Bohemian Rhapsody

We Will Rock You!! Deze legendarische woorden van Queen worden nog altijd luidkeels gescandeerd bij concerten of andere evenementen. Ook Bohemian Rhapsody voert nog altijd de lijsten van beste nummers alle tijden aan. Kortom: tijd voor een biografie over de legende Freddie Mercury.

Deze biopic focust zich volledig op het leven van Freddie, in deze verfilming vertolkt door Rami Malek (Mr. Robot). Getoond wordt hoe hij zich van muurbloempje opwerpt tot zanger van Queen en steeds verder groeit in zijn invulling van het vak 'performer'. Maar de film toont ook de duistere kanten van het artiestenbestaan. Het vele toeren en het ver weg zijn van huis heft steeds meer zijn tol. Drugs en seks zijn verleidingen die aan de orde van de dag zijn. Dit alles leidt tot het bejubelde concert wat Queen gaf op Live Aid 1985.

Bohemian Rhapsody wish I was there

De eerste reacties van het publiek op de film zijn enthousiast. Men loopt euforisch de zaal uit. En het is niet gek dat dit de reactie is die het publiek uit. De muziek van Queen is altijd fantastisch en dat zeker in een bioscoopzaal met goed geluid. De film eindigt met een impressie van het concert op Live Aid. Het is haast onmogelijk om niet zonder kippenvel de zaal te verlaten. Genieten! Maar we moeten hier niet vergeten dat het niet de film is die zo goed is: het was het concert uit 1985. Als een bioscoop diezelfde registratie nu zou vertonen, zou de impact gelijk zijn. De film zet wel het drama dik aan door een loopje met de werkelijkheid te nemen, (Freddie ontdekte pas drie jaar na dit concert dat hij aids had) maar het werkt wel. Ook gedurende de rest van de film wordt de muziek van Queen op meerdere punten ingezet om het publiek een rush te geven. Het is dus wat makkelijk scoren door de makers van de film, maar zoals gezegd: het werkt!

Malek zet een 'larger than life' vertolking van Mercury weg waarbij je op momenten haast vergeet dat je naar een acteur zit te kijken. De ingetogenheid van de acteur is perfect voor de belangrijke, intieme momenten maar Malek lukt het ook om de energie van Freddie te vertalen naar de verschillende optredens die worden nagespeeld. Hoogtepunt is het moment waarop Freddie uit de kast komt voor zijn vriendin, waarbij één van de concerten van Queen op de achtergrond speelt. Een recensie van deze film is niet compleet zonder aandacht te schenken aan Gwilym Lee, die je doet denken dat Brian May zelf de rol heeft gespeeld. Een geweldige prestatie!

Bohemian Rhapsody Freddy Rockgod

Visueel is de film niet zo spannend en is het een standaard biografie. De film neemt iets teveel weg van het werkelijke verhaal maar de muziek krijgt wel de volle aandacht om te shinen. Het is een echte crowd pleaser en dat verklaart ook waarom de film volle zalen trekt en je zeker geen spijt krijgt van dit avondje uit.