NBA Playgrounds 2

NBA Playgrounds is al een jaartje oud, dus blijkbaar was het al tijd voor een deel 2. Saber Interactive, de maker van NBA Playgrounds, krijgt dit keer hulp van 2K Games met deze NBA Jam-achtige basketbalspel.

In NBA Playgrounds 2 speel je een potje basketbal, twee tegen twee. Het is geen superserieus basketbal a la NBA 2K, maar het heeft juist een erg arcade gameplay. Voor de kenners van het origineel: de snelle actie van NBA Playgrounds is gebleven en de besturing is gemakkelijk onder de knie te krijgen. Een knop om te passen, een om te scoren en een knop om te duwen. Daarmee kom je al een heel eind.

De nieuwe power-ups en power-downs maken het spelen nog hilarischer en belonen of bestraffen je voor je spel. Bijvoorbeeld wanneer de basket van je tegenstander bevroren raakt waardoor je niet meer kan scoren ligt het compleet aan bijvoorbeeld je duwwerk, maar als je 'on fire' bent, dan komt dat omdat je eerlijk speelt en snel achter elkaar scoort. Dus hoe frustrerend een straf ook kan zijn, het ligt compleet aan jezelf. Het spel reageert op jouw spel.

NBA Playgrounds 2 (Foto: 2K Games)

Grafisch is het een leuke game. Ik speel de Switch-versie van NBA Playgrounds 2 en ook in handheldmodus speelt het als een zonnetje. Spelers zijn karikaturen van bekende spelers en de meeste zijn wel te herkennen. De basketbalvelden zelf zijn leuk weergegeven, al hadden bijvoorbeeld wat invloeden als weer of wat dan ook het arcade-gevoel compleet gemaakt. Het doet een beetje denken aan de levels van Street Fighter waar mensen je aanmoedigen.

Aan spelmodi ook geen gebrek. De Three Point Contest was in het vorige spel gepatched toegevoegd, maar dit keer is de modus er meteen bij. De grootste toevoeging in spelmodi is de Season-modus om wat meer dan alleen een 'snel' potje te spelen, je hebt dit keer een hoger doel. Wat wel leuk is, is dat je zo'n seizoen in een paar uur speelt, het is niet zoals een compleet NBA-seizoen in het echt. Je speelt veertien potjes om je te plaatsen voor de playoffs waarin je een paar potjes best-of-three speelt om tot winnaar van het veld te komen. Tenminste, dat wil je omdat je dan weer nieuwe kaarten vrijspeelt. Alle modi zijn online en offline te spelen.

NBA Playgrounds 2 (Foto: 2K Games)

En daar komt het grote probleem van NBA Playgrounds 2. Spelers moet je vrijspelen. Nu kennen we dat principe van de vele sportgames, zoals NBA 2K, FIFA en welke niet eigenlijk. Heb je geen zin om uren lang ingame valuta te verdienen, dan kun je alle spelers met echt geld vrijkopen, een tientje, maar daarna moet je ze alsnog levelen. En dat kost ook weer veel tijd, dus als je niets wil uitgeven dan ben je wel even bezig. Nu is dat bij een realistischere game met carrière-modus nog te verdedigen, maar in een arcadegame?

Waar 2K zeker positief opvalt zijn de spelers zelf, want de licenties en daarmee het aantal bekende spelers zijn een stuk beter dan in het eerste deel. Toch missen er nog een paar grote namen. Icoon Michael Jordan zit wel in het spel, maar teamgenoot Dennis Rodman is nergens te vinden. Als iemand een hoofd heeft voor een karikatuur dan is het Rodman wel zou ik denken. Licenties, het blijft een ding.

Natuurlijk zijn er wat kleinere dingen om op te vitten. Het roster is ondertussen outdated, sommige spelers zijn al van club gewisseld terwijl ze hier in het spel nog bij hun oud club zitten. Nu is dat in een arcade-game misschien wat minder belangrijk, maar toch. Belangrijker is dat ik weinig verschil merk tussen de spelers. Elke speler heeft een indicatie op 3-punters bijvoorbeeld, maar ik merk niet dat ik meer driepunters scoor met een sterspeler daarin ten opzichte van een minder goede speler. Een gemis is een replay-mogelijkheid. Je kunt zulke toffe stunts uithalen, het zou toch vet zijn als je ze in slowmotion zou kunnen bekijken.

NBA Playgrounds 2 (Foto: 2K Games)

NBA Playgrounds 2 is een leuke game, zeker als je van de klassieker NBA Jam houdt. Spelers ‘on fire’, baskets bedekt met ijs, flinke dunks, duwen om de bal af te pakken, het is een chaotisch potje basketbal als je eenmaal begint. Seasons maakt het allemaal wat completer dan het origineel, en met dank aan 2K Games zijn er meer bekende spelers in het spel te vinden. Wel staan er enkele bekenden er nog niet in en zijn andere spelers in het echt ondertussen verhuisd naar een andere staat.

Waar NBA Playgrounds 2 de plank misslaat is het vrijspelen van spelers. Eerst moet je veel spelen om een lootbox, een paar kaarten, te krijgen. De RNG-goden moeten je dan gunstig gezin zijn om jouw favoriet te krijgen en dan moet je weer veel spelen om deze speler te levelen. Het duurt te lang voordat je met jouw favoriet volle arcadekracht los kunt gaan. Dus heb je de tijd dan is er zeker geen probleem. Heb je een tientje over om nog eens alle spelers ineens vrij te spelen dan is er ook geen probleem. Maar anders vrees ik dat je ondertussen afhaakt omdat er andere games uitkomen en je tijd eisen. Het spel is uit op Xbox One, pc, PlayStation 4 en Switch.