Jagged Alliance: Rage

Nee, Jagged Alliance: Rage is geen volwaardige, langverwachte opvolger van de ooit-zo-succesvolle turn-based tactics games van eind jaren negentig. Het gaat om een simpele spin-off die zich 20 jaar na de gebeurtenissen van deel 1 afspeelt binnen hetzelfde universum. Het is absoluut geen AAA-game en dat is ook duidelijk te zien, maar dat is natuurlijk geen reden om de game bij voorbaat af te schrijven.

Deze spin-off is ontwikkeld door een vrij onbekende ontwikkelaar uit Oostenrijk genaamd Cliffhanger Productions, die eerder een free-to-play spin-off maakte met multiplayer genaamd Jagged Alliance Online. Ook in Rage is een multiplayerelement aanwezig, zo kun je de missies in co-opmodus doorlopen. Missies zijn opgedeeld in kleine afgekaderde locaties die zich één voor één aandienen, waarbij spelers van tevoren een keuze moeten maken welke huurlingen ze meenemen op missie; zelf personages samenstellen behoort niet tot de mogelijkheden.

 

De huurlingen waar je uit kunt kiezen onderscheiden zich van elkaar qua vaardigheden met het zogenaamde Rage-systeem. Dit zijn unieke vaardigheden waar iedere huurling over beschikt en die je unlockt naarmate je meer vijanden omlegt of schade incasseert. Zo kan de één bijvoorbeeld met behulp van diens Rage-vaardigheid ongezien voorbij het gezichtsveld van bewakers glippen en kan een ander speciale aanvallen uitvoeren die gegarandeerd criticals opleveren. Daarnaast hebben huurlingen ook vaak een 'intern conflict', zo kampte één van mijn mannen met een alcoholverslaving en moest regelmatig naar de fles grijpen om bij de les te blijven.

Rage-vaardigheden brengen een aardige twist omdat ze individuele huurlingen wat meer eigen identiteit geven, maar in de praktijk blijkt vaak dat je de mogelijkheid mist als je hem het hardst nodig hebt. Omdat je eerste Rage-punten moet verdienen door schade te ontvangen of uit te delen ben je minder vrij in strategische keuzemogelijkheden. Het voelt daardoor tot op zekere hoogte alsof je geforceerd wordt op een bepaalde manier te spelen, wat in de meeste missies sowieso al het geval is. Omdat levels zo klein zijn en A.I. enorm beperkt is bekruipt je vaak het gevoel dat er maar één of hooguit twee verschillende routes naar het einde zijn te bewandelen.

De stijl van Jagged Alliance: Rage doet denken aan foute actiefilms uit de jaren tachtig, zoals Rambo: First Blood. Vanaf minuut één is het overigens wel duidelijk dat de game zichzelf niet bijzonder serieus neemt, iets wat ook tijdens het spelen doorgalmt in dialogen die je huurlingen onderling hebben. Er is aardig wat humor en luchtigheid aanwezig, wat wel goed bij de game past, maar de voice acting is naast het inherent lage volume ook kwalitatief van een bedroevend niveau.

In de basis is er qua gameplay wel een en ander te herkennen uit Jagged Alliance 2, zoals uiteraard de isometrische weergave en de turn-based gameplay. Enerzijds is het wel jammer dat er buiten combat ook via action points moet worden bewogen, maar heel storend is het ook niet gezien hoe klein levels gemiddeld zijn. Spelers kunnen zich weer sluipend voortbewegen om vijanden te verrassen, bijvoorbeeld door ze vanuit hoog gras ongezien uit te schakelen. Verschillende wapens zijn beschikbaar en tijdens missies kunnen wapens en objecten opgepakt worden uit kistjes en van omgelegde vijanden. Je kunt bij het mikken op vijanden specifieke ledermaten selecteren waarbij percentages bepalen hoeveel kans je hebt om te raken en waarbij traditiegetrouw meer action points investeren een hogere raakkans oplevert. Ook nieuw zijn de verschillende aandoeningen die je kunt oplopen na een schermutseling, zoals schrapnel wat je action points beperkt totdat je jezelf trakteert op een geïmproviseerde chirurgische ingreep.

Het is allemaal weinig indrukwekkend. De grafische stijl is best aardig en het geluid is ok, maar er blijft weinig over om de speler te motiveren. Het is kwantitatief en kwalitatief allemaal net ondermaats. Jagged Alliance: Rage voelt dan ook meer aan als een mobile game en met een prijs van 20 euro waarschijnlijk alleen leuk voor mensen die op zoek zijn naar een dumbed-down, kleingschaligere spin-off van de ooit zo populaire turn based tactics franchise.