaron Keener, de bad-guy van eerste game is terug en wil een gemuteerde vorm van het virus in een wapen veranderen. Wij moeten zijn plannen stoppen. Daarvoor moeten we hem eerst vinden door zijn vier officieren uit te schakelen om op die manier sporen te vinden waar hij zich verstopt.

Deze jacht kost je zo’n acht uur. Jammer aan deze opzet is dat het verhaal een hele tijd naar de achtergrond gaat. Na de intro met de helikopter en het hoi zeggen tegen oude bekenden als Lau en Rhodes moet je namelijk in de vier nieuwe gebieden op zoek naar de officieren en hun bendes. Er zijn wel de mobieltjes die her en der liggen, maar cutscenes of echt verder in het verhaal geraak je pas als je ze alle vier hebt neergelegd. Pas als je ze alle vier verslagen hebt komt het verhaal weer op gang.

Het is wel tof dat elke officier weer anders aangepakt moet worden. In eerdere Division-games was elke baas wel hetzelfde neer te krijgen, gewoon schieten totdat zijn balk leeg is. Ze waren vaak enorme bullet-sponges. In The Division 2: Warlords of New York pakt Ubisoft het anders aan. De drone-specialist is geen enorme vechter, dus hij probeert je te verslaan met trucjes. De leider van een andere groepering is juist erg van de heavy guns, die mag je verslaan door grof geweld terug te geven. De settings zijn elke keer anders, waardoor elk gevecht uniek aanvoelde. Zeker als je zoals ik solo het verhaal volg dan moet je goed gebruikmaken van de omgeving en je utilities.

The Division 2: Warlords of New York (Foto: Ubisoft)

De makers hebben in The Division 2: Warlords of New York ook heel wat aangepast aan het loot-systeem. Er valt minder onzinnige loot die je toch verkoopt omdat het crap is. Daardoor zijn de caches in New York ook een stuk interessanter. Niet alleen om de items zelf overigens, er zijn namelijk wat puzzel-elementen toegevoegd om bij bepaalde caches te komen. Zo zie je een kist in een omheining liggen. Deze staat onder stroom, dus je zult de stroomleiding moeten volgen op deze uit te zetten. In een andere missie staat er een gasleiding vlakbij een deur vuur te spuwen. Enkele gaskranen dichtdraaien verder en ik ben een handig item rijker. Het zijn geen enorme breinbrekers, maar je moet meer dan alleen maar schieten om iets waardevols te krijgen.

Naast de loot is ook het craften in The Division 2: Warlords of New York sterk verbeterd. Je kunt nu een item uit elkaar halen en alle random attributen behouden voor een volgende craft. Dus als je een voor de rest matige sniper vindt met de perfecte weapon-damage kun je die damage opslaan en op een betere sniper craften. Dat maakt het craften van iets goeds veel handiger. Sterker nog, ik maak meer gebruik van het craften dan ooit te voren om dat het daadwerkelijk loont zonder constant weer voor componenten te moeten grinden omdat de RNG-goden me niet gunstig gezind zijn. Nog wat verbeteringen: er zijn meer exotic wapens te vinden, en je kunt makkelijk op de map zien in welke missies bepaalde wapens kunnen droppen.

The Division 2: Warlords of New York (Foto: Ubisoft)

Het slechte nieuws komt eigenlijk na die acht uur spelen. De endgame van The Division 2: Warlords of New York bestaat namelijk weer uit bulletsponges. Je zou zeggen dat ze dit opgelost hadden in The Division 2, maar helaas, de oude schiet-je-magazijn-leeg-methode is weer terug. Als je het overleeft, want er vliegen aardig wat drones met bommen rond die je dus amper neer krijgt. Ik houd wel van een uitdaging, maar het moet wel leuk zijn. Tig keer in een no-respawn zone doodgaan omdat de vijand kogels lijkt te absorberen is dat niet. Het heeft dan ook weinig zin meer om allerlei builds te proberen. Je pakt een goed gecrafte LMG, en gaat met vier man gebunkerd zitten met een fix-drone, een zooi turrets en wacht tot je het gebied leeg krijgt. Tja, saai. En dat maakt het looten en craften van originelere wapens weer overbodig op de hogere moeilijkheidsgraden, het gaat daar puur om de hoogste DPS en snel herladen.

The Division 2: Warlords of New York bevat nog wat bugs die we in de basisgame ook wel hebben voorbij zien komen. Zo maaide ik een complete elite stronghold uit, maar bleef een ventje in een gesloten kamer zitten. De trigger die zorgt dat hij de deur uitrent was niet gegaan dus normaal zou je de missie moeten herstarten. Door gebruik te maken van een andere bug kon ik het alsnog halen: gooi brandbomen tegen de muur aan en de gast achter de muur staat in de fik. Het duurde 10 bommen, maar daarna kreeg ik toch de ‘completed’ in beeld.

The Division 2: Warlords of New York heeft een andere gameplay door de verschillende specialistische bazen die je elk op een andere manier moet verslaan. Het zijn zo’n acht leuke uren om te jagen op Aaron Keener en de zijnen. De loot en het craften zijn eindelijk zoals het hoort te zijn: leuk om te krijgen of handig om zelf te maken. Het grote nadeel is dat na het verhaal de endgame bestaat uit belachelijke sponzen. Je kunt een compleet magazijn op allerlei vijanden met een paarse of gele levensbalk leegschieten, maar je hebt nog veel meer kogels nodig om ze te verslaan. Daardoor ga je toch voor de hoogste DPS, herlaadsnelheid en magazijngrootte. Jammer van bijvoorbeeld die toffe shotgun, maar op de hogere niveaus doet die niet meer mee. In een blog hebben de makers al aangegeven de community te hebben gehoord over de belachelijke moeilijkheidsgraad en dat er naar gekeken wordt. Hopelijk fixen ze het snel, zodat er op een uitdagende maar toch leuke manier op Heroic en Legendary gespeeld kan worden spelen.