Bumblebee

Sinds 2007 denderen dankzij regisseur Michael Bay met enige regelmaat de Transformers onze bioscopen binnen. De explosieve actiefranchise heeft sindsdien vier vervolgdelen opgeleverd die allemaal met gemengde kritieken werden ontvangen. Vooral bij het 4e en 5e deel leek de serie opgedroogd. Het publiek liet duidelijk merken dat men klaar was met de 'robots in disguise' door massaal thuis te blijven voor de laatste film. Met spin-off Bumblebee probeert men bij Hasbro de reeks te vernieuwen.

De makers hebben ervoor gekozen te focussen op één van de bekendste personages uit de eerdere films, namelijk publiekslieveling Bumblebee. In zijn eigen film zien we hoe hij eerder dan de andere Autobots op aarde belandt om alvast een nieuwe thuisbasis op te zetten voor de strijd tegen de Decepticons. Een en ander loopt helaas niet zoals gepland, waardoor Bumblebee al snel bij tienermeisje Charlie moet onderduiken. Dit is het begin van een bijzondere vriendschap die centraal in deze film staat. Helaas zit Agent Burns, gespeeld door John Cena, hem al op de hielen.

Bumblebee en Charlie

Uiteraard wordt er argwanend naar deze nieuwe film uitgekeken. Het publiek lijkt niet echt te zitten wachten op nóg meer vechtende stedenvernielende robots. Gelukkig is Bay dit keer enkel producent. De regie is in handen van Travis Knight (Kubo and the Two Strings) en hij kiest ervoor om de hechte band tussen Charlie en Bumblebee te belichten. Dit leidt tot meer aandacht voor de personages wat verfrissend werkt. Door de setting te verplaatsen naar de jaren '80 roept de film ook nostalgische gevoelens op waardoor de film nog het meeste op E.T. lijkt.

De actie is men niet vergeten. Bumblebee wordt opgejaagd door enkele Decepticons wat voor het nodige conflict zorgt. Een heel leger aan transformers is gelukkig niet nodig. Dit houdt de actie overzichtelijk waardoor ook veel duidelijker is waar alles om draait. En dat is uiteindelijk de vriendschap tussen Charlie en Bumblebee. Ook in de finale van de film blijft dit element het voortouw nemen. Door een goede supporting cast, met onder andere John Cena, krijg je een onderhoudend geheel waarbij zowel de humor als het avontuur niet vergeten wordt.

Bumblebee op de bank

Bumblebee is een Transformers-film met een groot hart. Waar eerdere delen in de reeks het lieten liggen bij de connectie met het publiek weet regisseur Travis Knight een liefdesbrief naar de jaren '80 te schrijven en tegelijkertijd een frisse blik op de personages te geven. Bombastische actie, nuance in de vorm van Charlie, op een ad-rem manier neergezet door Hailee Steinfeld, waarbij er ook nog gelachen kan worden. Een schot in de roos en een flinke dosis nieuwe hoop voor deze franchise.