Hitman 2

De naam van de game Hitman 2 doet vermoeden dat je met een geheel nieuw deel hebt te maken in de Hitman-serie. Echter, dat is niet zo. De game voelt meer als een ouderwets expansion-pack dan een volwaardige nieuwe game. Toch kun je veel, veel plezier aan Hitman 2 beleven, als je een paar dingen door de vingers kunt zien.

Een grote verandering dit keer is dat de game semi-episodisch is geworden. Waar je bij Hitman 1 elke twee maanden een level kreeg voorgeschoteld, krijg je nu vijf en een beetje levels direct bij het starten van de game. Het grappige is dat deze keuze waarschijnlijk later is gemaakt en de game al ver in productie was, want alle levels moet je apart van elkaar downloaden in plaats dat je dit in één keer doet. En dat was ook broodnodig, want dankzij de lange wachttijden van de game was heel het momentum ervan weg. Dat de game heel erg leunt op zijn voorganger, daar kom je al snel achter zodra je het eerste echte level opstart.

Het verhaal is weer even simpel als doeltreffend: jij speelt met Agent 47, de kale genetisch gemanipuleerde kloon die als enige taak heeft mensen uit te schakelen. Dit keer ga je op zoek naar informatie over de zogenaamde Shadow Client, want waarom geeft hij zoveel opdrachten om uit te zoeken wie de geheime organisatie Providence is? Hoe geloofwaardig is Diana, je vaste contact bij de International Contract Agency? En hoe zijn die drie aan elkaar gelinkt? Dit verhaal wordt verteld tijdens cutscenes die eigelijk geen cutscenes zijn, maar arthouse filmpjes die tenenkrommend zijn. Lekker belangrijk trouwens, je speelt Hitman niet om het verhaal, maar om zoveel mogelijk lol te hebben tijdens je zoektocht om zoveel mogelijk mensen te vermoorden op de meest gekke manieren. Want het verhaal komt toch niet terug in de missies die je speelt.

Het grootste pluspunt van Hitman 2 is dat het leveldesign weer goed in orde is. Vooral levels als Miami en Mumbai laten zien dat de game goed in staat is om heel, heel veel personen tegelijk in beeld te toveren zodat je echt het gevoel hebt dat er leven in de brouwerij is. De game is nog mooier dan deel 1, en als je de pack hebt dat je ook de vorige levels kunt spelen zie je duidelijk verschil. Ze hebben allemaal een upgrade gehad en zijn soms ook aangepast. Zo kunnen badguys ook in de spiegel kijken, zodat je ze niet meer zomaar kunt besluipen in de wc. Ook zoeken guards je op, als je eenmaal gezien bent op een camera op een plek waar je niet hoort te zijn. Het is allemaal net even beter dan je gewend bent.

De missies spelen zich weer af over de hele wereld. Over het algemeen zijn alle missies goed op hun eigen manier. Uiteraard zit het ook dit keer met de replaywaarde weer goed, want er zijn vijftig extra uitdagingen per missie om punten mee te verdienen. Het uitzoeken hoe dit allemaal in elkaar zit is moeilijker dan een puzzel van 5000 stukjes. Helaas brengt Hitman 2 niet veel mee ter tafel als het om nieuwe gameplay-elementen gaat. Het puzzelen hoe een level in elkaar zit is leuk, maar ik had graag gezien dat er even wat meer nieuwe puzzelstukjes aan de game waren toegevoegd. Er is veel voortgeborduurd op de eerste game, waardoor de missies toch net niet het niveau van deel 1 halen.

Nieuwe toevoeging dit keer is de multiplayer modus. Nouja, er loopt iemand door jouw game heen en die heeft niet direct invloed op jouw spel. De bedoeling is dat je het tegen elkaar opneemt. Hierdoor krijg je tijdsdruk en dat is precies niet wat de game nodig heeft. Leuk voor een paar keer (als je eindelijk een connectie kunt starten, wat mij amper lukte) en daarna laat je het links liggen. De andere is Sniper Assassin, waarbij je samen met een buddy vanaf een afstand met je sniper vijanden één voor één afknalt. Dat geintje heeft IO al eens gedaan als preorder en natuurlijk als een mobiele game. Wederom, geinig voor een paar keer maar geen reden om de game te kopen.

IO Interactive heeft een goed tweede seizoen uitgebracht voor Hitman 2. Als je eenmaal begint met een missie, vliegt de tijd sneller dan het licht voorbij. Dat het grafisch net even wat beter is, dat het menu niet veranderd is, dat er bijna geen nieuwe toevoegingen zijn ten opzichte van het eerste deel, is jammer. Maar de zes missies zijn nu eenmaal zo verslavend dat ik het allemaal door de vingers kan zien en lekker door blijf spelen.

Wil je Hitman 2 willen? En heb je een PlayStation 4 of Xbox One? Klik dan snel hier!