Shawn Mendes verovert stampvol Ziggo Dome

Vorig jaar mei gingen de kaarten al in de verkoop en verkochten de twee concerten binnen een aantal minuten uit, dus er was genoeg tijd voor al het toegestroomde publiek om het hele repertoire van Shawn Mendes van voor naar achter uit het hoofd te leren. Donderdag 7 maart en vrijdag 8 maart ging de wereldtour van de Canadese zanger van start en FOK! was erbij.

Bij een grote ster hoort vaak ook een voorprogramma van formaat. De tevens Canadese Alessia Cara, beroemd geworden door onder andere de titelsong van Moana, 'How Far I'll Go' en haar eigen monsterhit 'Scars To Your Beautiful', mocht het voornamelijk jonge vrouwelijke publiek enthousiasmeren en dat gaat haar goed af. Door een interessante variatie in de setlist tussen hits en minder bekende liedjes is er niet gelijk de blinde paniek en het oorverdovende geschreeuw, maar kan er rustig worden genoten van de imposante vocalen die Cara met zich meebrengt. Ze gaat zelfs nog even iets langer door voor de mensen die door de enorme rijen bij de kaartcontrole niet op tijd binnen wisten te komen. De voorspelling is dat Alessia Cara binnenkort ook zelf met gemak een tour kan gaan doen en dat in ieder geval in Nederland de stoelen allemaal gevuld zullen zijn.

Shawn Mendes verovert stampvol Ziggo Dome (Foto: Charles Batenburg)

Maar uiteindelijk is het maar één persoon waar dit publiek op zit te wachten en weer en wind voor heeft getrotseerd. Ze hoefden deze keer niet voor de deur te gaan liggen voor de beste plekken, aangezien er alleen maar zitplekken werden verkocht, ook voor het veld van de Ziggo Dome. Een uiterst slimme vondst om de gekte die rondom zo'n concert kan ontstaan direct voor een groot gedeelte de kop in te drukken. Natuurlijk wordt er amper gebruik gemaakt van de stoelen en al helemaal niet als die ene naam op alle schermen komt te staan; de show kan beginnen.

Mendes treedt op voor een enorm cirkelvormig scherm waar opvallend mooie visuals op worden getoond, gemixt met livebeelden uit de zaal. 'Lost in Japan' is al niet meer van de radio af te slaan, maar doet het erg goed in de zaal. Ook al wordt niet het volledige nummer gezongen, als de gitaartonen klinken van 'There's Nothing Holding Me Back' is het pandemonium compleet. "Amsterdam, het is voor mij een eer om de tour te mogen binnen in deze stad. Ik kom hier oprecht heel erg graag!", is de eerste mededeling van Mendes en dat is haast geloofwaardig. Er wordt al rap doorgegaan met de show in de vorm van het aanstekelijke 'Nervous', een nummer wat ook te vinden op het zelfgetitelde album en vrijwel gelijk viral ging.

De hits worden absoluut niet tot het einde bewaard en dat is ook te merken wanneer de eerste akkoorden van dat nummer klinken waar het eigenlijk allemaal mee begon. Shawn Mendes was een nog onbekende naam in de muziekwereld toen bijna op de dag na 4 jaar geleden het nummer 'Stitches' uitgebracht werd door zijn label. In Nederland was het nummer 25 weken in de Top 40 te vinden en wereldwijd werd het al 1 miljard keer gestreamd. Tijdens dit nummer wordt het ook goed duidelijk waarvoor de LED-bandjes dienen die iedereen aan het begin van het concert uitgedeeld heeft gekregen. Op afstand is het mogelijk om er een lichtshow van te maken, een element dat Coldplay ook al tijdens een van de wereldtours demonstreerde. Het ziet er fantastisch uit en geeft toch wel enigszins kippenvel als het goed wordt toegepast, iets waar vanavond zeker ook over nagedacht is.

Na een aantal nieuwe nummers hun livedebuut te geven, is er een moment van spanning. Mendes holt namelijk het podium af, om binnen een aantal minuten weer terug te keren aan de andere kant van de zaal, waar dan inmiddels een piano uit de vloer is opgerezen. Het is een klein en intiem hoekje, onder een enorme roos die deel uitmaakt van het decor. Hij speelt er onder andere 'Like To Be You', een nummer dat geproduceerd werd door een van zijn grote idolen, John Mayer. Als de fanbase went aan dit geluid is het zeker mogelijk voor Shawn Mendes om in de voetsporen te treden van die grootheid en de nieuwe John Mayer te worden. De aantallen fans heeft hij in ieder geval al.

Na vier liedjes gespeeld te hebben onder eigen piano en gitaarbegeleiding wordt er opnieuw een sprintje ingezet om het hoofdpodium te bereiken. Ondertussen blijkt hij ook nog even omgekleed te zijn, helemaal klaar voor het laatste gedeelte van de show. In dat gedeelte zitten een paar hoogtepunten. Helaas is Khalid er niet bij om hem te ondersteunen, maar Mendes draagt 'Youth' prima in zijn eentje. Het verhaal achter het nummer wordt ook nog gedeeld: "Dit nummer gaat niet over hoe oud of hoe jong je bent. Khalid en ik wilden duidelijk maken dat de jeugd in de kracht zit om veranderingen te maken. Dat zit niet gebonden aan leeftijd; jullie hebben die kracht en laat die ook vooral niemand van je afpakken"

Voordat de toegift wordt ingezet wordt er toch nog wel gewacht op die andere monsterhit. 'Mercy' bevestigde in 2016 de absolute sterrenstatus van de Canadees en doet het uiteraard erg goed in grote zalen als de Ziggo Dome. De toegift bestaat uit 'In My Blood', maar daarvoor wordt eerst nog een nummer gespeeld waaruit blijkt dat inderdaad de LED-bandjes een geleend idee is van die enorme band uit het Verenigd Koninkrijk; Coldplay. 'Fix You' is het perfecte nummer om te coveren voor Mendes, aangezien zijn vocaal bereik er bij past en tevens de atmosfeer al is gecreëerd.

Er kan worden teruggekeken op een succesvol begin van de tour, waarbij de status van het merk dat Mendes inmiddels is geworden, nog grootster en succesvolle is neergezet. Het is nu de vraag wat de volgende stop is. Welke route gaat er genomen worden; die van tieneridool of die van langdurige popster? Welke route het ook wordt, vanavond zal nog lang in de geheugens gegrift staan.