Diablo III: Eternal Collection (Nintendo Switch)

De gemiddelde speler zal na het doorspelen van de campaign misschien ook afhaken, maar voor de Diablo-veteraan is dit pas het begin. Bij voorgaande versies van de game speelde je namelijk Adventure mode vrij na het volbrengen van de campaign. Bij de Switch-versie is deze modus al vanaf het begin toegankelijk. Hierin ligt de hele wereld voor je open om ontdekt te worden, inclusief speciale bounties en zogeheten Nephalem Rifts die je een extra challenge geven voor nog meer loot en andere beloningen. Het draait hier vooral om het verkrijgen van de krachtigste wapens en het steeds verder finetunen van je character build. Om je te motiveren om toch eens een nieuw personage aan te maken zijn er ook speciale seizoenen waaraan je mee kunt doen, met weer hun eigen uitdagingen en beloningen.

Diablo III Eternal Collection switch

Deze repetitieve gameplay is niet voor iedereen weggelegd, maar persoonlijk vind ik het heerlijk om half op de achtergrond in Diablo te grinden, terwijl ik ondertussen aan het Netflixen ben, YouTube rondstruin, of random streams aan heb staan op Twitch. De handzaamheid en het eigen scherm van de Switch zijn hierbij ideaal, want zo heb ik de televisie over voor andere dingen.

Die handzaamheid heeft overigens nog een ander groot voordeel. Want was Diablo III niet een “always-online” game die bij de minste internetstotter al begon te miepen? Voor de Switch-versie heeft Blizzard de internet-eis laten varen om het gemakkelijker te maken om onderweg te blijven gamen. Diablo III is bijna volledig offline te spelen. Bijna, want bij seizoensgebonden personages is het zaak om met dit personage in de game te zitten voordat het netwerk onbereikbaar is.

Diablo III Eternal Collection switch

Behalve dat always-online eruit is gesloopt, biedt Diablo III: Eternal Collection voor de Nintendo Switch niet heel veel nieuws. Ja, je krijgt een pet cuckoo – die helaas niet zijn vrienden erbij roept in een penibele situatie – amiibo-ondersteuning voor een select aantal amiibo en een Ganondorf-outfit. Die laatste is helaas geen echte outfit met zijn eigen perks, maar een Transmogrification-optie. Eigenlijk een simpele reskin waarin je je huidige outfit zo aanpast dat deze op die van Ganondorf lijkt, dus. De Mystic Myriam Jahzia is hiervoor vrijwel direct aan het begin al aanwezig in je kamp, al moet je flink in de digitale buidel tasten om je hele outfit om te vormen. Als je als ontwikkelaar groots uit wilt pakken met de eerste titel voor een Nintendo-console in vijftien jaar, dan zijn deze extra’s toch wat schraal.

Daarnaast introduceert de Switch-versie de nodige bugs, waarvan een enkele redelijk gamebrekend voor fans van de Necromancer. De tijdelijke Curses van dit personage werken soms wel erg kort. Een paar minuten na het opnieuw opstarten van de gamesessie scheiden ze er namelijk mee uit. Je ziet de animatie van de vloek op de grond, er wordt wat van je essence weggesnoept, maar de vloek heeft totaal geen effect op de vijanden. Op Normal, Hard en Expert kom je er nog wel mee weg om zonder vloeken te spelen, maar vanaf Master en zeker op de Torment-moeilijkheidsniveaus begin je ze toch te missen. Vreemd genoeg lijkt het soms voor langere tijd goed te gaan, maar dan ineens kappen de vloeken er weer mee.

Diablo III Eternal Collection switch

Andere bugs die genoemd worden betreffen met name missende animaties van aanvallen die wel uitgevoerd worden of het niet droppen van loot. Kom op Blizzard, in principe is Diablo III: Eternal Collection in veel opzichten een simpele port. Na zes jaar zou je toch verwachten dat de ergste bugs verholpen zijn, of dat grote nieuwe zoals de Necro-bug nooit door de kwaliteitscontrole heenkomen. Vooralsnog blijft het stil aan de kant van de ontwikkelaar, al kan ik me niet voorstellen dat er helemaal geen fix gaat komen.

Diablo III: Eternal Collection voor Nintendo Switch is een solide titel. Hij draait enorm soepel en alle content is aanwezig met nog een klein beetje extra. Toch kan ik niet ontkomen aan de gedachte dat het allemaal ook niet zo heel spannend is. Nieuwkomers en dan met name de iets meer casual gamers kan ik aanraden deze versie te verkiezen boven andere, al is het maar vanwege het ontbreken van always-online en de handzaamheid van de Switch – mits natuurlijk de bovengenoemde bugs aangepakt worden. Maar heb je de hedendaagse versie van Diablo III al eens gespeeld, dan is dit feitelijk weer diezelfde game maar dan op Nintendo’s hybride console. En hoe leuk het ook is om er wederom honderden uren in te stoppen, kan ik me voorstellen dat dit niet voor iedereen een aankoop verantwoordt.

• Vloeiende gameplay
  • Alle content is aanwezig
  • Overal te spelen, ook offline