Homecoming: een mysteriethriller die lekker wegkijkt

Een snelle wegkijker door de korte afleveringen, maar daardoor niet minder een kwaliteitsserie, is de psychologische thriller Homecoming, waarin Julia Roberts begint te twijfelen aan haar eigen herinneringen aan het werk dat zij deed voor de mysterieuze Homecoming-faciliteit.

In het verhaal is de afdeling 'Homecoming' van een militaire aannemer bedoeld voor de thuiskomst van militairen. Ze kunnen daar met therapeuten praten, trainingen volgen en een gecontroleerd dagritme volgen voordat ze weer terugkeren naar de reguliere maatschappij. Althans, dat is het idee. Maar al snel wordt de kijker duidelijk gemaakt: hier is meer aan de hand. Is de faciliteit wel wat het lijkt te zijn? Zijn de inwonende veteranen wel waar hen wordt verteld dat ze zijn?

Homecoming is een serie van Sam Esmail, die ons eerder al de mindfuck Mr. Robot voorschotelde. Die serie kende een mysterie dat niet direct aan de kijker werd opgelepeld en de verwachting, op basis van een handjevol eerste afleveringen van deze serie, is dat het hier ook wel even duurt voordat de kijker doorheeft wat er aan de hand is. Het vragen stellen begint al in de eerste aflevering, wanneer blijkt dat de serie twee tijdlijnen volgt: het 'heden' en een periode die een aantal jaren later speelt. In beide tijdlijnen staat Julia Roberts' Heidi Bergman centraal. In het heden is zij werkzaam bij Homecoming en begeleidt ze een aantal veteranen, maar jaren later werkt zij als serveerster wanneer iemand van het Ministerie van Defensie vragen komt stellen over een incident dat lijkt te zijn gebeurd tijdens haar tijd bij Homecoming, maar waar ze zich niet direct iets van kan herinneren.

Homecoming: Julia Roberts

In eerste instantie lijkt het alsof alle verwarring in het hoofd van Heidi ligt, maar gelukkig is het verhaal gelaagder dan dat en valt er nog het één en ander te ontdekken aan de situatie waarin zij zich bevond. Zo doen twee veteranen een ontdekking over Homecoming die het doet lijken alsof de wereld waar zij op dat moment in leven een groot schouwspel is, een Truman Show, een leugen. Zijn zij wel in een faciliteit die hen helpt terug te keren naar de maatschappij? Of worden ze aan het lijntje gehouden en hebben onzichtbare figuren andere plannen met deze jonge oud-soldaten?

Het mooie van Homecoming is dat er eigenlijk twee mysteries zijn: waarom kan Heidi zich niet goed herinneren wat er is gebeurd, en wat ís er eigenlijk gebeurd? De suggestie is dat de eerste verhaallijn de vragen uit de tweede beantwoordt; die laat immers de gebeurtenissen zien. Maar dat zou wel eens te makkelijk gedacht kunnen zijn; Esmail ontwierp de visuele kant van het verhaal als iets dat sterk doet denken aan stijlen uit de jaren 70, toevallig het decennium van de conspiracy thrillers. En zijn kenmerkende filmstijl, voor kijkers van Mr. Robot herkenbaar, laat het soms lijken alsof de personages inderdaad slechts figuren zijn in een situatie die in scène is gezet voor een onbekend doel. Die filmstijl is overigens het andere sterke punt aan Homecoming; mochten het verhaal of de personages je tijdelijk even vervelen, dan zijn er nog de complex lange takes (in de eerste aflevering is er eentje die je doet afvragen hoe groot de set van Homecoming wel niet moet zijn) of het stijlvolle kleurgebruik. De scènes in de tweede tijdlijn hebben bovendien een andere aspect ratio, alsof deze scènes zich in een andere realiteit afspelen - en misschien is dat ook wel zo.

Homecoming: Julia Roberts en Stephan James

Omdat de afleveringen slechts een half uur duren is het geen serie waar een lange aandachtsspanne voor nodig is. Misschien is dat maar goed ook; het kunstmatig verlengen van het podcast-verhaal, zoals Esmail tegen de pers al even noemde, zou de serie wellicht ook geen goed hebben gedaan. Zoals het er nu naar uitziet is het in ieder geval een intrigerend en vooral mooi gefilmd mysterie, met een prettig rustige opbouw. Het geeft ruimte voor de castleden om hun personages karakter te geven, zoals Shea Whigham, de Defensie-medewerker die de klacht over het incident onderzoekt, of Bobby Cannavale, de baas van Heidi, die altijd met iets anders dan zijn werk bezig lijkt te zijn. Het geeft ruimte voor het verhaal, dat meer een persoonsgedreven thriller lijkt te zijn dan een echt volledig mysterie. En het geeft ruimte aan Sam Esmail om ons mooie plaatjes voor te schotelen. Met Homecoming laat Amazon zien op hun Netflixconcurrent goede content te willen bieden en daar goed talent voor in huis te willen halen.

Homecoming is vanaf vandaag te zien bij Amazon Prime Video.