A Fisherman's Tale

In A Fisherman’s Tale is een sfeervolle VR puzzel-game met een intrigerend verhaal. De reden dat VR-liefhebbers extra op deze game moeten letten is het feit dat hij originele mechanieken introduceert die uitstekend gebruik maken van VR-mogelijkheden.

In deze game ben je een levende houten pop die in een vuurtoren woont. Dit personage heeft zich volledig afgesloten van de wereld en van zijn taak als vuurtorenwachter. Het enige wat hij nog doet is de vuurtoren in het klein namaken op zijn bureau.

Al snel na de introductie krijg je een noodsignaal van een boot in een storm en  de wachter besluit om toch maar de lampen in de toren aan te zetten. Daarvoor moet hij wel eerst uit zijn kamer komen en de toren beklimmen. Geen makkelijke klus, want dat heeft hij al lange tijd niet gedaan en de weg er naartoe is volop geblokkeerd. Alleen door puzzels op te lossen kun je verder komen.

Deze puzzels zijn niet gewoontjes, en dat is wat A Fisherman’s Tale bijzonder maakt. De game bevat een aantal surrealistische elementen die zich ook in de gameplay mengelen. In de miniatuurweergave van de toren zit ook een houten pop die precies hetzelfde doet als jij. Als je vervolgens met je VR-bril naar boven kijkt zie je een gigantische versie van jezelf, die ook hetzelfde doet. Je bevindt je dus in een soort matroesjka pop.

Dat is niet alleen voor de leuk, de verschillende werelden kunnen elkaar beïnvloeden. Een groot onbeweeglijk anker blokkeert bijvoorbeeld de deur van de eerste kamer. Hoe krijg je die opzij? Door in de miniatuurweergave het kleinere (en veel minder zware) anker te pakken en te bewegen. Dat beweegt ook het normale anker in je eigen wereld. De game vraagt je vervolgens vaker om op slimme wijze allerlei objecten groter of kleiner te maken om puzzels op te lossen. Harstikke cool en origineel.

De game leek lang een topper te worden, maar al snel waren er helaas problemen. Het grootste probleem zijn de controls. Ik heb de game met PSVR gespeeld, en het vereist twee move controllers die je handen moeten voorstellen. Een van de slimmigheden is dat je met een druk op de knop je handen uit kunt laten schieten om verder te reiken. Dit kan, omdat je van hout bent gemaakt. Dit is een goed idee, omdat je wat minder vaak jezelf hoeft te herpositioneren. Juist dat herpositioneren werkt alleen niet zo lekker. De ruimtes in de vuutoren zijn vrij krap. Ondanks die handige handen moest ik vaak opnieuw teleporteren om goed voor een object te kunnen staan.

Dat stroeve rondbewegen is nog te overzien, maar een stuk minder leuk is het feit dat in de tweede helft van de game een aantal puzzels bevat die hele onhandige controls vereisen. Plotseling moet je langer rondlopen met objecten die aan van alles blijven vasthakken en een lastige hijskraan bedienen. Het ergste was een lucifer aansteken via een spiegelbeeldreflectie, waardoor je rare moves met de controller moest doen. In VR-games wil je juist zoveel mogelijk van de immersie genieten, maar de controls haalden me er iets te vaak uit.

De ervaring werd ook iets minder door NPCs die steevast ongevraagd dezelfde dialogen herhalen. Ik stond soms even vast bij een aantal puzzels, maar blijkbaar houdt de game daar niet echt rekening mee. NPCs blijven namelijk om de dertig seconden dezelfde grapjes of tips herhalen, heel vervelend.

A Fisherman’s Tale is al met al een originele VR-ervaring die je als liefhebber niet moet laten liggen. De game maakt zeker indruk met een aantal slimme ideeen die alleen goed in VR kunnen werken. Een absolute topper is het niet geworden door oneffenheden zoals slechte controls bij bepaalde onderdelen en vervelende NPCs.

Gespeeld op PS4, ook verkrijgbaar voor pc.