World of Warcraft: Classic

We're going home. Die gedachte moet bij veel mensen door het hoofd hebben gespookt toen Blizzard World of Warcraft: Classic aankondigde, officiële legacy-servers voor de game zonder de uitbreidingen maar met de grinding, features en class design zowel we het kenden in Vanilla. Puddington en Noppie2000 gaan in gesprek over hun ervaringen met Classic en vergelijken de game uiteraard met zijn moderne versie.

WoW Classic

Puddington: Dus, Classic is wel het succes gebleken dat Blizzard wel (of juist niet) verwacht had. Ik kom nog steeds niet binnen op queues voor Gehennas, maar ik heb me wel zeker vermaakt op Zandalari tribe met het levellen van een Night Elf Hunter en Human Rogue. Wat jij?

Noppie2000: Ik heb het enorm naar mijn zin met mijn Tauren Druid en Night Elf Priest (playing both sides, hehe). Het is zeker een groter succes dan ik had verwacht, met meer servers en langere queues tot nu toe.

Puddington: Eerlijk is eerlijk, ik had niet verwacht dat ik Classic leuk zou vinden. Ik ben heel laat in WoW gestapt (met Mists of Pandaria), en wat moet ik nou met een 15 jaar oude game? Maar toch ben je nieuwsgierig naar hoe het was zoveel jaar geleden, en waar mensen zo enthousiast over zijn. Het levellen voelt inderdaad als een uitdaging en het sociale aspect is zeker aanwezig met drive-by buffing en een vrij actieve general chat.

Noppie2000: Dat is inderdaad waar ik nieuwsgierig naar ben, jouw ervaringen in een game die honderden quality of life updates mist. Ik ben alles gewend, dus die sprong was makkelijk gemaakt. Is dat voor jou lastig gebleken?

Puddington: Het viel me eerlijk gezegd reuze mee. Ja, er missen een aantal dingen en het is irritant af en toe, maar ik denk dat het ook helpt dat ik jaren aan ervaring in de retail-versie heb en het ondanks de tijdsspanne nog steeds World of Warcraft is. Je gaat nog steeds op quests, je doodt en verzamelt spul, je levelt en je doet dungeons. Dat is nog steeds niet anders dan in retail.

Noppie2000: Dat is zeker waar, maar het is wel anders in de uitvoering. Waar je in retail WoW groep na groep na groep pullt, ben ik in mijn eerste run in Ragefire Chasm drie keer gewipet omdat de Warrior niet snapte dat hij niet vijf elites tegelijk aankan. Die aanpassing blijkt voor sommigen nog lastig om te maken.

Puddington: Dat bedachtzaam zijn en niet alles kunnen pullen is tof, ja. Het voelt alsof de wereld weer gevaarlijk is. Dat gezegd hebbende, je ziet wel de verbeteringen over de jaren heen en met welke reden dingen verwijderd zijn. Mob tagging dat maar door één persoon of een party kan worden gedaan, geen multi-looting, een hearthstone op een cooldown van 1 uur, en dat verdomde grinding. Oh mijn god, de grinding. Een veelgehoord kritiek is dat retail nu alleen maar grinding is, maar Classic is zó veel erger ...

Noppie2000: Oh god ja, Classic is grinden. Tot in de kern grinden. Voor ALLES grinden. In de quests merk je ook wel dat de game uit een andere tijd komt, want letterlijk alles is vermoord X en verzamel Y.

WoW Classic Harvester

Puddington: Ik kan niks anders zeggen dat quest design behoorlijk teleurstellend is. Je wordt van hot naar her gestuurd, je hebt slechts drie smaken en de escort quests zijn ... nou ja, laat ik daar geen woorden vuil aan maken. Nee, geef mij maar retail waarin elke zone een verhaal heeft en je weet dat je na het verhaal klaar bent. Geen grinding van mobs meer.

Noppie2000: Wat vind jij van de #NoChanges? Ik geniet van mijn tijd in Classic, het sociale aspect en het gevoel van beloning is vele malen hoger dan in retail voor mij, maar naar mijn gevoel kan Classic met een paar kleine wijzigingen, die de game niet eens anders maken, zoveel beter zijn.

Puddington: Tsja, mensen willen vanilla, dan krijg je vanilla. Ik ben het met je eens dat Classic zoveel beter kan zijn met quality of life veranderingen, maar als je zo graag op een nostalgie-trip wilt gaan krijg je alles erbij, irritante features inbegrepen. Classic voelt ook meer als een extraatje bovenop de extra game voor mij, niet een aparte tak van de World of Warcraft-game zoals het geval is bij Runescape. Ik weet zeker dat er Classic die-hards zijn die echt willen dat de game dezelfde support krijgt, maar dat lijkt me wishful thinking.

Noppie2000: Dat zou wel mooi zijn, of doorgaan met The Burning Crusade over een jaartje of twee. Al zal dat ongetwijfeld ook weer de nodige weerstand brengen.

Puddington: Ik moet het nog zien. Mensen zeggen wel dat Blizzard er niet omheen kan na het succes van Classic, maar de game is pas een week live en niemand heeft gezegd dat wanneer Classic een succes wordt je TBC er ook bij krijgt.

Noppie2000: Zeker, al heeft Blizzard wel aangegeven dat TBC nu veel makkelijker te doen is dan Classic, dus de deur staat op een kier. Het ligt aan het lange termijn succes van Classic gok ik, al zal dat met de komende fasen wel goedkomen.

Puddington: Wat me trouwens wel opviel is de class fantasy en de rotation, daar wil ik het ook wel even over hebben. Ik merk dat in Classic de class fantasy heel sterk aanwezig is met onder andere class trainers en class quests, en dat is echt heel tof. Ik mis dat in retail, alhoewel Legion daar een goede comeback in maakte.

Maaarr ... De rotation is echt bagger. Zoveel downtime en qua volgorde slaat het nergens op. Dat doet retail zoveel beter, en daar komt de fantasy van specs heel goed naar voren. Ik neem als voorbeeld rogue. Assassination in retail heeft de poisons en subtlety heeft de schaduwen. Maar er is geen algemene "rogue class fantasy". Het lijkt wel alsof retail en Classic de class fantasy en de rotation met elkaar omwisselen.

WoW Classic Orgrimmar

Noppie2000: Als we het trouwens toch over class identity en rotation hebben, wat vind jij van de klassieke skill tree in Classic?

Puddington: ik ben geen fan van de talents in classic. Mensen klagen wel dat er maar drie keuzes per tier zijn in retail, maar de talent points in Classic voelen zo ... miniem. En aangezien Classic ook een stuk minder toegeeflijk is dan retail heb je naar mijn mening nog minder flexibiliteit in je builds. Wat denk jij?

Noppie2000: Ik ben fan van de manier waarop Classic het doet, puur door de keuzevrijheid. Tijdens het levellen maakt het allemaal niet veel uit, maar er zijn vrij specifieke builds waarin elk skillpoint toch wel belangrijk is, die zelfs per raid kunnen verschillen. En natuurlijk voor PvP. Tijdens het levellen is een skill point vrij miniem, behalve dan als je er daadwerkelijk een skill mee vrijspeelt, maar in het grote plaatje voelt het impactvoller dan wat ik me herinner van retail. Maar die impact heb ik wel meer in Classic, overigens.

Puddington: Leg uit?

Noppie2000: Elk level is impactvol, elk item dat je vindt voelt aan als een upgrade. Het gaat niet alleen om wat je vindt in dungeons, wanneer je een willekeurige green vindt met +2 stamina is dat geweldig.

Puddington: Dat ben ik met je eens, levellen voelt in Classic zoveel beter dan in retail. Elk level is impactvol, en doordat het tempo een stuk lager ligt kun je echt genieten van de reis naar max level. Ik weet dat levellen sowieso een heikel punt is in retail en dat Blizzard er naar kijkt met onder andere party sync voor quests in 8.2.5, maar dat zijn pleisters op de wond. Retail kan nog veel leren van levellen in Classic en ik hoop dat de game dan ook "best of both worlds" wordt.

Noppie2000: Dat hoop ik ook inderdaad. Classic is natuurlijk geen product meer van deze tijd en dat voel je. Als Blizzard in staat is om de beste aspecten (impactvol levellen, community die elkaar constant bijstaat en leert kennen etc.) dan heb je een gigantische stap voor op retail.

Puddington: Ik denk dat je het het beste kan samenvatten als "Classic is de beste ervaring, maar retail is de beste game."

Noppie2000: Ja, da's inderdaad een prima samenvatting.

Puddington: Over levelen gesproken: ik denk wel dat dat het sterkste aspect is van Classic en dat veel mensen het om die reden gaan spelen. Qua raids las ik op WoWhead dat de guild APES al Ragnaros en Onyxia heeft neergekregen, voor de eerste reset en zelfs met een party waarin nog niet iedereen level 60 was. Ik denk dat dat veel zegt over hoe simpel de raids waren (en ook hoe slecht we waren). Nee, voor de endgame hoef je Classic denk ik niet te spelen.

Noppie2000: Er werd weleens gegrapt dat het moeilijkst aan raiden in Vanilla WoW het vinden van 40 man met stabiel internet was, daar zit wel een kern van waarheid in. APES speelde natuurlijk al jaren op een private server en kent alles precies uit hun hoofd, dat zie ik de 'normale' spelersbase niet zo snel doen, maar qua mechanics en moeilijkheid is het met de klassieke raids veel minder dan retail. Dat komt meer naar voren in raids als Naxx en Anq, maar die zijn er nu nog niet.

Puddington: Zelfs met die raids denk ik dat de moeilijkheidsgraad lachwekkend is in vergelijking met de raids die we nu hebben. En laten we heel eerlijk zijn, 40 man bij elkaar krijgen voor een raid is geen grapje. In dat opzicht is die vervloekte dungeon finder toch wel handig waarin ik nog vandaag een mythic plus heb weten te doen binnen 30 minuten, waar ik voor een Deadmines in Classic misschien uren in Stormwind moet roepen om een groep bij elkaar te sprokkelen.

WoW Classic Alliance

Noppie2000: Handig, zeker. Vernietigend is het echter ook. Raids deed je vroeger natuurlijk ook niet met randoms in Stormwind, maar met een guild die je door en door kende, waar je eerder al dungeons en 20 man raids mee deed. Ik zit nu weer in een guild, momenteel 1000 man sterk (ja iedereen mocht erin, lol) en tot nu toe heb ik steeds met een groepje mensen dat ongeveer even snel levelt dungeons kunnen doen, da's gewoon tof. Allemaal uit die guild.

Puddington: Dat is ook tof en dat sociale aspect mis ik ook in retail, maar aan de andere kant: hoe lang blijft dat nog? Iedereen zit nu nog in de levelfase en ik vraag me af of dat over een aantal maanden nog zo is. Vergeet niet dat Classic ontzettend veel grinden is en niet iedereen daar het geduld voor heeft.

Nathan2000: Dat is inderdaad de vraag, maar op het moment is dat geen probleem. Hoe Blizzard dat sociale terug moet krijgen in retail zou ik niet weten, de dungeon finder weghalen is denk ik geen optie.

Puddington: Nee, daar is het te handig voor. Ik ben geen game designer, maar het weghalen van sharding en het mergen van een aantal servers lijkt me een goed idee. Laat de werelden weer wat voller lijken.

Volgende vraag: wordt het de WoW-killer wat veel Classic-proleten prediken tegen de massa?

Noppie2000: Zeker niet en mensen die er zo naar kijken zijn hartstikke dom. Laat beide games gewoon hun publiek aanspreken en hoop dat Blizzard de positieve aspecten van Classic terug weet te brengen naar retail. Wat jij?

Puddington: Mee eens. Op Reddit lijkt het op r/classicwow soms alsof het oorlog is tussen de twee games en dan denk ik: grow up. Sowieso zal Classic zijn trouwe schare fans hebben maar ik denk dat het vooral een extraatje wordt voor de mensen die retail spelen. Om Classic echt de WoW-killer te worden zoals Old School Runescape heeft gedaan met zijn moderne broer moet je bovendien een massa-migratie hebben van retail naar Classic met al je vrienden die meegaan, en dat zie ik niet gebeuren.

Noppie2000: Überhaupt is het een simpele kwestie van content. Op een gegeven moment is Classic op en retail gaat gewoon door.

Puddington: Of je krijgt die Burning Crusade servers, en de Wrath of the Ligh King servers, en de Cataclysm servers ... nah, dan moeten ze stoppen bij Cataclysm als we de meute moeten geloven. Die spelerbase helemaal fragmenteren, dat lijkt me rampzalig. Héél misschien krijgen we een dedicated TBC-server of vindt Blizzard een of andere slimme techniek waardoor je Classic en The Burning Crusade tegelijk kan spelen, maar ik zie dat nog niet gebeuren.

Dus, eindoordeel? Wat vind je van de hele ervaring?

Noppie2000: Zolang er een community is, zie ik mezelf dit wel spelen voorlopig. Ik geniet van de sterke kanten van Classic en kan de zwakke kanten vergeven. Dikke prima dus! En jij?

Puddington: Ik vermaak me prima op mijn eigen manier door te levelen met een vriend en daar laat ik het ook bij. Ik was sowieso al onverschillig tegenover Classic en ik  hou het bij retail, maar de ervaring heeft me blij verrast. En Als World of Warcraft-fan is het natuurlijk ook ontzettend tof om een tijd mee te maken die je zelf nooit gekend hebt.

World of Warcraft: Classic is nu uit. Classic is te spelen als je een abonnement hebt op de huidige game.