Tropico 6 (consoles)

El Presidente is terug! Zes maanden na de pc-release kunnen nu ook de consoleslaven zich verlekkeren aan hoe het is om een dictator te zijn of een Mark Rutte. In onze eerdere review kon je lezen waar de game over gaat en deze review gaat vooral over de verschillen tussen de pc-versie en de consoleversie.

De game is gepoort door de Duitse Studio Libic Entertainment en Duitsers maken geen grappen. Dat moet ook niet. Een strategy-en-managementgame poorten naar de consoles is ook een serieuze bezigheid. Op een pc heb je een muis en toetsenbord waarmee je meer dan 101 knoppen tot je beschikking hebt. Een controller komt niet in de buurt van die hoeveelheid, dus hoe kun je dat het beste nabootsen? Libic heeft daar best wat ingenieus op bedacht. Met de rechtertrigger kun je namelijk een cirkelmenu tevoorschijn toveren waar de hoofdopties op getoond worden. Daaronder heb je dan subopties of menu’s. Dit werkt echt geweldig. Gebouwen neerzetten, handelroutes bekijken, je diplomaten eropuit sturen, het is allemaal supersimpel, pijlsnel en effectief. Ik miste op geen enkel moment mijn muis op dat stuk.

Waar het drama echter begint, is bij de camerabediening. Deze doe je met je rechterpookje en dat is gewoon niet accuraat genoeg om in één keer de juiste camerapositie te krijgen. Daarbij wilde de game nogal eens bij in- en uitzoomen gaan schokken, waardoor je ook nog eens vaak het juiste camerapunt voorbijschiet. Bijkomend probleem is dat sommige maps wel heel erg uitgestrekt zijn. En je kunt niet genoeg uitzoomen om het hele gebied te overzien, dus je blijft scrollen totdat je een ons weegt.

Een ander irritatiepunt is de manier waarop je wegen bouwt. Wegenbouw is altijd een probleem bij city-builders en Tropico 6 is geen uitzondering. Als je een weg wilt leggen kies je een beginpunt en trek je een lijn waar de weg zou moeten komen. De game zou dan zelf de beste route moeten kiezen. In theorie dan, want zelfs als je een rechte weg wilt leggen wringt hij zichzelf in allemaal bochten welke totaal niet logisch zijn. Gelukkig is het wel een tropisch eiland, dus veel files heb je niet, maar een langere weg dan noodzakelijk betekent wel dat je vervoer over land langer duurt en je economie dus langer moet wachten op haar goederen.

Als je die frustraties opzij kunt zetten, of nog beter, volledig kunt negeren heb je wel een game als geen ander. Er zijn weinig management-games op de consoles te vinden die, afgezien van de twee punten hierboven (die vast een keer gepatcht gaan worden) zo lekker wegspeelt. Huisje neerzetten, trade-route starten, boze inwoners laten verdwijnen in een goelag, Kim Jong-il of Trump naspelen was nog nooit zo makkelijk en leuk.

Een speciale vermelding is er voor de graphics. Tropico 6 ziet er knisperend helder uit, draait als je maar niet uitzoomt hartstikke stabiel op 60 FPS en het is hartstikke leuk om de hele dag te kijken hoe je onderdanen zich de benen onder het lijf vandaan lopen voor jouw inkomen. De game is echter precies hetzelfde als de pc-versie, op de bediening na. Je hoeft dus niet Tropico 6 voor de console aan te schaffen als je al in het bezit bent van de pc-versie. En waar ik bij de pc-game de tutorial skipte, is dat met de console-game wel noodzakelijk. De controls zijn wel even wennen en de tutorial geeft je de mogelijkheid om dit rustig tot je te nemen.

Tropico 6 is een pc-port geworden waar Libic Entertainment trots op mag zijn. Het genre laat zich moeilijk vertalen naar consoles toe en het is Libic meer dan goed gelukt om Tropico 6 tot een goed speelbare game te maken.