De Sims 4 Word Beroemd

Verandering bij de Sims 4! Niet een keer per jaar een grote uitbreiding, dit jaar mogen we de tweede grote uitbreiding al verwelkomen. De titel laat al weten wat je kunt gaan doen: je gaat beroemd worden met je sim in Sims 4 Word Beroemd. Deze uitbreiding heeft drie nieuwe carrières: acteur, trendsetter en zelfstandige, waarin je een online artiest of beroemd vlogger kunt worden.

Acteur worden is de grote nieuwe carrière. Je klopt aan bij een agentschap, krijgt een klein rolletje in een reclame en door van alles aan te nemen, hoe matig ook, werk je jezelf naar de top. Dat doe je ook door je charisma te werken. Het acteren is een actieve carrière, dus net zoals in De Sims 4: Aan Het Werk ga je met jouw Sim mee naar de werkvloer, of in dit geval filmset.

Als acteur heb je allerlei dingen voor te bereiden: met je tegenspeler een scène oefenen, je onder handen laten nemen door een visagist, je een kostuum laten aanmeten, je Simstagram updaten voor je fans en dan is het tijd voor licht, camera en actie. Je voert de scènes uit zoals het hoort, of je neemt wat risico en daarmee toch een kans of om positief opgemerkt te worden. Of compleet voor lul te staan.

De Sims 4 Word Beroemd - Acteren (Foto: Electronic Arts)

Wil je niet al te actief beroemd worden, dan zijn er nog andere carriermogelijkheden. Zanger, dj of influence: er is van alles. Sims kunnen voortaan beginnen met streamen vanuit huis, met het reviewen van tech-spul, of vloggen naargelang de emotie van de sim op dat moment. En natuurlijk hoort er social media bij door selfies plaatsen op Simstagram voor je fans.

Nieuw in de Sims 4 Word Beroemd is de reputatie-meter. Tijdens het spelen bouw je door je acties een reputatie op die iets zegt over hoe je bekendstaat bij de sims in je wereld. Er zijn zeven reputatieniveaus: drie positieve, een neutrale en drie negatieve. Reputatie verkrijgen of verliezen is best werken geblazen. Een paar gemene interacties en je bent echt nog niet meteen gedaald in achting. Ruzie zoeken, vechten met anderen en flauwe grappen uithalen als een malle en dan gaat de meter pas echt iets doen. Voor een positief imago moet je niet alleen vriendelijk doen, maar ook bijvoorbeeld geld doneren aan een goed doen.

De Sims 4 Word Beroemd - Liefdadigheidfeest (Foto: Electronic Arts)

Doe je genoeg aan je reputatie, goed of slecht, dan word je uitgenodigd voor desbetreffend speciaal feest: het liefdadigheidsfeest waarin geld wordt ingezameld of het hekelfeest waarin het draait om andere Sims zwart te maken. Daar scoor je punten voor je gewenste reputatie. Hoe beter (of slechter) je reputatie, hoe meer je er van gaat merken. Ben je bijvoorbeeld geliefd, dan word iedereen zo ongeveer instant best friend. Deze nieuwe feature maakt De Sims 4 echt leuker, je doet je acties nu ook met een reden en eenmaal in de wat extremere reputatielevels merk je ook dat sims anders gaan reageren.

Het nieuw gebied Del Sol Valley is duidelijk gebaseerd op Los Angeles in Amerika, zeker met Hollywood in het achterhoofd. Na gebrek aan nieuwe regio in de Sims 4 Jaargetijden is er eindelijk een nieuw gebied, maar wel eentje die erg klein is. In de starterswijk zijn twee huizen en een kavel. In de duurste wijk, The Pinnacles, is er een onbewoonde villa en twee lege kavels. De wijk zelf ziet er uitgezoemd indrukwekkend uit. Een snelweg, een skyline waar Hollywood jaloers op is en veel gebouwen. Een nadeel, dit is allemaal niet te bezoeken. Je kunt niet even downtown gaan om de stad te bewonderen. De makers hebben al aangegeven dat ze in geheugenproblemen komen met al die bestaande wijken die te bezoeken zijn. Maar zorg dan dat alleen die ene wijk ingeladen is of denk ik te simpel?

De Sims 4 Word Beroemd -  Skyline (Foto: Electronic Arts)

Gelijktijdig met het betaalde uitbreidingspakket heeft De Sims 4 ook een gratis update gekregen. Daar vallen twee dingen erg op. Allereerst is er een first person camera. Op zich een leuk idee, zeker omdat het niet alleen rondkijken is, maar je kunt in deze cameramodus daadwerkelijk ook spelen. De grote vraag is of iemand bij Electronic Arts de cameramodus zelf heeft geprobeerd? Er is veel clipping, nog meer glitches en als je in de modus loopt dan wordt je snel misselijk. De camera wiebelt namelijk wel heel erg onnatuurlijk. De tweede gratis toevoeging is de mogelijkheid om het terrein te bewerken. Ja, het had er al vanaf het begin in moeten zitten, maar na jaren wachten is het er dan eindelijk.

Zoals gewoonlijk is De Sims 4 Word Beroemd zo'n uitbreidingspakket waarbij je aan de titel eigenlijk al ziet wat je krijgt en of je het dus moet kopen. Het is geen nieuw concept, we hebben al beroemd kunnen zijn in de vorige Sims-spellen. Het acteren is op zich grappig uitgewerkt, maar ik zou deze uitbreiding vooral voor de reputatie-feature aanbevelen. Voor de nieuwe regio en de daarbij behorende kavels in ieder geval niet, want dat is op zijn minst matig te noemen.