World of Warships: Legends

Wargaming staat bekend om hun World of Tanks, World of Warplanes en World of Warships, games die eerst verschenen op pc. Ondertussen timmeren ze ook aan de weg door bijvoorbeeld games als Total War, Master of Orion en Pagan Online, de laatstgenoemde is net in Early Access gegaan. Maar ze vergeten hun roots niet en na World of Tanks is nu ook World of Warships op console te spelen.

World of Warships: Legends is een free-to-play game waarin je met drie type oorlogsschepen het gevecht aan gaat op vijftien verschillende wateren. Dat doe je 9 tegen 9. En dan mag je zelf kiezen of je met acht andere online spelers tegen de AI gaat vechten of tegen negen andere online spelers. Het zijn kleinere aantallen dan in de pc-versie, maar dat mag de pret niet drukken.

Maptekort
Er zijn niet zo heel veel verschillende mappen. De makers zeggen dat er vijftien zijn, maar dat is lastig te tellen. Het probleem is namelijk dat je in een wachtrij wordt gezet om een potje te beginnen, maar je kunt nergens een voorkeur voor map opgeven. Dus het is maar afwachten op welke je terecht komt. Na meer dan honderd potjes heb ik nog niet het idee dat ik ze allemaal heb gezien. De mappen zelf dan. Deze zijn zo opgezet dat je altijd wel wat rotsen, ijsbergen of kleine eilandjes voor bescherming kan vinden. Zeker handig tegen die torpedo’s die de meeste schepen wel richting jouw kant op zullen gooien. Strategisch is er genoeg te doen door de ligging van deze obstakels en choke-points.

World of Warships: Legends - Harbour (Foto: Wargaming)

Veel schepen
De mappen stellen misschien wat teleur in variatie. Veel uitgebreider zijn de schepen in World of Warships: Legends. Wargaming is al veel eerder losgegaan op alle soorten tanks die er zijn, maar ze ook hun onderzoek naar oorlogsschepen is uitgebreid. Tot nu toe zijn er alleen Groot-Brittannië, Japan en Noord-Amerika aanwezig met enkele van hun schepen. Er zijn zo’n vijftig schepen in totaal, elk weer net even anders. Die schepen zijn mooi gedetailleerd. De makers hebben gekeken naar de grote evenbeelden en zo veel mogelijk details verwerkt. Ook krijg je wat geschiedenisles door de toevoeging van commanders. Elke commander geeft je schip weer extra bonussen zoals sneller herladen van torpedo’s, of juist minder snel gespot worden door de tegenstander omdat ze dichter in je radius moeten komen om je te zien. Natuurlijk zijn deze commanders te upgraden zodat die bonussen nog beter worden of andere bonussen beschikbaar komen in de skilltree. Je zult wel moeten kiezen, het is niet dat je alle skills actief kan hebben.

Graphics
Grafisch is World of Warschips Legends zeker goed te noemen. Je zou zeggen dat een gratis game niet zo heel veel moeite zou doen, maar Wargaming pakt in sommige delen uit. Vooral de schepen en het water zien er mooi uit. HDR helpt daar zeker bij. Op dit moment worden de mappen ge-upscaled naar 4K, maar in de zomer komt er een grote content patch uit waarmee het native 4K wordt. De details op de schepen zijn nu al mooi, het water ziet er tof uit en als je tuurt door je verrekijker, op zoek naar de vijand dan zie je lekker veel details op de map, zoals eilandjes met dorpjes en dergelijke. De eilandjes zelf zien er niet fantastisch uit, maar gezien je het meest op het water zult turen stoort het niet tijdens het spelen. Weersveranderingen zijn er niet in de console-versie, het zou de tactiek nog dieper maken als er mistbanken zouden kunnen zijn of complete stormen op zee. Op de pc-versie zijn deze wel, maar wat niet is kan nog komen. Wargaming wil hier nog niets specifieks over zeggen, maar ze gaan de game zeker nog uitbreiden.

World of Warships: Legends - Gameplay (Foto: Wargaming)

Microtransacties
World of Warships: Legends is gratis. En dan gaan er vaak al belletjes rinkelen over geld die je tijdens het spelen gaat uitgeven en de daarbij mogelijke pay-to-win problemen. Een geruststelling: je kunt alles bereiken zonder een cent uit te geven. Maar zoals veel spellen is er natuurlijk wel een verdienmodel. Wargaming is niet vies van microtransacties, maar dit keer maken ze het wel erg bont. Even spieken in de ingame shop en je ziet dat je voor 90 euro 30.000 doubloons krijgt. Voor 10.000 doubloons koop je 15 miljoen credits. Een Tier 8 schip kost 18 miljoen credits. Nu zijn er drie categorieën met elk zo’n schip, dus met een kleine 100 euro heb je die gekocht.

Voordat er “pay to win” wordt geroepen: voordat je zo ver bent moet je wel die Tier 8-schepen vrij spelen met ervaringspunten. Je moet of grinden, of je global XP inleveren om verder in een hogere Tier te komen. World of Warships: Legends zorgt dan ook niet voor een pay-to-win maar een pay-to-progress situatie. Natuurlijk is er premium te koop, een periode waardoor je extra bonus-xp krijgt. Ja, er zijn xp-boosters te koop om sneller de tier-ladder te bestormen en dus sneller in een hogere Tier met betere schepen te komen. Maar je moet veel potjes spelen, het is niet dat je met een simpele aankoop meteen in Tier 8 zit. En ben je eenmaal zo ver: het is niet dat er Tier 1-schepen te vinden zijn, je vaart tussen Tier 6 tot Tier 8, dus je zult alsnog skills en inzicht moeten hebben om te winnen.

World of Warships: Legends - US Tier (Foto: Wargaming)

Strategische insteek
En daarin verrast World of Warships: Legends me. De besturing is simpeler dan de pc-versie, maar dat maakt het juist toegankelijker voor iedereen. Om mee te beginnen dan, al snel merk je dat volle bak vooruit en als een malle gaan schieten niets uit gaat halen. Door de simpele besturing en weggelaten opties kun je je veel meer op strategie richten. In elk potje kom ik eigenlijk alleen serieuze mensen tegen die echt voor de winst gaan. Je kunt wat simpele communicatie kiezen met snelle voorgeprogrammeerde chat-iconen, of natuurlijk een party-chat opzetten. Als je eenmaal wat inzicht krijgt dan wordt het leuk en al snel wil je de betere Tier-schepen uitproberen omdat er wat meer mogelijkheden mee zijn. Kiezen tussen verschillende ammunitie en torpedo’s, maar ook tussen brandblussers om schade te beperken of rookbommen om zo kunstmatige mist te creëren.

Op papier klinkt World of Warships: Legends traag en daardoor saaier dan World of Tanks of World of Warplanes. Niets is minder waar, juist omdat het wat trager gaat is het veel intenser. Je kunt niet van richting veranderen als je in een val bent gelopen. Als je recht door zee gaat kun je niet al je kanonnen gebruiken want de achterste zouden je brug raken. Zet je je schip overdwars, dan heb je wel alle vuurkracht. Nadeel: je bent een makkelijker doelwit. Je moet dus wel continu de gevolgen van je acties zien. Er zijn vliegdekschepen die vliegtuigen laten meevechten, niet elk schip heeft daar een antwoord op. Als team moet je daarmee dealen, iedereen heeft een rol. Co-op is leuk, maar tegen andere spelers maakt het allemaal nog spannender.

World of Warships: Legends heeft misschien weinig mappen, maar het aantal schepen maakt al heel wat goed. Er zijn veel upgrademogelijkheden aan je schip en aan commanders om je speelstijl te ondersteunen. Grafisch ziet het er prima uit, maar het is vooral de gameplay die me verrast. De microtransacties zijn niet zo micro, ze zijn namelijk best prijzig te noemen. Gelukkig is het pay-to-progress en kun je het met flink wat grinden ook op eigen kracht in de hoogste Tier terecht komen. De consoleversie is versimpeld en heeft minder opties dan de pc-versie. Voor de toegankelijkheid is dat toe te juichen, het besturen van een schip is erg gemakkelijk. Maar features als weersomstandigheden mis is wel, dan zou de strategie nog een extra impuls geven. Bijna elke avond ben ik toch weer even aan het varen om wat dagelijkse bonussen binnen te halen, en dan hoor ik me weer meerdere malen zeggen “nog een potje dan”. World of Warships: Legends is gratis te downloaden op PlayStation 4 en Xbox One.