The Dark Pictures: Man of Medan


Op deze pagina staan enkele kleine spoilers over het achtergrondverhaal van Man of Medan. Sommige details komen overeen met aanwijzingen die je in het spel kunt vinden. Wees dus gewaarschuwd.

SS 'Ourang Medan'
Het spel Man of Medan is een fantasierijke interpretatie van een fenomeen dat naar verluidt plaatsvond in 1947 of 1948. Het begon toen een groot Nederlands koopvaardijschip, genaamd de SS 'Ourang Medan' een SOS-signaal uitzond. Een aantal schepen op transportroute, waaronder de Amerikaanse schepen de Silver Star en de City of Baltimore, vingen het verontrustende signaal op en de Silver Star besloot om koers te zetten richting de doorgegeven locatie, temeer omdat er sinds de SOS geen reactie meer kwam van de Medan. Wat ze vervolgens aantroffen op zo'n vijftig mijl uit de richting van de doorgegeven coördinaten was een reusachtig stoomschip, compleet onaangetast, met geen enkel teken van leven meer aan boord.

Eenmaal geënterd deed de bemanning van het te hulp schietende schip een nogal huiveringwekkende ontdekking: de voltallige bemanning van de Medan leek te zijn overleden, al was er geen enkel teken van geweld of ziekte te bespeuren. Het enige wat de levenloze lichamen met elkaar gemeen hadden was de doodsbange uitdrukking op hun gezicht, met hun ogen en mond wijd gespreid, alsof ze van pure angst waren gestorven en hun lichamen in die hoedanigheid waren bevroren.

Afbeelding uit De Locomotief bij het artikel 'Een mysterie van de Zee' (Afbeelding: Delpher)
Afbeelding uit De Locomotief bij het artikel 'Een mysterie van de Zee' (Bron: Delpher.nl)

De eerste bron die iets publiceerde over de Ourang Medan was Het Samarangsch handels- en advertentieblad 'De Locomotief'. De Locomotief, toen de grootste krant van Midden-Java (Nederlands-Indië), schreef uiteindelijk drie uitgebreide artikelen over het bizarre fenomeen, genaamd 'Een Mysterie van de Zee'. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van iemand die waarschijnlijk meevoer op de Silver Star. In het laatste deel van de serie komt ook een vermeende overlevende aan het woord, een niet bij naam genoemde Duitser, die kort na zijn getuigenis eveneens overleed. Deze persoon beweerde dat de Medan grote hoeveelheden zwavelzuur vervoerde en dat de meeste crewleden waarschijnlijk stierven doordat gassen waren ontsnapt uit beschadigde containers waarin het vervoerd werd. Volgens de Duitser voer het schip van een kleine Chinese haven naar Costa Rica en vermeed daarbij op de route opzettelijk de autoriteiten. Zijn getuigenis wordt door de meeste 'kenners' op dit gebied betwist.

Verslag van The Silver Star (SOS)
Onderstaande is een passage van 13 maart 1948 uit het eerste deel van 'Een Mysterie van de Zee', gebaseerd op logboeken en verslagen van zeelieden van de Silver Star, die als eerste en tevens als laatste bij de Ourang Medan aankwamen. Het schip stond namelijk luttele momenten later in lichterlaaie als gevolg van een aantal onverklaarbare explosies, kort nadat zij gevonden was.

Wij voeren midden Juni 1947 ongeveer 400 zeemijlen Zuid-Oostelijk van de Marshall-eilanden, toen wij van de "Ourang Medan" op de 600-meter golf dit radio-bericht ontvingen: "SOS from ship ourang medan stop pse ships with SW get urgent DH medico stop". Dit bericht betekende een hulproep van de Ourang Medan: wij verzoeken alle schepen met kortegolfzenders voor ons te vragen om directe medische hulp. Wij zeelieden weten, dat alle schepen zonder dokter aan boord medische hulp kunnen vragen, daar er kortgestolfstations zijn, die een permanente luisterdienst onderhouden en die altijd in staat zijn grote passagiersschepen of oorlogsschepen te bereiken om dergelijke verzoeken om medische hulp door te geven.

Toch was dit radiobericht bevreemdend. Want de marconist van de Ourang Medan had vóór zijn vraag om medische bijstand het signaal SOS geseind. Dit wees op zeer ongewone omstandigheden, want het SOS-signaal mag alleen in het dringende geval voor het gehele schip gegeven worden en moet gevolgd worden door de opgave van de positie van het schip. Wij vroegen ons dan ook af, in welk gevaar men zich ginds kon kon bevinden, doch verloren geen tijd en seinden op de 41-meterband: "Stoomschip Ouran Medan vraagt direct om medische hulp". Aanstonds kwam van verscheidene kanten antwoord met de vraag om bijzonderheden. Wij gingen terug naar de 600-meterband en vroegen opgave der positie. Nadat wij driemaal deze vraag uitgezonden hadden, kwam dit antwoord, dat kennelijk met een noodzender werd afgegeven:

"SOS van de Ouran Medan 20 graden westerbreedte 179 graden oosterlengte stop wij drijven stop tweede officier dood op de brug stop kapitein en hoofdmachinist dood in kaarten-kamer stop waarschijnlijk gehele bemanning overleden stop deel der bemanning...." Hier brak de uitzending plotseling af; dat wil zeggen, wij ontvingen nog een verwarde opeenvolging van punten en strepen, alsof de hand van de marconist in doodskramp nog op de seinsleutel sloeg. Alleen twee woorden kwamen nog door: "Ik sterf".

Afbeelding uit De Locomotief bij het artikel 'Een mysterie van de Zee' (Afbeelding: Delpher)Afbeelding uit De Locomotief bij het artikel 'Een mysterie van de Zee' (Bron: Delpher.nl)

Verslag van The Silver Star (aan boord van Ourang Medan)
Het artikel in De Locomotief vervolgt met een beschrijving van hoe er koers gezet werd richting de doorgegeven coördinaten, vlak voordat het contact werd verbroken. 

Wij seinden de "Ourang Medan" nog meerdere malen; ook andere schepen seinden en probeerden verbinding te krijgen. Maar alles bleef stil. Daar de opgegeven positie in onze koers lag en wij er het dichtst bij waren, besloten wij zelf naar het mysterieuze schip te varen. Natuurlijk vroeg ieder zich af, wat zich aan boord van de "Ourang Medan" afspeelde. Brand, of muiterij, of welk ander drama? Aan bijzonderheden vonden wij een voor-oorlogse opgave, dat de "Ourang Medan" een vrachtschip van ruim 5000 ton was, met één schoorsteen, veertig jaar oud en in die veertig jaar zeker wel tienmaal van naam en vlag en reder verwisseld. Tussen 1935 en 1937 had het met vier houten slaapdekken in de ruimten gevaren als Chinees troepentransportschip... Vroeg in de volgende middag zagen wij, op vijftig mijl van de in het SOS-bericht gemelde positie, een groot schip drijven met lichte slagzij naar stuurboord, zonder vlag en zonder tekenen van leven aan boord. Het was de "Ourang Medan".

De lichte slagzij van het schip was door slechte ballastverdeling of onregelmatig kolenverbruik te verklaren, maar het schip zag er volkomen zeewaardig uit. Wij zagen, dat alle reddingsboten in de davits hingen, op één na. Maar daarmede zou toch de gehele bemanning niet van boord hebben kunnen gaan? Ten slotte besloot onze kapitein, zelf te gaan kijken. De zee was glad en rustig, het weer was prachtig en tien minuten later lagen wij aan stuurboord van het stippe schip. De kapitein, de eerste stuurman, de marconist, twee matrozen en ik klommen langs de neerhangende touwen van de davits, waarin de ontbrekende reddingsboot gehangen had. Maar nauwelijks hadden wij een voet aan boord gezet, of wij bleven van schrik stil staan. Overal lagen lijken. Er lag ook een dode hond. En het verschrikkelijkste was de krampachtige houding der doden, terwijl hun gezichten een afschuwelijke angst uitdrukten - mond en ogen waren wijd opengesperd, alsof zij van ontzetting gestorven waren.

Onze kapitein stelde bij verschillende lijken vast, dat bloedsporen of tekenen van geweld niet te vinden waren en beval, enige doden te ontkleden. Dit geschiedde, en opnieuw bleek dat hun lichamen niet het geringste teken van geweld, maar ook niet van worging of verstikking vertoonden. De meeste doden waren Oosterlingen, van verschillend ras, maar allen hadden dit éne gemeen - de ontzetting in hun gelaat. Wij gingen op de brug en vonden daar het dode lichaam van de tweede officier, een Europeaan. Ook zijn lichaam droeg geen wonden, noch enig teken van lichamelijk letsel, maar ook zijn wijd-opengesperde mond en zijn van schrik verstarde ogen getuigden van nameloze angst. Dat was het - het laatste, diepste, onuitspreekbare afgrijzen, dat uit deze gezichten sprak.

Theorieën
Er liggen volgens kenners van het verhaal van de Ourang Medan een aantal theorieën op tafel. Mogelijk vervoerde het schip chemische substanties zoals een combinatie van kaliumcyanide en nitroglycerine, of mogelijk zelfs zenuwgas uit de toen zeer recente oorlogstijd. Volgens deze theorie is het mogelijk dat er water in het vrachtruim is gelopen dat een chemische reactie veroorzaakte met de vervoerde vracht met als gevolg vergiftiging of verstikking van de bemanning.

Onderdeel van deze theorie is de mogelijkheid dat Ourang Medan zenuwgas vervoerde die het Japanse leger in China had opgeslagen tijdens de Tweede Wereldoorlog, wat aan het einde van de oorlog moest worden overgedragen aan de VS. Geen enkel officieel schip van de VS zou dit kunnen transporteren wegens de 'paper trail' die het zou achterlaten en daarom zou het op een niet-geregistreerd schip kunnen zijn geladen. Dit zou kunnen verklaren waarom er geen officiële documenten bestaan van het vrachtschip.

Een andere theorie is de mogelijkheid van koolstofmonoxidevergiftiging. Mogelijk was er een smeulende brand ontstaan in het boilersysteem van het schip waardoor koolstofmonoxide zou zijn ontsnapt die resulteerde in de de dood van de bemanning. Onderdeel van deze theorie is dat de smeulende brand uiteindelijk dermate toenam dat het de genoemde explosies veroorzaakte.

De derde theorie is van paranormale aard. Het verhaal heeft in talloze tijdschriften en boeken gestaan die bovennatuurlijke verschijnselen behandelen, waaronder in het paranormale weekblad Fate Magazine. Tussen de theorieën worden onder andere UFO-interferenties en andere, niet te verklaren, bovennatuurlijke krachten gesuggereerd. Sommige indirecte bewijzen zouden deze theorie versterken door de afschuw die op de gezichten van de dode mensen te zien was en het gerucht dat enkelen hiervan leken te wijzen naar een onzichtbare vijand/aanvaller. Vooral de complete afwezigheid van een doodsoorzaak bij de bemanning heeft ervoor gezorgd dat het verhaal van de Nederlandse 'SS Ourang Medan' het goed doet bij fanatiekelingen in de wereld van paranormale verschijnselen.

Als je meer wilt lezen over het verhaal van de Ourang Medan is Wikipedia (Engelstalig) een goede plek om te beginnen. Wil je graag het krantenartikel van De Locomotief in zijn geheel lezen dan kun je dat ook doen via deze directe link naar Delpher.