Steins;Gate Elite

Als je aan visual novels denkt, dan denk je al snel aan lappen tekst op statische schermen. Dat zijn niet meteen de meest aansprekende games. Als dan de personages of het verhaal tegenvallen heb je meteen een matige game. Steins;Gate Elite is wat dat betreft een prima alternatief om eens een visual novel te proberen.

De reden is eigenlijk best simpel. Steins;Gate Elite gebruikt volledig geanimeerde scenes en dat maakt het zoveel fijner dan lappen tekst doorlezen. Het verhaal volgt die van de anime en hergebruikt ook scenes ervan, maar er zijn ook compleet nieuw getekende animaties te zien. Dat maakt het bijna geen novel meer. Je kunt het beter over een interactieve anime hebben. Dat is dan ook meteen het grote verschil tussen het originele Steins;Gate en deze Elite-versie, maar wel een erg toffe toevoeging die je veel meer inleving geeft.

Steins;Gate Elite - Empty Street (Foto: Koch Media)

Het verhaal van Steins;Gate is tof. Het speelt zich af in Akihabara in Tokio. Okabe Rintaro is een student die zichzelf een doorgedraaide maar geniale wetenschapper vindt. Hij gaat naar een lezing over tijdreizen. Na het praatje vindt hij het dode lichaam van Makise Kurisu, een geniaal kind. Na die scene stuurt hij een e-mail naar zijn vriend over de gebeurtenis. Opeens staat hij op een verlaten straat, ontdekt hij dat de lezing nog moet plaatsvinden, maar geannuleerd is. En bovenal: Kurisu is nog levend. Wat blijkt, Okabe heeft iets uitgevonden waarmee hij e-mails naar het verleden kan sturen. Van daaruit gaat het verhaal alle kanten uit, natuurlijk op basis van wat je kiest.

Het verhaal komt wat traag op gang omdat de makers je eerst de personages willen laten leren kennen. Ook alle theorieën en dergelijke over tijdreizen maken het niet veel dynamischer. Je krijgt dus veel vragen die in de tweede helft duidelijk worden. Die tweede helft gaat dan ook veel fijner, de introductie is voorbij en dan komt het verhaal pas goed tot zijn recht.

De personages zelf zijn goed uitgeschreven. Je hebt van die games waarbij er van alles en iedereen er maar bijgetrokken is omdat het kan, maar niet in Steins;Gate. Ze hebben elk hun eigen karakter en verhaallijn. De makers zorgen ervoor dat je een band met ze opbouwt en geven daarom je ook veel achtergronden van de mensen. Erg goed uitgewerkt. Fijn is ook dat de stemmen Japans zijn gebleven. Dus geen (vaak) tenenkrommende Engelstalige stemacteurs, maar Engelstalige ondertitels bij de prima Japanse stemmen.

Steins;Gate Elite - Scene (Foto: Koch Media)

De gameplay van Steins;Gate Elite blijft bij het origineel: emails en telefoontjes beantwoorden. Door of, en wat je antwoordt vertakt het verhaal zich. Natuurlijk is er een true ending, zoals gewoonlijk in een visual novel. Er is geen handige tijdslijn of flowchart zoals in sommige andere games in het genre, je moet het doen met savegames om terug te gaan om een keuze anders te maken. Het zat al niet in het origineel, maar dat had handiger gekund in deze Elite-versie van Steins;Gate.

Er is extra content toegvoegd aan Steins;Gate Elite. Het ligt eraan welk platform je kiest, zo krijg je op PlayStation 4 extra content in de stijl van de game, terwijl de Switch-versie je een tweede game geeft die eruit ziet alsof het van de NES is weggelopen. Het heet dan ook toepasselijk “8 BIT ADV STEINS;GATE”. Ik heb de Switch-versie, en deze 8-bit versie volgt ook het verhaal, maar dan in een andere stijl en erg ingekort. Eerlijk gezegd mis je er niet veel aan. De gameplay is een kwestie van ‘zoek item voor persoon X’. Het is vooral lastig om te weten waar je naartoe moet gaan. Het is alleen leuk om te zien hoe ze het verhaal en alles in deze stijl hebben aangekleed, en gelukkig duurt het niet al te lang.

In het genre visual novel zijn er niet heel veel uitblinkers. Wat dat betreft: Steins;Gate Elite is l33t. Het is zeker een verbetering ten opzichte van het origineel. Volledig geanimeerde scenes, leuke personages, een goed verhaal, het heeft alles wat een visual novel nodig heeft. Zoek je een game vol met gameplay dan moet je het genre overslaan, de naam zegt het al, het leest als een boek weg. Wil je eens een visual novel proberen dan is dit wel de beste. Het enige grote nadeel: de lat ligt meteen erg hoog voor andere games in het genre. Of in dit geval een anime waarin jij de keuzes maakt waardoor je andere verhaallijnen krijgt. Als het je om de bonuscontent te doen is kan ik alleen over de Switch-versie oordelen. Dat is wat minder positief, de 8-bit versie is niet de reden dat je dit zou moeten kopen op Switch.

Gespeeld op Nintendo Switch. Ook verkrijgbaar voor PlayStation 4 en pc.