Zombie Army 4: Dead War

Het is 1945 en zombie Hitler heeft een leger van zombies gemaakt om de wereld te veroveren. Dat is zo ongeveer alles wat je moet weten over de flinterdunne plot van Zombie Army 4: Dead War. En dat is prima, want dit is niet het soort spel dat je gaat spelen vanwege de complexe verhaallijn, die je de diepere lagen van oorlog laat zien. In plaats daarvan knal je non-stop op zombies terwijl ze je met velen proberen te overmeesteren. In dit geval: kwantiteit is kwaliteit.

Zombie Army 4: Dead War heeft misschien een simpel verhaal en simpele gameplay, maar het wordt nooit saai. Er komen hordes zombies op je af, en jij kunt ze op allerlei manieren neerkrijgen. Natuurlijk kun je domweg blijven schieten op ze, maar het is veel leuker om ook gebruik te maken van de omgeving. Staat er ergens een gasfles? Schiet daar op en je legt meteen een hele zooi zombies mee die in de buurt stonden. Een hangend ballastgewicht? Daar ga je ook punten mee scoren.

Zombie Army 4: Dead War (Foto: Rebellion)

Je hebt niet alleen wapens om te schieten, je hebt ook allerlei specials op cooldown. Een soort Thor-hammer zorgt er wel voor dat er heel wat zombies het onderspit delven. Schiet je met een wapen 10 zombies dood een dan krijg je een perk. Dat kan van alles zijn, dat ligt aan het wapen. Zo heb ik een slowmotion-effect gekregen zodat ik wat rustiger de tijd heb om te mikken en die headshots te krijgen. Als je de comboteller op 10 krijgt dan kun je een takedown doen die je meteen wat leven teruggeeft, a la Doom’s Glory Kills.

De omgevingen in Zombie Army 4: Dead War zelf gaan ook alle kanten op. Zo ben je in Venetië op een boot. Ondertussen veroveren massa’s zombies de stad en jij moet af en toe van die boot af om weer een sluis te openen, brandstof te vinden en terug te dragen of gewoon, omdat je nog meer zombies wil knallen. Er is weinig tijd om eens op adem te komen, want op de boot word je onder schot gehouden door sniperzombies die zich razendsnel verplaatsen en kruipen ook zombies vanuit het water de boot op. Tel daar nog zombiehaaien bij op en je snapt het: het is allemaal erg intens.

Al deze chaos kun je in co-op spelen tot een max van vier teamleden. Daar moet je wel wat opletten voordat je al die traps activeert. Je kunt elkaar namelijk niet doodschieten, maar die traps tellen niet mee in de friendly fire, dus die zijn wel dodelijk. Niets is lulliger dan je teamlid doden door een zombiehaai. Co-op is fantastisch om te spelen in deze zombieshooter, maar er is wel een nadeel. Je hebt namelijk geen idee meer wie wat kapotschiet, het is echt chaos op het scherm. Dus communiceer vooral als je op dat explosieve vat wil schieten, want voor je het weet ben je een teamlid kwijt.

Maar het blijven lineaire missies, met uiteindelijk druk op een knop om een deur (of sluis) te openen, zoek een item en vooral: schiet op heel veel zombies. Ik kreeg het niet voor elkaar om dit achter elkaar uit te spelen, daar is het leveldesign van Zombie Army 4: Dead War net te lineair voor. In korte sessies is het prima te doen, maar uren achter elkaar non-stop op zombies schieten wordt wel saai.

De eerste speelbare versie van Zombie Army 4: Dead War liep niet geheel vlekkeloos, maar gelukkig kwam daar al snel een Day One patch aan die de performance flink verbeterd hebben. Op PlayStation 4 Pro kun je kiezen voor de hogere resolutie of voor Full HD maar met meer frames per seconde. Die laatste heeft toch de voorkeur, dan loopt het logischerwijs het soepelst. En met zoveel in beeld wil je heel graag een soepel spel in plaats van meer pixels.

Zombie Army 4: Dead War is geen hoogvlieger als het gaat om verhaal of geniale AI van tegenstanders. Dit speel je omdat je op zoveel mogelijk manieren zombies kapot wil knallen, solo of liever nog in co-op. Het is wel een intense game, er komt letterlijk veel op je af. Lange speelsessies kunnen erg saai worden omdat je constant aan het schieten bent op zombies of de vallen om zombies met stijl neer te krijgen. Grafisch zijn de prestaties zeker na de eerste patch verbeterd. Zombie Army 4: Dead War is een leuke game die vooral in co-op schittert. Maar speel het niet al te lang achter elkaar, anders geraak je zelf hersendood.

Gespeeld op PlayStation 4, ook verkrijgbaar voor Xbox One en pc.