Larry Laffer: Wet Dreams Don't Dry

Point and click games zijn de games waar het voor mij allemaal mee begon op de pc. Het genre draag ik nog steeds een warm hart toe en het is altijd leuk om te zien dat sommige ontwikkelaars het aandurven om de puzzel-games van toen weer te maken. Dit keer mogen we weer aan de slag met onze vriend Larry Laffer.

Larry Laffer

Leisure Suit Larry is een reeks games die ooit ontwikkeld is door Sierra Entertainment. Sierra Entertainment is een ontwikkelaar die vooral in de jaren 80 furore maakte met point and click games. Game-reeksen als King's Quest, Policy Quest en Space Quests zijn door mensen van verschillende generaties uren gespeeld. De Larry games zijn dat ook. De spellen draaien om Larry Laffer. Een man in een vreselijke witte jaren-70-disco-outfit heeft jarenlang bij z'n moeder in de kelder gewoond en is al die tijd maagd gebleven. Op zijn 40e verjaardag wordt het tijd om de liefde op te zoeken. In de spellenreeks verliest Larry zijn maagdelijkheid en trouwt hij twee keer. Nu in deze nieuwe Larry wordt hij wakker in een vage ruimte onder de grond en blijkt het ineens de 21e eeuw te zijn. Larry heeft in de ruimte gezeten sinds de jaren 90. In dit spel gaan we ouderwets op zoek naar de reden van dit alles.

Larry Laffer

De makers hebben geprobeerd trouw te blijven aan de begindagen, maar dan in een nieuw jasje. Dit is even wennen in het begin, maar het went na een paar minuten al. Het draait allemaal om technologie in deze game. Zo krijg je al snel toegang tot een smartphone en kun je naar verschillende locaties toe door de app Unter te gebruiken. Veel van dit soort halve verwijzingen komen terug in het spel. De puzzels op zich zijn precies zoals je mag verwachten. Ze zijn vrij lastig, maar dat komt meer omdat allemaal het heel onlogisch is en dus moet je rare objecten met elkaar combineren om tot een oplossing te komen, precies zoals je verwacht van een Point and click game.

Larry Laffer

Qua gameplay zijn er eigenlijk geen echt nieuwe dingen en voor mij persoonlijk is dat een goed iets, maar ik kan mij voorstellen dat de nieuwe generatie hier vrij snel klaar mee is. Die zijn gewoon andere games gewend. Toch denk ik dat het voor de mensen uit de jaren 90 en eerder een trip down memory lane wordt, vooral de vele humoristische dialogen met personages die je tegenkomt en alles met een seksistisch tintje. Ik heb vele momenten flink gelachen en mij daarom ook gewoon prima vermaakt.

Larry Laffer

Larry Laffer is een begrip onder de games uit de vorige eeuw. De point and click games zijn voor veel mensen waar het allemaal mee is begonnen, en dat is wat deze game leuk maakt voor een bepaalde doelgroep. De puzzels zitten vol grappen en de onhandigheid waarmee deze 40-jarige mafkees zich er doorheen worstelt zijn soms echt hilarisch, maar meer dan dat ook echt niet. Larry Laffe: Wet Dreams don’t dry is niet de game die het Point and click genre weer op de kaart moet zetten, maar doet wat hij moet doen. Prima game, en dat zonder de geestelijk vader Al Lowe.

• Nostalgie
  • Veel Humor
  • Weinig vernieuwend