Langrisser I & II

De originele Langrisser kwam ooit in een ver verleden (1991) uit op de Japanse Sega Genesis. De westerse release kwam in datzelfde jaar uit met de titel Warsong. De serie stond bekend om de tactische gameplay en werd zelfs toentertijd gezien als een van de grootste concurrenten van Fire Emblem. Een nadeel: alleen in Japan, want na het eerste deel zijn de overige vier delen nooit in het westen uitgekomen. Nu Fire Emblem erg populair is door onder andere Three Houses heeft NIS America bedacht dat de strijdbijl weer opgegraven moet worden. De uitgever heeft Langrisser I en Langrisser II gebundeld uitgebracht.

Langrisser I vertelt het verhaal van Ledin, de prins van Balthea, die gedwongen wordt een aanval op het kasteel te ontvluchten. Hij moet hulp zoeken en een tegenaanval verzinnen, maar ondertussen heeft de vijand chaotische krachten vrijgelaten door het vervloekte zwaard Alhazard bij de aanval op het kasteel te gebruiken. Demonische wezens vallen steden aan en dit Alleen het legendarische zwaard genaamd Langrisser kan tegen deze krachten gebruikt worden. Het verhaal is simpel, maar legt de basis voor het hele universum. Qua personage-ontwikkelingen hoef je ook niet veel te verwachten. Iedereen speelt een duidelijke rol en het is allemaal erg voorspelbaar.

Langrisser I & II - Scene (Foto: NIS America)

Dat is wel anders in Langrisser II. Het speelt zich ver na de gebeurtenissen uit het eerste deel af. Jij speelt Elwin, een reizende huurling. Je reist samen met Hein naar een vriendin, Liana. Het dorp waar je op het moment bent wordt aangevallen door de Empire. Je leert dat zij Liana ook willen vinden om dan nog onbekende redenen. Het verhaal hier begint lineair, maar je maakt keuzes waardoor het helemaal de andere kant op kan gaan. Er zijn vier paden te bewandelen. Je kunt bijvoorbeeld het goede pad kiezen en de Godin van Licht helpen, maar je kunt ook de slechterik worden. Dit lijkt al meer op Fire Emblem, twee keer dit spel spelen kan je een compleet andere ervaring geven. Nog steeds blijven andere personages wat stereotype, maar het verhaal en de plottwisten maken dit deel een stuk interessanter dan het eerste deel.

Langrisser I & II zijn strategische games. De gevechten zijn turn-based, eenheden zijn zwak of sterk voor verschillende type eenheden en op bepaalde tiles van de map staat "beïnvloedt de verdediging of aanval". Vanaf het begin in beide spellen bestuur je twee personages, maar elk personage kan ook huurlingen inhuren om samen te werken. In de eerste map kun je al vier huurlingen per personage hebben. Die huurlingen krijgen bonussen als ze in een bepaalde range van je staan. Dit alles geldt ook voor de vijand, dus het kan druk worden in een missie.

Langrisser I & II - Battle (Foto: NIS America)

Je kunt de vijandelijke officieren proberen te doden, dat zorgt er namelijk voor dat al zijn huurlingen meteen verdwijnen. Maar dat betekent wel dat je minder xp krijgt om te levelen. Dus het kan lonen om de langer durende route te nemen en ook veel huurlingen individueel neer te leggen, je wordt daar weer sterker van. Maar dat kan zorgen dat je te veel verliezen lijdt, waardoor het uiteindelijk te moeilijk wordt. Dit is een van de vele strategische keuzes die je moet overwegen.

Langrisser I & II hebben ook nog wat kleine irritaties. Het is raar dat een turnbased game niet een beurt automatisch laat eindigen. Dus al je units hebben hun acties gedaan en je zult toch nog in een menu ‘end turn’ moeten kiezen. Een ander raar dingetje is dat je toverspreuken eerst moet doen en dan pas mag lopen. Andersom mag dus niet. Terwijl zwaardaanvallen dat gewoon wel mogen. Het meest irritant zijn de hoeveelheid huurlingen die je soms moet verplaatsen. Er zijn wat orders om ze in een aanvallende of verdedigende formatie te hebben, maar als een echte groep bewegen is er niet bij.

Langrisser I & II - Stats (Foto: NIS America)

Er zijn ook wat nieuwe features toegevoegd aan Langrisser I & II. Allereerst is het iets makkelijker gemaakt door de keuze een ‘easy start’ in het begin van het spel. De hoofdpersonages worden al een klasse beter en je krijgt wat items om je op weg te helpen. Een andere feature helpt je als je vastzit. Je kunt terug gaan naar al gespeelde levels. Merk je dat je in een te laag level bent dan kun je oudere missies herspelen om sterker te worden. Of je wil een keuze in een cutscène in Langrisser II terugdraaien, dat kan natuurlijk ook. Grafisch heb je de keuze om de originele of moderne versie te spelen. Dat gaat verder dan een schakelaartje omzetten. De sprites, artwork en muziek zijn te verwisselen.

Deze heruitgave van de gebundelde Langrisser I & II is geen simpele vertaling. Er zijn verbeteringen en features toegevoegd om de spellen wat meer van deze tijd te laten zijn. Er zijn nog wel wat oude ontwerpkeuzes die ik ook liever herzien had, maar dat mag de pret niet drukken. Langrisser II is de interessantste van de twee omdat het verhaal niet lineair is. De toenmalige concurrent Fire Emblem heeft een enorme voorsprong als het gaat om features en personages, maar dat betekent niet dat Langrisser slecht is. Langrisser I & II zijn de moeite waard als je van turnbased gevechten houdt. Weet je het niet zeker dan is er een demo beschikbaar op Switch en PlayStation 4.

Gespeeld op Nintendo Switch, ook verkrijgbaar voor PlayStation 4 en pc.