Blu-ray: Alita: Battle Angel

Sommige films duren een eeuwigheid om gemaakt te worden, terwijl sommige films een soepel productieproces verlopen en eigenlijk veel te vroeg komen. Alita: Battle Angel is er eentje uit de eerste categorie. De film kende echter geen extreem moeizaam productieproces. Er was wel een moment waarop James Cameron moest kiezen: Alita of Avatar. De geschiedenis leert ons wat de keuze is geworden. Maar ruim tien jaar na Avatar is Alita: Battle Angel dan toch verschenen. De regie werd overgedragen aan Robert Rodriguez.

Alita is gebaseerd op de gelijknamige Manga. Dr. Ido vindt een afgeschreven cyborg op een vuilstortplaats en besluit om haar te repareren. Dit lukt maar Alita is niet zomaar een cyborg. Ze komt steeds meer te leren over haar geschiedenis en vindt zo haar plek in de wereld. Deze wereld is volledig opgebouwd uit visual effects waardoor de stilistische look en feel uit de Manga overgenomen kan worden. Het meest opvallend zijn daarbij de ogen van Alita zelf, die zeer herkenbaar zijn zoals we ze ook uit de Manga kennen.

Alita: Battle Angel mad

Alita is niet direct een film voor liefhebbers van Robert Rodriguez. Als je iets in de trant van Planet Terror of Desperado verwacht, kom je bedrogen uit. Rodriguez heeft eerder naar de meester gekeken en geprobeerd er een James Cameron-film van te maken. Ik vind hem daarin helaas niet geslaagd. Nadeel is natuurlijk dat visual effects tegenwoordig zo'n gemeengoed zijn geworden, dat we niet meer ergens snel van onder de indruk zijn. Hoewel de film bol staat van de bijzondere technieken. Gelukkig laten de extra's zien hoeveel moeite er is gedaan om alles tot leven te brengen.

Het verhaal heeft ook niet veel om het lijf en is flinterdun. Gelukkig wordt de wereld bevolkt door een keur aan vreemde figuren en cyborgs. Een leuk spel tijdens de film is om vooraf niet te kijken welke bekende acteurs en actrices er meedoen zodat je kan kijken of het lukt ze te herkennen. Op de mooi vormgegeven blu-ray is de film visueel wel een feestje om naar te kijken. Het beeld is onverminderd prachtig net zoals de loepzuivere audio die lekker uit je speakers komt knallen.

Alita: Battle Angel war

Zoals eerder aangehaald is de schijf ook rijkelijk voorzien van extra's. Er is ontzettend veel te vertellen over deze film en het bonus materiaal biedt daar ook ruim de gelegenheid toe. Zo kom je meer te weten over de originele Manga, het ontwikkelproces, de keuze tussen deze film en Avatar en alle andere bijzondere technieken die zijn gebruikt. Hoogtepuntjes is de traditionele kookcursus van regisseur Rodriguez die nu laat zien hoe je een heerlijke reep chocola zelf kan smaken. Net als deze schijf smaakt dat zeker naar meer!

Bijzondere film hoewel misschien niet volledig geslaagd, maar wel uitgebracht met een meer dan complete blu-ray.