Ghost Recon: Breakpoint

Niet alleen de game zelf is niet af, er zitten ook flink verkeerde beslissingen in Ghost Recon: Breakpoint. Iedereen weet dat als je een free-to-play game hebt, dat er ergens een verdienmodel zou kunnen zitten. Skins, titels, whatever. Bij een full-price game verwacht je dat in veel mindere mate. Nou, in deze game kun je elke item-blueprint kopen voor echt geld. En niet eens heel goedkoop, maar je kunt alles wat ingame te verdienen is, ook verdienen door geld er tegenaan te smijten. Je kunt dus de game starten, de tutorial doorlopen en meteen alle wapens, kleding en bende kopen zodat je meteen sterk bent. Eigen keuze zou je zeggen, maar het voelt compleet verkeerd. Het is ook verkeerd als je xp-boosters kunt kopen. Deze zijn er ondertussen uitgehaald, een foutje zegt Ubisoft. Dat had er later in gemoeten zodat mensen die de game later kochten sneller bij de endgame of pvp zouden kunnen meedoen. Ja ja. Als je wat meer tijd gespendeerd had aan het testen was dit foutje er zelfs niet ingeslopen.

Ghost Recon: Breakpoint - Rocket launcher (Foto: Ubisoft)

Het tweede wat me dwarszit is wat Ghost Recon: Breakpoint nu voor game wil zijn. Het is een mix van The Division, Wildlands, Assassin’s Creed, maar ik mis iets unieks voor deze franchise. Dat was ooit tactical shooter-serie, maar hoewel stealth een optie is, kun je ook gewoon rambostijl gaan. Ik had gehoopt dat ze bijvoorbeeld veel meer tactiek erin hadden gestopt. Dat ‘behind enemy lines’ is niet echt uitgewerkt. Alleen de surveillance drones laten daar iets van merken, maar over het algemeen zijn die op een gegeven moment ook geen bedreiging meer. Knal je een groep neer, zal een groepje dat ergens verderop staat niet gealarmeerd zijn. De AI zoekt vaak niet eens dekking.

Ubisoft moet inzien dat krampachtig elke game dezelfde features geven een game niet een smoel geeft. We zijn eindelijk af van de torens/kampen/masten innemen in elke game-franchise van ze, nu gaan ze elke game een open wereld geven waarin soldaten en kistjes wapens en bescherming droppen met random eigenschappen. Je kunt ze uit elkaar schroeven voor materialen, zodat je daarmee zelf iets randoms kunt craften. Daar doe je dan niets mee tot je max level bent en dan ga je voor endgame op zoek naar de betere wapens. Ja, dat hebben we al te vaak gezien.

Ghost Recon: Breakpoint - Snow (Foto: Ubisoft)

Ik ben eigenlijk teleurgesteld, op twee groepen. Allereerst op Ubisoft. De ontwikkelaars die aan Ghost Recon: Breakpoint werken zijn toch ook mensen die ergens trots op willen zijn? “Kijk, dat hebben wij gemaakt”. Het lijkt erop alsof er geen enkele tester aan de game heeft gezeten, er geen enkele playtest is gedaan. Het lijkt er eerder op dat de managers die aandeelhouders tevreden moeten stellen met dikke winsten hebben gevraagd: “pleur er zoveel mogelijk microtransacties in en het moet voor de feestdagen in de winkel liggen”. En Ubisoft was juist zo goed bezig door bijvoorbeeld met Assassin’s Creed de tijd te nemen om een goede game af te leveren. Daar zaten ook microtransacties in, maar je kon niet elke scheet kopen in de game.

Ik ben ook boos op gamers die blijkbaar geen plezier aan een game willen beleven, maar gewoon zichzelf naar de top kopen met microtransacties. Die ‘gamers’ geven de uitgevers het idee dat ze extra winsten kunnen maken, wat het ook voor afbreuk doet aan de game zelf. Net zoals bij Wildlands ga ik door met mijn maten om de game volledig in co-op te spelen. We negeren PvP wat pay-to-win is geworden, we negeren alle microtransacties om voertuigen, skins, wapens, kleding, tatoeages en weet ik wat nog er meer te koop is. En we gaan gewoon soldaten en drones knallen in co-op. Hopelijk wordt er flink wat gepatched, worden er beslissingen teruggedraaid en houden we een leuke game over. Dan kom ik graag terug met nog een vervolg-review. Maar voor nu is het simpel: Ghost Recon: Breakpoint is nog niet klaar. Ga geen geld neerleggen om bètatester te zijn. Ghost Recon: Breakpoint is uit op PlayStation 4, Xbox One en pc.