The Book of Mormon is en blijft een must-see

Avond na avond uitverkocht in zowel het Prince Edward Theatre in Londen als het Eugene O'Neill Theatre op Broadway. Geschreven door de makers van South Park, Trey Parker en Matt Stone, is iets wat gelijk al een signaal afgeeft dat deze show niet voor de lichtgevoelige theaterganger is. Hoe mooi is het dat het grove, onsmakelijk en ronduit schokkende The Book of Mormon nu gewoon in Amsterdam te zien is? 

The Book of Mormon vertelt het verhaal van twee mormoonse missionarissen, Elder Price en Elder Cunningham. Price ziet zichzelf als de nieuwe profeet en neemt de missie tot in het uiterste serieus. Cunningham is een pathologische leugenaar die de missie ziet als een manier om eindelijk eens een beste vriend te hebben. Samen worden ze uitgezonden naar Noord-Oeganda, waar het hun taak is om zoveel mogelijk mensen naar de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen te brengen. Wanneer ze echter aankomen in een dorpje dat in de macht is van een oorlogsgeneraal wordt het hun niet makkelijk gemaakt en moeten ze strijden om hun hoop in het geloof niet op te geven.

Al gelijk aan het begin van de show wordt duidelijk dat dit een musical is die andere musicals schaamteloos op de hak neemt. De veels te vrolijke mormonen lijken net op een stel kleuters op red bull, maar het werkt perfect voor het verhaal. De rol van Elder Price wordt in deze tour gespeeld door Kevin Clay, Cunningham wordt gespeeld door Conner Peirson. Beiden hebben ervaring met de rollen op Broadway en dat is te merken aan alles. Ze zijn goed op elkaar ingespeeld en geven elkaar de ruimte om de improvisatie die het script toelaat ook daadwerkelijk effectief te verzilveren. Dit geldt overigens voor de hele cast. Zelf heb ik de show twee keer gezien in het Prince Edward Theatre en er kan veilig worden gesteld dat de tourcast op hetzelfde onwijs hoge niveau het spel levert zoals op de West End. 

De kracht van de musical werkt ook voor een Nederlands publiek. We zijn immers wel gewend om geschokeerd te worden. Sterker nog, we houden er stiekem wel van. Het is dan ook logisch dat deze musical al lang op het verlanglijstje stond van Carré. Het openingsnummer 'Hello' brengt je gelijk in de sfeer die nodig is om te huilen van het lachen, want dat is eigenlijk een garantie. Ook de andere nummers van de hand van Robert Lopez, die ook verantwoordelijk was voor de muziek van Frozen en Coco, zijn geschreven om het schaamrood op de kaken te krijgen maar tegelijk ook helemaal in een deuk te liggen. 

 

Als het nog niet gelukt was om de show in Londen of New York te zien is dit de kans om deze must-see te gaan bekijken. De kracht van de show straalt door in het script dat de grappen in hoog tempo elkaar laat opvolgen, de muziek die soms dagen onbedoeld in je hoofd blijft hangen en de cast die feilloos de nuances weet te vinden. 

The Book of Mormon is nog tot en met 27 oktober te zien in Koninklijk Theater Carré. Voor de laatste kaarten klik je hier