Resident Evil 2 Remake

Het is de game waar ik en vele horrorfans met mij naar uitgekeken hebben: Resident Evil 2 Remake. Twintig jaar nadat het origineel uitkwam, mogen we weer voet zetten in het tot politiebureau omgetoverde museum van Raccoon City. Of dit het beste deel uit de serie is, daar valt over te discussiëren, maar feit is dat Resident Evil 2 een ware klassieker is. De verwachtingen van Resident Evil 2 Remake waren dan ook torenhoog. Capcom had een gedrocht van een miskleun tot leven kunnen wekken met de remake, maar gelukkig ademt de game niets dan liefde.

Resident Evil 2 Remake

Net als twintig jaar geleden begin je de game met Leon Kennedy, die net nieuw in dienst is als agent, of als Claire Redfield, die op zoek is naar haar broer Chris, toentertijd onderdeel van S.T.A.R.S. Welk personage je kiest maakt niet zo heel veel uit, zodra je de game een keer door hebt gespeeld speel je de zogeheten 2nd run vrij waarin je het verhaal volgt van het personage met wie je nog niet gespeeld hebt. Ikzelf koos voor Claire, wat ervoor zorgde dat mijn Chris playthrough redelijk afzien was. Maar daarover straks meer.

De game is volledig vanaf de grond opgebouwd in Capcoms eigen RE Engine, die ook gebruikt is voor Resident Evil 7. Dat zie je, want de game ziet er fantastisch uit. Persoonlijk vind ik Resident Evil 2 nog wat mooier en sfeervoller dan 7, al is het maar vanwege de beklemmende omgevingen in en rond het politiebureau. Wel heb ik af en toe last van rare, wazige weerspiegelingen. Hierin ben ik niet de enige, dus ik verwacht dat er wel een patch gaat komen. Voor het moment is er echter goed doorheen te kijken.

Resident Evil 2 Remake

Daarnaast heeft Resident Evil 2 een behoorlijke rework gekregen. Vijanden staan lang niet allemaal meer op dezelfde plek als vroeger, puzzels zijn iets gewijzigd en er zijn de nodige nieuwe secties, bazen en karakterontwikkelingen toegevoegd (die ik natuurlijk niet zal spoilen). Helaas zijn er ook een aantal cutscenes gesneuveld die in het origineel wel zaten. Juist de introductie van een van de vijanden, waarna ik als klein jongetje mijn onderbroek kon verschonen, ontbreekt volledig.

De grootste verandering is echter het over-the-shoulder-perspectief. Er zijn geen stationaire camerastandpunten meer en dit levert direct een hele andere ervaring en gameplay op. Het maakt de game misschien wel angstaanjagender dan ooit. Zeker als je met een laatste kogel in je magazijn voorzichtig met je zaklamp om een hoekje schijnt, in de hoop dat er geen gemuteerde (on)dode op je wacht, dan loopt de spanning hoog op.

Resident Evil 2 Remake

Want waar Resident Evil 4 al een beetje de inzet gaf voor het actievolle verdere verloop van de serie, ligt de focus bij Resident Evil 2 gelukkig nog altijd op horror. Je kunt (en moet) je verdedigen met verschillende wapens, maar de munitie hiervoor blijft altijd schaars. Dit levert lastige keuzes op, want clear je die ene kamer waar je nog vaker naartoe moet om te riskeren dat je geen kogels meer hebt voor als je ze echt nodig hebt? Bovendien is je inventory weer gering, dus de kans dat je later voor een belangrijk item terug moet komen is groot.

Hoewel er dus afgestapt is van de vaste camerapunten en de tank-controls, voelt bewegen nog wel erg “tanky” aan. De rensnelheid is tergend langzaam en wegduiken is haast onmogelijk. Over het algemeen voegt dit alleen maar spanning en horrorervaring toe,maar in sommige baasgevechten werkte dit toch de nodige frustratie in de hand.

Resident Evil 2 Remake

Heb je de game eenmaal doorgespeeld, dan kun je het verhaal volgen van het andere personage. In mijn geval was dat Leon. Zijn kant van het verhaal verschilt enorm van dat van Claire, wat het fris houdt. Tot op zekere hoogte, want de setting is op enkele punten na veelal hetzelfde. Sommige items liggen ergens anders, puzzels hebben een andere oplossing, bazen verschillen, maar het is wel hetzelfde politiebureau, hetzelfde riool, hetzelfde laboratorium. Wellicht ben ik wat snel verveeld, maar dit zorgde ervoor dat ik Leons deel redelijk snel doorgerend ben. Waar ik ruim acht uur heb gedaan over Claires eerste deel, was mijn 2nd run met Leon in een kleine vier uur voorbij. Alleen de essentiële puzzels, laat die extra items maar. Het gevolg was dat ik tegen het einde van Leons deel bijna geen upgrades had gevonden voor mijn rugzak en dus de moeilijke keuze moest maken tussen vuurkracht of healing.

Waar er in het origineel uit 1998 nog wat samenspel was tussen de delen van de twee personages, is dit nu afwezig. Ze moeten allebei puzzels oplossen die de ander al gedaan heeft, deuren die de ene al heeft geopend zijn nog gesloten voor de ander. Bepaalde baasgevechten zijn precies hetzelfde, in nota bene dezelfde – maar ineens weer ongehavende – ruimte als waar de ander de baas al verslagen heeft. Behalve dat je af en toe een brief vindt die Claire voor Leon heeft geschreven, merk je in niets dat zij al door dezelfde hel is gegaan. Het grotere verhaal van Resident Evil bevat natuurlijk al de nodige discrepanties, maar dit is toch wel enigszins jammer. Zeker omdat vrijwel alle personages in Resident Evil 2 Remake beter uitgediept worden dan in het origineel.

Resident Evil 2 Remake

Uiteindelijk is het wel aan te raden om beide verhalen door te spelen, want daarmee speel je de extra modus The 4th Survivor vrij. Dit is een korte maar erg leuke modus waarin je de rol van Hunk op je neemt, een soldaat van Umbrella’s Special Forces. Hij moet zich als laatste overlevende van zijn squad een weg banen vanuit het verste punt van het riool naar de ingang van het politiebureau. Hij heeft hiervoor een heel wapenarsenaal tot zijn beschikking, maar zijn voorraad munitie is een keer op. Lukt het je om de ingang te bereiken, dan speel je een van de meest bizarre extra modi ooit vrij: The Tofu Survivor. Deze keert ook weer terug en is natuurlijk de voornaamste reden waarom je je door new game, 2nd run en The 4th Survivor heen gesleept hebt.

Resident Evil 2 Remake is een remake zoals er nog vele mogen volgen. De game is spannend, beklemmend, onheilspellend en ziet er prachtig uit. De veranderingen doen de game goed en het is alsnog een feest der herkenning. Het over-the-shoulder-perspectief werkt en de personages zijn meer uitgediept dan ooit. Het voelt misschien niet als een geen geheel nieuwe game, maar de content is enorm rijk. Bovendien heeft Capcom al drie gratis scenario DLC aangekondigd. Voorlopig kun je dus je tanden nog zetten in wat toch echt de beste Resident Evil-game tot nu toe is. Sorry, familie Baker.

Pluspunten
Minpunten
  • Graphics om van te smullen
  • Sfeervol en spannend
  • Veel (nieuwe) content
  • 2nd run soms veel van hetzelfde
  • Plotholes
Gespeeld op PlayStation 4. Ook verkrijgbaar voor Xbox One en pc.