The Division 2

De Dark Zone van The Division 2 heeft een flinke upgrade gekregen. Er zijn meerdere zones, waarvan de eerste nog het meest lijkt op de Dark Zone van het eerste deel, terwijl de tweede zone de ‘endgame’ noordelijke Darkzone van het origineel benadert. In de eerste zone is er veel open ruimte dus ideaal voor snipers. De tweede zone heeft veel gebouwen en straten waardoor je met een shotgun of submachine gun beter af bent. De derde zone is een mix, waardoor je met bv een assault rifle beter uitgerust bent voor de meeste situaties.

Hoe dan ook, net zoals in het eerste deel is iedereen gelijk in de Dark Zone van The Division 2. Ben je level 5, dan heb je qua wapens net zo veel kans als iemand die nu al een week of twee nonstop speelt. Er zijn zelfs automatische turrets die lagere spelers helpen. Het enige nadeel die je hebt is dat diegene die al level 30 is wel meer perks en skills heeft om uit te kiezen. Er is weer een aparte Dark Zone-level. In het vorige deel boeide deze compleet niet, nu krijg je per vijf levels nieuwe Dark Zone-perks tot je beschikking. Die varieren van "draag meer contaminated items mee" tot het verkorten van de Rogue-teller of meer xp als je Rogues doodt. Over xp gesproken: gelukkig hebben ze de gepatchte verbetering van het eerste deel nu meteen gedaan: je verliest geen xp als je doodgaat in de Dark Zone.

Natuurlijk zijn de items die je vindt weer besmet en moet je deze extracten. Dat blijft het meest spannende moment van de Dark Zone. Naast de AI-vijanden die op je af gaan komen zo gauw de extraction-teller gaat lopen: wie gaat er op dat moment Rogue? Iedereen staat op scherp. Rogue gaan, kortom andere spelers naaien door ze dood te schieten en hun items te stelen, doe je dit keer door in het menu dit te kiezen. Je kunt dus niet per ongeluk iemand beschieten en meteen wanted zijn voor de rest van de spelers op de map. Dit keer word je veel meer beloond als je rogue gaat. Als je niet de rogue-timer afwacht, waardoor je weer een normale status krijgt, maar juist bepaalde challenges doet leer je waar de Thieves’ Den is. Dit is een schuilplaats waar een Rogue-only verkoper staat waar je goede loot kunt krijgen en je wanted-status kunt verliezen.

Is dit allemaal nog te braaf, dan is er de Occupied Dark Zone. Daar zijn geen regels meer. Het verschil in gear maakt nu wel uit, of iemand rogue is gegaan zie je niet meer op je scherm, er is friendly fire en de turrets zijn uitgeschakeld. Natuurlijk zijn de AI-vijanden ook nog even sterker gemaakt om het je nog lastiger te maken. Er is een reden waarom je hier pas met level 30 in mag. In deze zone krijg je natuurlijk betere loot. Het is niet voor iedereen weggelegd, want ben je een casual speler die niet constant achter het scherm gekluisterd zit dan word je hier afgeslacht. Ik zie het dan ook meer als endgame voor de hardcore Dark Zone-spelers.

Dat Massive Entertainment geleerd heeft van fouten in het eerste deel staat buiten kijf. Waar er niets veranderd is: het verhaal blijft een kapstok op de missies aan elkaar te hangen, het wordt nooit meeslepend, verrassend en de personages die je tegenkomt blijven vlak, je praat er mee omdat je een nieuwe missie wil of je loot wil verkopen. De grootste verbetering is te vinden in de hoeveelheid content en endgame. World Tiers, specialismen en een verbeterde Dark Zone zorgen ervoor dat je je echt niet hoeft te vervelen. En dan komt er na de release nog meer aan. Gratis. The Division 2 laat zien hoe een loot-shooter op release moet zijn: genoeg content om je tijden mee bezig te houden en toch het gevoel van voortgang te houden.