Pokémon Sword en Shield

Eindelijk is het er dan, een compleet nieuwe Pokémon op een console in plaats van een handheld. Natuurlijk was er al Let’s Go Pikachu en Let’s Go Eevee, maar dat was een tussendoortje in het oude bekende Kanto. Pokémon Sword en Pokémon Shield zijn uit en wij mochten met de laatstgenoemde aan de gang om te zien of dit de next-gen Pokémon is waar iedereen op hoopt.

Pokémon Sword en Shield geven ons een nieuwe omgeving, Galar genaamd. Dat betekent nieuwe Pokémon, nieuwe steden en nieuwe gebieden om te ontdekken. Heb je eerder een Pokémon-game gespeeld dan weet je wat je kunt verwachten. Je start in je dorpje en mag een van de drie starters kiezen. Daarna gaan jij en je rivaal Hop op weg om de nieuwe kampioenen te worden. Dus ja, om de zoveel keer kom je Hop tegen die uit pure spanning steeds weer tegen je wil vechten om beter te worden. Hop heeft alleen de domste keuze ooit maakt. Hop kiest graag voor een vuurpokémon terwijl ik de waterpokémon gekozen heb. Nou doei Hop, je hebt geen enkele kans.

Pokémon Sword/Shield - Battle UI (Foto: Nintendo)

Nu we eindelijk op een fatsoenlijk scherm kunnen spelen zijn de makers overstag: het verhaal van Pokémon Sword en Pokémon Shield begint met een geanimeerde cut-scene. Wanneer je de starters voorgesteld krijgt zie je ze aan het spelen in plaats van het aloude ‘hier zijn je drie keuzes, succes’. Wat jammer dat er geen enkel voice-acting is. Dat op de handhelds ruimte bespaard werd kan ik me nog iets bij voorstellen, maar een console als Switch kan gemakkelijk alle dialogen gesproken hebben. Ook jammer is dat de makers eigenlijk maar een scene zo hebben gedaan. Het had van mij wel wat meer gemogen, want de kwaliteit is goed, en het geeft je meer het gevoel als hoofdrolspeler in de welbekende tekenfilm te zitten.

Iets dat me tegenvalt is dat het verhaal van Pokémon Sword en dus ook Pokémon Shield erg kort is. Met een beetje onnodig verkennen erbij was ik er met twintig uur wel doorheen. Sowieso ben je al snel overpowered. Ik ben niet eens gaan powerlevelen in het begin, maar ik kon iedereen met gemak aan. Dat je rivaal al de ‘verkeerde’ Pokémon kiest helpt natuurlijk ook al niet, maar even op route 1 lopen, wat vechten en ik ben blijkbaar al een te hoog level om het moeilijk te krijgen in gyms en tegen de andere trainers die je tegenkomt.

Het komt vooral omdat alle xp al verdeeld wordt over je zes meegenomen Pokémon. Dus als je een sterke bij je hebt die in een gebied makkelijk vijanden kan verslaan dan level je je overige vijf monstertjes met gemak. Niet alleen de ingebouwde xp-share maakt je het leven in Pokémon Sword en Shield makkelijker. Je handje wordt erg vastgehouden. Al in het begin wordt je gezegd welke type Pokémon elke gym heeft en in welke volgorde je ze gaat krijgen. Bij elke scheet die er gelaten wordt krijg je een complete dialoog om het je allemaal uit te leggen. Dit extreme handje vasthouden irriteert me als ervaren speler. Sommige veranderingen zijn dan wel handig. Bijvoorbeeld dat je pokebox overal beschikbaar is. Je hoeft niet meer onnodig naar een Pokémon Center om je Pokémon te wisselen, te sorteren of stats op te zoeken. Als je nu op zoek bent naar je perfecte versie van een specifieke Pokémon kun je nu buiten gevechten om je vangsten vergelijken of je team aanpassen.

Pokémon Sword/Shield - Starter (Foto: Nintendo)

De te verkennen gebieden Pokémon Sword en Shield zijn eigenlijk vrij klein. Er is maar één gebied dat next-gen aanvoelt. De Wild Area is een open-wereld, waarin de tijd en het weer invloed hebben op de te vinden Pokémon. Natuurlijk moet je genoeg gymbadges halen om hogere levels te kunnen vangen. Zeker in het begin voelt dat gebied als lastig, omdat je best sterke wezens tegenkomt. Het gebied is groot, en je kunt best ver kijken, je ziet veraf al bomen en andere objecten. Des te irritanter is de pop-in van NPC’s en Pokémon. Die zie je namelijk alleen maar als je dichtbij genoeg bent. En dat is ook zo in de steden en routes.

Het is niet zo dat er grafisch veel van de Switch gevraagd wordt. Grafisch zijn Pokémon Sword en Pokémon Shield allemaal kleurrijk, maar erg veel leven is er niet op je scherm. Als ik zie wat voor omgevingen Zelda Breath of the Wild of Xenoblades 2 op je scherm toveren dan vallen deze Pokémon-games erg tegen. Textures, trainers, van alles wordt er hergebruikt. Je hebt een mannelijke en een vrouwelijke variant van een mijnwerker, of welk beroep je ook tegenkomt. De steden voelen nog in sommige gevallen zelfs leger dan de handheld-games, juist hier had meer moeite in gekund. Er zijn wel heel veel winkels en gebouwen waar je niet in kunt. Wat dat betreft is dit een HD-variant van een 3DS-versie, een gemiste kans.

Er zijn meer gemiste kansen. Eindelijk een klassieke Pokémon-game op een console en je kunt niet eens alle Pokémon vangen, of verhandelen. Nee, je oude Bulbasasaur en Squirtle blijven achter in Alola, je kunt ze niet nog eens importeren naar Galar. De Pokedex is dan ook veel kleiner. Dat is erg jammer. De nieuwe Pokémon zijn vaak wel leuk bedacht, maar ik mis gewoon veel oude bekenden. Er is ook geen Global Trade System meer. Daar is het Y-Com systeem voor terug gekomen, maar naar een speciaal gebouw lopen om daar te traden voelde gewoon leuker dan een knop indrukken en saai een menu in gaan.

De grote nieuwe feature in Pokémon Sword en Pokémon Shield is het Dynamaxen. Het is op zich wel leuk om je favoriete Pokémon eens flink groter te zien worden voor drie beurten, maar na een tijdje weet je het wel en is het gewoonweg wachten tot je een goede kans ziet dat te doen in een gymgevecht. Er zijn raid-battles in de Wild Area waarin je een continu grote Pokémon moet bevechten met drie andere trainers. Wil je niet online, dan krijg je drie AI-spelers. Zeker als de raid-battles een vijf-sterren gevecht is, dan heb je het moeilijk. Jij gaat waarschijnlijk niet dood, maar als vier pokemon doodgaan, dan wordt het gevecht letterlijk afgeblazen. En daar staat dan een trainer met een Magikarp... In het begin had ik wat problemen met het online gedeelte, maar wonderbaarlijk waren deze na een paar dagen opgelost zonder iets te doen en kon ik met andere spelers de gigantische wezens een lesje leren.

Pokémon Sword/Shield - Raid Battle (Foto: Nintendo)

Online is wel een teringzooitje. Mensen hebben door dat als je met de tijd van de Switch rommelt je steeds weer nieuwe gigantische Pokémon tegen gaat komen. Dus wat gebeurt er: men maakt een lobby aan, kijkt welke Pokémon verschijnt en als het niet diegene is die ze zoeken verlaten ze de lobby weer. Dus er zijn maar weinig daadwerkelijk speelbare lobbies als je online zoekt. Erg irritant. Ook zijn er spelers die het allemaal wel best vinden en met hun Magikarp hopen dat er iemand met een legendarische Pokémon het klusje klaart. Tja, er moet online nog wat gebeuren voordat Dynamax battles leuk worden. En dus kan het gebeuren dat je offline meerdere malen de confrontatie moet zoeken om jouw gewenste Pokémon te vinden. Het zou al een stuk beter zijn als ik de AI-trainers mag kiezen, en dat die trainers ook fatsoenlijke Pokémon hebben. Met een waterpokémon tegen een gigantische Pikachu is vragen om dood te gaan natuurlijk.

Een tweede nieuwe feature in Pokémon Sword en Pokémon Shield is het opzetten van een Pokémon Camp. Je zet een tentje op en je zes Pokémon lopen dan rond. Jij bent er dan in first person en kunt met ze spelen om vriendschappen sterker maken. Je kunt ook verschillende curries koken om zo tijdelijke bonussen te krijgen. Het is grappig, maar meer ook niet. Dat zijn de nieuwe PokeJobs ook. Je kunt een takenlijst vinden in het Pokémon Center. Iemand zoekt bv hulp om hotelgasten warm te houden. Dan kun je tot vier vuurpokemon sturen. Deze zijn dan even onderweg en niet in je box. Na 24 uur komen ze terug en hebben ze ervaring, geld en misschien wel items meegenomen. Het is een andere manier van levelen, maar wel een erg trage manier.

Pokémon Sword/Shield - Stats (Foto: Nintendo)

Niet nieuw maar wel verbeterd is het breeden. Om competitief online te spelen heb je goede Pokémon nodig. Daar kwam in eerdere games altijd RNG om de hoek kijken. Welke nature is het best, je wilt de beste IV-waarden, de fijnste hidden ability, enzovoort. Het was vooral veel geduld hebben, veel grinden naar die perfecte Pokémon. Dat is in Pokémon Sword en Pokémon Shield anders. Je kunt nu alles kopen. Door mints te kopen met battle tower points kun je de nature aanpassen. De maximale IV-waarden zijn te trainen door een zeldzamere bottle cap in te leveren bij een AI-trainer. Abilities is dan nog het enige dat random is, maar dat kun je breeden met garantie. Je hebt minder geluk nodig en hierdoor hebben meer mensen kans om een goed team in elkaar te zetten om mee te doen. De hardcore spelers zullen het luiheid vinden, ik vind het vooral toegankelijker voor de rest van de community.

De eerste keer dat ik hoorde dat er een nieuwe Pokémon-game werd gemaakt voor Switch had ik zoals velen anderen heel hoge verwachtingen. Eindelijk een flinke grafische boost, grote omgevingen, en meer nieuwe mogelijkheden. Helaas, Game Freak heeft met Pokémon Sword en Pokémon Shield op safe gespeeld. Heel erg safe, het is een flink opgepoetste 3DS-game, met maar weinig vernieuwing. Dat niet elke Pokémon er in zit is natuurlijk jammer, en het meest teleurstellende. En toch, ondanks alles vermaak ik me met de game. Na het verhaal zijn er gevechten in een battle tower, kun je nog een extra stukje verhaal spelen om meer te weten te komen over personages in het spel, en natuurlijk kun je online je krachten meten. Ik verwacht weer heel wat trainers die Pokémon gaan fokken om zo de beste stats te krijgen voor hun teamleden. Vooral nu het trainen van de perfect gebalanceerde Pokémon toegankelijker is gemaakt. Heel veel meer extra’s is er niet te vinden. Dit keer geen Pokémon die in films acteren, model staan voor een foto, of sporten of een van de andere minigames die in een van de vele handheldgames te vinden was. Gezien de verkoopcijfers: Gamefreak used Cut, it's super effective.