Jump Force

Als groot manga- en animefan keek ik natuurlijk uit naar Jump Force. De vechtgame met daarin personages van Dragon Ball, One Piece, Naruto, maar ook JoJo’s Bizarre Adventure en zelfs Death Note. Het zou een verjaardagscadeau moeten zijn omdat het Japanse magazine Shonen Jump, de stal waaruit tig mangaseries zijn gekomen, vijftig jaar bestaat.

Het verhaal van Jump Force is weinig verrassend, maar qua dialogen is het zeker wel grappig te noemen. Het is wel een vereiste dat je de personages en hun relaties met elkaar kent, anders heb je bijvoorbeeld geen idee waarom Boa Hancock zo raar reageert als Luffy in de buurt is. Als fan kan ik het allemaal zeker waarderen, maar als je denkt dat Jump Force een goede samenvatting is als je de series wil gaan leren kennen, nee, helaas, het spel gaat ervan uit dat je al fan bent.

Jump Force - Tag Team (Foto: Bandai Namco)

Jump Force is een fighting game en in dit geval een crossover tussen allerlei bekende en minder bekende manga’s. Nu hebben ze vijftig jaar aan materiaal om uit te kiezen, maar de ontwikkelaars hebben geen echte verrassingen erin gestopt. Dat Goku, Luffy en Naruto er in zitten is normaal te noemen, maar die drie series zijn dan ook meteen hofleverancier voor de rest van het roster. Ja, Frieza, Cell, Blackbeard, alle te verwachten gasten zitten er in. Dat vind ik jammer, want die franchises kennen we al van vele andere games.

De gameplay van Jump Force is tweezijdig. Aan de positieve kant is het erg toegankelijk gemaakt door de besturing exact hetzelfde voor ieder personage te houden. Als je treuzelt dan ben je de lul, de game gaat er zeker vanuit dat je aanvalt. Verdedigen doe je dan ook meestal door een blok of juist een teleport achter de tegenstander te doen waardoor je meteen kan afstraffen. Dat voelt de eerste paar potjes lekker, maar er gaat toch wat knagen.

Jump Force - Boruto (Foto: Bandai Namco)

Er is geen leercurve, of wat dan ook. Er zijn wel wat meters voor speciale moves en Awakenings waardoor je tijdelijk sterker wordt, maar heel veel meer diepte is er niet te vinden. Daarnaast is Jump Force een tag-fighter, je kiest drie personages die je in een gevecht snel kunt wisselen. Maar de personages zijn vrijwel hetzelfde in stijl waardoor je niet echt aan teambuilding hoeft te doen. Als je bijvoorbeeld kijkt naar andere tagfighters als Marvel vs Capcom dan kun je de zwakheden van een personage opheffen door de juiste tag-partners te kiezen. In Jump Force maakt het niet zo veel uit.

Grafisch is er al een hoop gezegd over Jump Force. Het zijn mangafiguren, meestal tot leven gebracht in allerlei anime. Waarom iemand het een goed idee vond om ze een realistisch uiterlijk te geven is me een raadsel. Ik vind het niet mooi, maar dat is een kwestie van smaak. Er zijn wel andere grafische problemen: Blackbeard is een vrij fors iemand en ik had al snel het probleem dat als de camera achter hem zweefde ik de tegenstander niet meer kon zien en dus de afstand niet meer kon inschatten bijvoorbeeld.

Laadtijden zijn een vreselijk iets in Jump Force. Mijn hemel, wat moet ik veel en vooral lang staren naar laadschermen. Het is met de laatste patch iets verbetert, maar nog steeds is het erg aanwezig. Wil je bijvoorbeeld iets aan jouw personage aanpassen: je opent het menu en kiest de customize optie. Ik ken geen spel dat daarna weer voor lange tijd een laadscherm toont om alleen maar je kleding aan te passen, dat moet meteen kunnen.

Jump Force - Hub (Foto: Bandai Namco)

Als je de game start begin je in een hub zoals in Dragon Ball Xenoverse. Alleen in dat spel voegde het echt iets toe, in Jump Force lijkt het er te zijn om je te frustreren. Het is een basis waarin alles ver van elkaar af ligt. Voor de verhaalmissies word je naar elke uithoek gewezen. Wil je online vechten, dan moet je naar desbetreffende balie lopen. Als je met vrienden onderling thuis wil vechten: andere balie. Waarom is er geen snelle manier via het menu? Een gemis is ook de rematch-functie. Als je een potje hebt gespeeld gaat het spel weer laden naar de hub en mag je weer naar de balie om weer een nieuw potje in te laden. Een optie op het scherm na een potje om een rematch te doen is er gewoonweg niet.

Als fan van veel van de series die in Jump Force voor komen wilde ik graag dat deze game leuk zou zijn. Maar helaas, de game is erg teleurstellend. Helemaal omdat het de verjaardag van Shonen Jump zou moeten vieren, maar dit is zo’n cadeau die je eigenlijk weer wil inruilen. Het vechten heeft geen diepgang, grafisch moet je er van houden, het spel voelt onsamenhangend aan door bijvoorbeeld die hub en die laadschermen…. Bij Bandai Namco is het vaker zo met Japanse licentiegames: het is een hit or a miss, en Jump Force valt helaas in de laatste categorie. Het spel is uit op Xbox One, PlayStation 4 en pc.