Overwatch (Nintendo Switch)

Overwatch kwam alweer in 2016 uit, een jaar voor Nintendo Switch op de markt kwam, en werd al snel een wereldwijde hit. Een trouwe fanbase, meer dan veertig miljoen verkochte exemplaren en een continue stroom aan ondersteuning voor de game. Deze maand kwam de game eindelijk naar Nintendo Switch. Is de port de moeite waard?

Overwatch Switch

De Switch-versie moet het natuurlijk doen met mindere hardware, maar in termen van presentatie merk je daar weinig van. De kleurrijke personages en omgevingen komen goed tot hun recht, deels natuurlijk door de speelse artstyle. De resolutie ligt natuurlijk lager, maar al met al kan ik niet klagen over de grafische aspecten in de game (zeker in handheld mode niet). Waar wel een probleem ligt is de framerate, die helaas niet hoger komt dan 30. Na een paar potjes spelen wen je hier aan, maar ideaal is het verder niet. De game speelt en oogt als Overwatch, zonder daarvoor essentiële aspecten voor in te leveren. Wat dat betreft prijswaardig.

Waar het fout gaat is de performance. Iedereen die Overwatch weleens heeft gespeeld of gekeken weet dat de game erg hectisch kan zijn. In een zes tegen zes omgeving, waar elk personage eigen vaardigheden en ultimates heeft, wil de game weleens veel van je hardware vragen. In het geval van Switch betekent dit helaas framedrops en haperingen wanneer er teveel gebeurt, iets wat best regelmatig kan voorkomen. In kleinschalige gevechten is alles in orde, maar wanneer er drie, vier of meer ultimates tegelijkertijd worden gebruikt merk je dat de performance inkakt. In quickplay of in een arcade modus maakt dat niet heel veel uit, maar in deze versie zie ik me niet snel Competitive spelen.

Overwatch Switch 2

Een onderscheidend punt van deze versie is het feit dat gyro-aiming wordt ondersteund. Veel mensen zullen het er niet mee eens zijn, maar na muis + keyboard is het veruit de beste control scheme voor FPS die er te vinden is. Het is goed om te zien dat steeds meer games op Switch deze manier van gamen benutten, want het speelt lekker en maakt FPS zoveel fijner om te spelen. Overwatch is dus geen uitzondering en helpt met het mikken bij vrijwel elk personage. Of je nu met een gigantische hamer als Reinhardt staat los te gaan of juist subtiele bewegingen wil hebben als Widowmaker. Pas de gevoeligheid aan, voel wat werkt voor jou en ga los. Het werkt en het voelt goed.

Uiteindelijk voelt Overwatch voor Nintendo Switch als een extra'tje. Ik speel nog altijd regelmatig op de pc, maar de Switch is lekker om eens even op de bank te spelen en met de gyro aan de slag te gaan. Door de mindere performance zou ik deze versie nooit als mijn 'main' kunnen zien, maar voor het vermaak en de afwisseling is het een tof product. Hou die overweging dus in je hoofd in waar je naar op zoek bent. Wil je competitief aan de gang, dan zijn er andere versies beschikbaar. Wil je relaxt wat potjes spelen voor je eigen vermaak, dan is dit een prima optie.