Blacksad: Under the Skin

Blacksad, John Blacksad is de naam. John is een privé-detective uit New York en zoals elke detective uit de jaren ’50 houdt hij van drank, vrouwen, jazz en is hij altijd blut. Tot er op een dag een mooie dame langs komt die hem veel geld geeft om een verdachte zelfmoord te onderzoeken. Tevens is een van haar beste boksers spoorloos verdwenen. Van zo’n zaak kun je als detective alleen maar dromen dus ga je op onderzoek uit waar de vermiste persoon is en of hij iets te maken heeft met de verdachte zelfmoord.

Blacksad; Under the Skin van Pendulo Studio is gebaseerd op de gelijknamige comic van schrijver Juan Díaz Canales en tekenaar Juanjo Guarnido. Deze twee zijn vooral bekend dat zij voor hun personages dieren gebruiken in plaats van mensen. En je merkt aan alles dat de heren een geheel universum hebben geschreven omtrent deze personages, want elke personage heeft een eigen verhaal, nog zonder dat ze hun mond open doen. Hetzelfde geldt voor de stad. New York na de oorlog leeft net zoals in de films.

De game speelt als een echte detective serie game. Iedereen die de recente Sherlock Holmes-games heeft gespeeld kan het spel zo oppakken. Je onderzoekt een plek, stelt wat vragen aan de personages, deze geven weer clues, dat levert weer nieuwe informatie op, en dan gaat je onderzoek weer verder. De actie wordt afgewisseld met wat Quick-Time events, dus saai wordt het nooit. Aan het einde pak je al je clues op, deduceer je ze en trekt dan een conclusie. En de uitkomst bepaal je uiteindelijk zelf.

Net zoals van de ontwikkelaar Telltale kun je kiezen welke antwoorden je geeft op vragen van personages. Je antwoord kan dan ook gevolgen hebben voor het verloop van het spel. Maar waarbij je bij Telltale behoorlijk lang de tijd krijgt om over je antwoordkeuze na te denken, moet je in Blacksad reageren in enkele seconden, waardoor je meestal niet genoeg tijd hebt om je antwoorden door te lezen. Hierdoor kun je de gevolgen van je gekozen antwoord niet altijd overzien en reageer je meestal meer met je instinct dan met je hersenen.

Een leuke toevoeging is dat detective Blacksad ook zijn instinct kan inzetten. Tijdens zijn onderzoek kan hij dan met zijn “katteninstinct” tijdelijk zijn gesprekspartner onderzoeken op aanwijzingen op en rondom de personage zelf. Met deze aanwijzingen kun je weer nieuwe gespreksopties krijgen en/of andere aanwijzingen. Gelukkig kun je vrij rondlopen en dan altijd terug gaan naar vorige lokacties en/of personages als je nieuwe aanwijzingen hebt gevonden. Want de game is niet altijd even duidelijk of je nu wel of niet alle aanwijzingen op een plek hebt gevonden. Zo heb ik heel wat uurtjes doelloos rondgelopen zonder dat ik een idee had wat ik nou moest doen.

De game ziet er redelijk goed uit. Verwacht geen high-end getekende omgevingen, maar het past allemaal in het cartoony New York jaren ’50. Wat wel storend is, is dat het niet altijd even duidelijk waar je nu wel en niet naartoe kunt lopen. Ik kwam achter dingen vast te zitten waarvan ik dacht dat ik er makkelijk langs kon lopen. En afgezien van dat je behoorlijke stukken loopt, zou het een fijne optie zijn geweest als Blacksad tenminste wat sneller had kunnen lopen. En ja, je beweegt Blacksad met tank-controls, en dat maakt het rondlopen met hem er nou niet makkelijker op.

Maar dit alles wordt goedgemaakt door de dialogen. De stemmen zijn goed gecast en gaan niet vervelen na een tijdje. Blacksad klinkt ook echt als een doorgeleefde politieman die teveel sigaren heeft gerookt en drank heeft gedronken en het eigelijk allemaal niet meer ziet zitten. Hij is sarcastisch, maar ook medelevend en zijn personage draagt de game zodat je toch verder wilt spelen, ondanks dat je weer ergens vast zit.

Blacksad: Under the Skin is een game die je een kans moet geven als je van detective games houdt en of de comics een warm hart toedraagt. De sfeer is prima, het verhaal uitnodigend. Maar het mist iets. De game heeft gewoon niet de diepgang die de Sherlock Holmes-games hebben en niet de toegankelijkheid van de Telltale-games. Daarbij loopt de hoofdpersonage behoorlijk houterig rond en de game heeft laadtijden waarin je makkelijk een wasje kunt doen. Als Blacksad: Under the Skin nog een paar maandjes langer doorontwikkeld was, dan had ik hem zo aan iedereen aan kunnen raden. Maar voor nu is de game een ruwe diamant die heel erg gepolijst moet worden.