Battlefield V

EA DICE belooft Battlefield V na release nog lang te voorzien van nieuwe content. En dat is maar goed ook, want hoewel de premium pass uit Battlefield 1 in de ban is gedaan, is het 'Battlefield V-startpakket' op release wel wat magertjes qua inhoud. Dat komt met name door de afwezigheid van Firestorm en Combined Arms, respectievelijk de battle royale-modus en een nieuwe co-opmodus die bij de release schitteren in afwezigheid. Gelukkig speelt de game zelf erg lekker op een aantal oogstrelende decors uit de Tweede Wereldoorlog, die ondanks een aanzienlijke hoeveelheid bugs toch zeer goed tot hun recht komen. Duidelijk is in ieder geval wel dat er nog een boel werk aan de winkel is.

Als je Battlefield V nu koopt kun je zes verschillende gamemodi spelen op acht verschillende maps, naast een singleplayerportie die is opgedeeld in drie aparte mini-campaigns. Als je er een avondje voor gaat zitten kun je alle singleplayer-content wel doorspelen, maar het is wel een aardige introductie van enkele omgevingen uit de game. Er worden drie oorlogsverhalen verteld vanuit verschillende perspectieven die op zich best interessant zijn om even te volgen, al komt het uiteindelijk neer op clichematige familiedrama's tegen een achtergrond van de wereldoorlog zelf.

Ik vind het op één of andere manier lastig om in een game als Battlefield, in ieder geval bij de laatste paar delen, de singleplayer echt serieus te nemen. Het voelt heel erg aan als een verplichte opvulling om maar te kunnen zeggen dat er ook een singleplayer campaign in zit. Dat had ik ook met Battlefield 4, Battlefield 1 en Star Wars Battlefront II. Nu is er bij die laatstgenoemde wel wat meer SP-content uitgebracht na release, ook omdat EA expliciet vanaf het begin aangegeven heeft daar voor te gaan zorgen. Voor Battlefield gaat dat niet op, waarschijnlijk omdat het leeuwendeel van de Battlefield-community daar niet in geïnteresseerd is. Bij Battlefield 1 zat ook een - best ok ontvangen - singleplayerportie maar na release is daar ook nooit meer op voortgeborduurd. De verwachting is dat dat voor Battlefield V niet anders zal zijn.

Nieuw is Grand Operations. Operations kenden we al uit Battlefield 1 maar met Grand Operations wordt het concept naar een hoger niveau getild. Wat DICE probeert met deze gamemodus is verschillende modi samen te laten smelten in één geheel dat uitgespreid wordt over meerdere (in-game) dagen, waarbij de uitkomst van een voorgaand onderdeel invloed heeft op het volgende. Zo krijg je bijvoorbeeld meer troepen, voorraden of voertuigen als je een voorgaand onderdeel succesvol hebt afgesloten en juist minder bij verlies. Soms moet je een bepaald doelwit zien op te blazen met explosieven die je eerst uit vijandelijk gebied moet zien te ontfustelen, waarna je op een tweede dag een specifiek gebied moet verdedigen en als je het volhoudt tot dag vier blijft er een soort last-man-standing-situatie over. Het zijn lange sessies maar als je teamgenoten een beetje leuk meedoen kan het ontzettend spannend zijn.

Dat geldt natuurlijk voor de meeste gamemodi dat het vooral leuk is als mensen de objective spelen. In Battlefield is het altijd al erg verleidelijk geweest om te campen vanwege de uitgestrekte maps die, ook weer in dit deel, tjokvol zitten met verstopplekken en uitkijkpunten om vijanden op te wachten of vanaf een comfortabele afstand met je sniper onder vuur te nemen. Wat ik zelf als aangename afwisseling van de traditionele Conquest heb ervaren was Breakthrough, waarin je een kristalheldere verdeling hebt tussen verdedigers en aanvallers. In deze modus zijn aanvankelijk alle sectoren namelijk in handen van de verdedigers en is het aan de aanvallers om deze te veroveren (net zoals dat in Operations uit Battlefield 1 ging). Dat zorgt voor massale slachtpartijen omdat doorgaans alle spelers van de aanvallende kant middels een soort Blitzkrieg moeten proberen om de ingegraven posities van de verdedigers omver te werpen.

Het aanbod van beschikbare maps mag dan wat zuinig zijn, het zijn stuk voor stuk wel weer grafische hoogstandjes dankzij de voortreffelijke Frostbyte-engine van DICE. Met name het gebombardeerde Rotterdam, de zanderige locaties in Noord-Afrika en de oogverblindend witte bergtoppen in Noorwegen zijn een lust voor het oog. Ook weereffecten zijn ronduit subliem, met spontane regenbuitjes of dikke pakken sneeuw die opeens uit de lucht komen vallen. Behalve Rotterdam zijn de maps Twisted Steel en Arras mij bijzonder goed bevallen. Twisted Steel speelt zich af bij een stuk van de Schelde in Noord-Frankrijk, waar een reusachtige brug overheen is gebouwd en waar je een perfect uitzicht hebt over vrijwel de hele map, die voor de rest vooral bestaat uit moerassig en deels bebost plattelands landschap. Op de brug zijn twee capture points aanwezig en zodra je die in handen hebt kun je met wat goed gepositioneerde sluipschutters een match snel naar je hand zetten. De Franse stad Arras, eveneens een plattelandse omgeving die zich kenmerkt door enorme velden knalgeel koolzaad, is een toplocatie voor liefhebbers van luchtmacht omdat de map zo vlak is. De hoge koolzaadvelden bieden daarnaast weer een ideale toevlucht voor infanterie om zich in te verschansen. Zowel grafisch als gameplaytechnisch is het allemaal in ieder geval weer dik in orde, je personage manoeuvreert vloeiender door de levels dan ooit tevoren. Het rennen, vaulten, kruipen en de transities daartussen zijn net allemaal even wat geperfectioneerder (en vooral: sneller) dan in het voorgaande deel.

Die personages kun je overigens per faction én per klasse tot in detail customizen. Battlefield V laat spelers een geheel naar eigen smaak te tweaken 'company' samenstellen waarin je per klasse je poppetje kunt aanpassen qua uiterlijke kenmerken, outfits, wapens en wapenskins. Datzelfde geldt voor voertuigen die je kunt uitrusten op een manier die bij je speelstijl past. Nieuwe skins en aanverwante zaken kun je vrijspelen door naast gewoon levelen assignments te completeren. Er zijn altijd willekeurige, dagelijkse assignments en daarnaast zijn er vaste assignments die je zelf aan kunt zetten voordat je begint met spelen. Denk bijvoorbeeld aan vijf headshots maken met de sniper-class, tien kills maken op één capture point als assault of vijf teamgenoten reviven als medic. Het afronden van deze uitdagingen levert je punten op waarmee je kunt shoppen voor nieuwe (voornamelijk cosmetische) spulletjes.

Zoals gezegd valt er nog wel het één en ander bij te schaven aan deze Battlefield. Behalve dat enkele veelbelovende gamemodi gewoon ontbreken, is er ook nog aardig wat aan te merken op het gebied van performance. Met mijn GTX 1070 heb ik regelmatig last van flinke framedrops bij drukke momenten, een stuk erger nog dan in Battlefield 1. Locaties als Fjell 652 met zijn sneeuwstormen en uitgestrekte open plekken waar het af en toe bommen regent duikt af en toe de framerate kortstondig een eind naar beneden. Het is niet dermate frequent dat het de spelbeleving bederft, maar daar mag nog wel een stukje optimalisatie aan te pas komen. 

Daarnaast zijn er behoorlijk wat bugs aanwezig. Vooral de bizarre ragdoll-issues die we ook al zagen in de recente Battlefront-games zijn weer dikwijls aanwezig, waarbij lijkjes van soldaten je soms zonder reden met tienvoudige pirouettes je om de oren vliegen. Verder zijn de spawn-locaties soms ronduit belachelijk. Als je bij naast een squadmate spawnt kun je verwachten dat je luttele seconden later voor je bakkes geschoten wordt, maar van de spawn-plekken op capture points verwacht ik dat je op een enigszins verdekte locatie wordt gedropt. Dit is regelmatig gewoon niet het geval en komt het zelfs af en toe voor dat je midden in een shoot-out wordt neergezet. Ook zijn sommige capture points überhaupt wat overbodig in mijn optiek, zoals in Rotterdam waar je zodra je een capture point uitloopt alweer bijna meteen de volgende binnenloopt. Ik denk dat juist een map als Rotterdam ervan zou profiteren als ze één of twee spawn points weghalen of herpositioneren. Andere bugs zijn bijvoorbeeld het opeens ontbreken van een weapon skin (vooral in voertuigen met flinke regelmaat gezien), vast komen te zitten in oneffen terrein of gewoon niet ergens op/uit kunnen klimmen en ook texture pop-in lijkt een dingetje te zijn. Denk aan een kerktoren waarvan je alleen de klokkentoren nog in de lucht ziet zweven vanaf een afstandje, of een gepantserd voertuig dat je in de verte ziet kunt herkennen aan een top-gunner die erbovenop staat en als enige zichtbaar is.

Een boel andere dingen zijn ten opzichte van Battlefield 1 ook op de schop gegaan, zoals het reviven/doodbloeden. Zodra je uitgeschakeld wordt heb je een timer waarin je nog gerevived kunt worden door een squadmate of een medic uit je team. Die timer kun je zelf versnellen door rechtermuisknop in te houden, zodat je wat rapper weer naar je map overview kunt als je weet dat je toch niet gerevived gaat worden. Een ander dingetje wat ik enerzijds wel jammer vind maar anderzijds ook wel weer begrijpelijk, is dat het spotten van vijanden er niet meer in zit zoals we dat kennen uit de voorganger. Spotten doe je nu automatisch zodra je een vijand raakt, en de sniper class heeft nog een verrekijker-optie om vijanden te doen uitlichten voor je teamgenoten. Er wordt duidelijk meer aangedrongen op teamspel, met de medic-class die teamgenoten nu moet voorzien van medkits/healing, de support-class die munitie van medesoldaten dient bij te vullen en natuurlijk de squad leader die objectives dient aan te wijzen en versterking kan aanroepen. Als lone-wolf sta je nu wat minder goed je mannetje als je geen medic of support class in de buurt hebt, want de munitie waarmee je start is simpelweg schaars.

Ik ben een groot liefhebber van Conquest en zal daar ook 90% van mijn Battlefield-tijd spenderen. Daarom ben ik ook best goed tevreden met de game zoals 'ie nu is, al valt niet te ontkennen dat het geheel gewoon wat magertjes is qua content. Het is dan ook te hopen dat we spoedig de missende nieuwe gamemodi mogen verwachten, dat er de komende tijd een flink aantal bugfixes (en voor de balans een aantal buffs/nerfs voor enkele wapens/voertuigen) worden doorgevoerd en hopelijk ook gauw wat nieuwe maps worden geïntroduceerd. Maar wat mij betreft ligt er een prima fundering, de (gameplay-)basis is goed, de wapens voelen prima aan en de maps zijn stuk voor stuk interessant. Nu nog even afwachten hoe EA DICE omgaat met de verdere ontwikkeling van de game.