Ghost Recon: Breakpoint

Ik kan me haast niet voorstellen wat er met Ghost Recon: Breakpoint allemaal is misgegaan. Ik denk dat vorige maand bij Ubisoft een medewerker tegen de projectleider wilde melden dat de game nu compleet is. Als in: alle assets hebben ze nu bij elkaar in een interne release kunnen bakken, dus textures, modellen en geluid. Maar de projectleider werd onderbroken door een telefoontje toen diezelfde medewerker nog wilde melden dat de interne release nog naar de testafdeling moest, er nog veel bugs aangepakt moesten worden en dat hij eigenlijk uitstel kwam vragen.

Ghost Recon: Breakpoint voelt namelijk heel erg onaf. Ik dacht eerst dat ik per ongeluk de bèta van afgelopen maand had gedownload, maar niets is minder waar. Het is de volledige game, met zo ongeveer dezelfde bugs als de eerste release van Ghost Recon: Wildlands, maar dan nog erger. Je drone die af en toe in staking is, NPC’s die niet spawnen voor een quest, voertuigen die compleet kut rijden, of, een nieuwe, als je stamina-meter op is dan kun je niet eens over een drempel heen stappen. Zucht. Het is alsof ze de broncode van Wildlands 1.0 hebben gepakt en daar mee verder zijn gegaan, in plaats van de laatste broncode, waarin heel veel dingen zijn opgelost. Voor een gamer met meer dan 150 uur in Wildlands keek ik erg uit naar deze opvolger. Helaas is het niet geworden wat het had kunnen zijn.

Ghost Recon: Breakpoint - Open World (Foto: Ubisoft)

Er zijn ook nog pluspunten. Ghost Recon: Breakpoint ziet er prachtig uit. Veel details, wuivende palmen, een groot eiland om te ontdekken. Je ziet dat er wel aandacht aan gespendeerd is. Maar tegenover dat pluspunt staat meteen dat gebrek aan afwerking. Naast grafische bugs zoals letterlijk door de grond zakken en de polygonen van onder zien voelt het eiland leeg. Dat komt omdat er in het Bolivia van Wildlands complete dorpjes waren, er waren inwoners die van A naar B gingen. Die mis ik hier. Er is ook amper een dier te bekennen. In Ghost Recon: Breakpoint weet je haast zeker dat het de vijand is als er een voer-, vaar- of vliegtuig langskomt.

Een ander pluspunt: de wapens zelf werken fijn, je kunt auto-aim uitzetten, deels aan, of als je een watje bent volledig. Maar je krijgt er wel gevoel bij dat je aan het schieten bent. Waarom er dan ook wapens zijn met random eigenschappen boeit compleet niet. Een soldaat neerknallen met headshot met snipergeweer X is net zo dodelijk als een headshot met snipergeweer Y. Je kunt dit keer ook lichamen verplaatsen, maar eigenlijk zou dat alleen nuttig zijn als er echt een tactische reden was. De AI is namelijk nog te dom om te poepen. Dat maken de ontwikkelaars dan wel ‘goed’ door middel van kwantiteit. De drones die je tegenkomt zijn namelijk de bullet-sponges, ze kunnen aardig wat schade hebben. Desondanks, de game knalt lekker weg.

Ghost Recon: Breakpoint - Walker (Foto: Ubisoft)

Volgens de makers wilden ze ook een ‘behind enemy lines’-gevoel geven. En in de tutorial van Ghost Recon: Breakpoint krijg je dat ook. Je helicopter is neergestort, je kameraden zijn of dood of verdwenen. Via het korte radiocontact wat je nog hebt kunnen krijgen ben je een van de weinige overlevenden. Nice. Dus we volgen de missie om bij het verzet te komen. Daar wemelt het van de soldaten: andere spelers. Je bent echt niet alleen, je staat met twintig man om de quest-gever heen. Er is een complete winkel met allemaal wapens, bescherming en andere items. Weg immersie. In mijn ogen een rare beslissing om een online hub te maken in een game waarin je zogenaamd alleen zou zijn. In The Division zie je ook wel eens iemand in een hub rondlopen, maar geen compleet leger, eerder een of twee mensen.

Ghost Recon: Breakpoint - Prone (Foto: Ubisoft)

De beschrijving in de game geeft het al aan dat Ghost Recon: Breakpoint vooral is bedoeld om in co-op te spelen. Dat is prima, maar een dingetje is wel dat als je alleen speelt je geen AI-partners hebt. Die komen in een latere patch. Whut? Een feature die in Wildlands day one aanwezig was hebben ze er nu niet in gestopt? Waarom niet? Was er eigenlijk meer ontwikkeltijd nodig? Mensen die de duurdere edities hadden gekocht mochten eerder spelen. Dat mocht ik net zoals andere media ook, maar hoe vaak ik niet van de server geschopt ben omdat er weer onderhoud was. Waarom? Was er eigenlijk meer ontwikkeltijd nodig?