Nelke & the Legendary Alchemists: Ateliers of a New World

Nelke & the Legendary Alchemists: Ateliers of a New World is een spin-off in de Atelier-franchise. Voor de kenners: in het spel ga je veel oude bekenden tegen komen. Het grote verschil met de welbekende Atelier-reeks? In dit spel ben je meer bezig met het opbouwen en beheren van een stad dan met alchemie. De Japanse ontwikkelaar Gust meldt al dat ze hopen van deze game een eigen serie te kunnen maken, naast de mainline Atelier-games. Maar voordat ze op de feiten vooruitlopen: werkt deze nieuwe formule wel?

In tegenstelling tot andere spellen in de Atelier-franchise is Nelke von Lustern, de hoofdpersoon, geen alchemist, ook niet in wording. Ze is een dochter van een invloedrijke vader en wilde ooit alchemist worden, maar bakte er niets van. Wel leerde ze van een verhaal waarin de eerste alchemist zogenaamde Sage Relics heeft verborgen, sterke brouwsels die elk iets bijzonders doen. Hiermee wil Nelke een verschil maken en de wereld verbeteren. Maar ja, dan moet ze die wel vinden.

Nelke & the Legendary Alchemists - Map (Foto: Koei Tecmo)

Een van de mythes gaat over de Granzweit Tree, een oude boom waar een Sage Relic verborgen moet zijn. Om niet op te vallen vraagt Nelke haar vader om haar als een soort burgemeester in het dorpje vlakbij het bos te plaatsen. Ze wil het dorpje laten groeien en in haar vrije tijd op zoek gaan naar de boom en de relic. Haar vader is er niet helemaal blij mee, want eenmaal aangekomen leert ze dat haar vader eist dat ze elke week iets gedaan krijgt in het dorp, anders moet ze naar huis.

Nelke & the Legendary Alchemists: Ateliers of a New World wordt dus geen vakantietrip, en zoals bijna gewoon in een Atelier-game is er dus een tijdsgebonden gameplay. De eerste week moet je bijvoorbeeld een winkel bouwen. Die winkel verkoopt spullen en daarmee financier je weer nieuwe gebouwen en dergelijke. De gameplay is opgedeeld in ‘weekdays’ en ‘holiday’. Doordeweeks wordt gedaan in een beurt en daarin bouw je gebouwen, beheer je elk gebouw: wat wordt er die week gemaakt en wat wordt er verkocht? En dan is er nog van alles te laten researchen.

Nelke & the Legendary Alchemists - Town Building (Foto: Koei Tecmo)

In het ‘weekend’ ga je op verkenning. Nelke gaat op stap en kan vriendschappen uitbouwen en buiten het dorp gaan om op zoek te gaan naar ingrediënten. Als je iemand spreekt om de vriendschap te verhogen, dan gaat die tijd af van je tijd die je buiten kunt spenderen. Het verkennen doe je door op de kaart een route te kiezen. Als je een route uitloopt voordat de tijd voorbij is krijg je een extra schat en kun je dorpsbewoners voortaan die route laten lopen, dan verzamelen zij spullen voor jou. Natuurlijk komen er steeds meer routes vrij met weer andere ingrediënten en andere monsters. Een route kun je rustig wandelen of rennen. Het ligt er aan de hoeveel tijd je nog over hebt wat je gaat doen. Door te wandelen pak je automatisch spullen op en heel af en toe kom je een vijand tegen. Als je gaat rennen dan haal je waarschijnlijk het einde van die route zonder in tijdsnood te komen, maar dan pik je geen materialen op en trek je wel de aandacht van meer monsters.

Nelke & the Legendary Alchemists - Combat (Foto: Koei Tecmo)

Het vechten tegen die monsters dan. In Nelke & the Legendary Alchemists: Ateliers of a New World is het allemaal vrij basic, maar wel vermakelijk. Er komt een tijdslijn in beeld en daar worden icoontjes van je teamgenoten en de tegenstanders getoond in de volgorde van aanvallen. Het gaat turn-based, en je hebt in een gevecht alle tijd van de wereld. Als een van je teamgenoten aan de beurt is kun je of een standaard of speciale aanval doen of als de teammeter vol is, deze gebruiken en extra krachtige aanvallen doen. Het is simpel qua opzet, ook qua besturing, het werkt eenvoudig zonder lange teksten uitleg. Door de vrolijke insteek van de game stoort het niet dat het vechten niet veel diepgaander gaat.

Na het verhaal van Nelke & the Legendary Alchemists: Ateliers of a New World is er nog meer content. Je kunt op de nieuwe route een soort endless wave gaan doen. De vijanden zijn random, maar wel worden ze steeds sterker. Er is nog allerlei DLC en zelfs een seizoenspas, maar die content heb ik niet uit kunnen proberen in de basisversie.

Aan de ene kant vind ik het wel jammer dat je niet zelf met de ketel aan de gang bent. Aan de andere kant gooit Nelke & the Legendary Alchemists: Ateliers of a New World de gameplay eens compleet om, wat wel eens fijn is in een serie dat al jaren hetzelfde heeft gedaan. Het beheren van je stad en vriendschappen is de hoofdmoot van de gameplay. Dat komt er bij omdat je ingrediënten moet zoeken tijdens je wandeling buiten het dorp voor de vele (bekende) alchemisten die in je dorp komen. Het is eigenlijk SimCity meets Atelier, een combinatie die ik niet had verwacht. Grafisch is het zoals altijd, mooie artwork, een vrij simpele engine, maar wel doeltreffend voor dit soort games. Met Nelke & the Legendary Alchemists: Ateliers of a New World laat ontwikkelaar Gust zien dat ze toch kunnen verrassen met de franchise, en in dit geval positief.