Blu-ray: Avengers: Infinity War

Zelden is er zo lang toegeleefd naar een film door zoveel mensen. Tien jaar geleden werd door Marvel het Cinematic Universe leven ingeblazen in de vorm van Robert Downey Jr. als Iron Man. Toen had eigenlijk niemand kunnen denken dat er nog 18 films zouden volgen om tot een ontknoping te komen in nog eens twee films. Het eerste gedeelte van die enorme slotfase is nu uit op blu-ray.

Alle superhelden verzamelen! De superslechterik Thanos heeft zijn wens om alle Infinity Stones te verzamelen haast vervuld. Wat hij met die stenen wil doen is met de Infinity Glove ervoor zorgen dat de mensheid in perfecte balans komt. Daarvoor moet alleen wel de helft van de mensen sterven. Aan de Avengers de taak om Thanos te stoppen en ervoor te zorgen dat de mensheid voortleeft.

Het was voor de Russo-broers nogal een klus; ga maar eens zo'n enorme groep aan superhelden met elk zijn/haar eigen verhaal bij elkaar brengen en dan ook nog eens rekening houden met de verwoesting die Thanos wil aanrichten in verschillende werelden. Daarin zijn ze met vlag en wimpel geslaagd, want ze penden een verhaal wat prima te volgen is. Overigens is dat ook te doen als je toevallig niet alle films gezien hebt, want op die weg hiernaartoe is het heel goed mogelijk dat je er eentje hebt gemist. Waar Age of Ultron nog wel eens wat steken liet vallen, is Infinity War een achtbaanrit die geen moment lijkt te stoppen.

Het succes is ook te danken aan andere factoren, waaronder de manier waarop sommige personages worden neergezet door de acteurs. Zo is Chadwick Boseman nog steeds indrukwekkend als T'Challa en mag hij steeds vaker zijn klauwen gebruiken als Black Panther. Maar ook Benedict Cumberbatch komt genoeg aan bod als Doctor Stephen Strange en de gesprekken met Tony Stark en Wong zijn ronduit hilarisch te noemen op meerdere punten in het verhaal. Als ensemble, waarbij een aantal groepen langzamerhand bij elkaar komen, werkt het verhaal ook nog eens perfect en komen de acteurs allen genoeg aan bod.

Daarbij zijn ook nog de special effects adembenemend te noemen. De verschillende werelden, waarvan een groot deel al te zien was in de Guardians of the Galaxy-films en in Black Panther worden verder ontdekt en zien er ook thuis op een goede televisie nog steeds zo indrukwekkend uit als dat ze eruit zagen op het witte doek. Daarbij verzorgt Alan Silvestri een score van epische proporties, waarbij hij het welbekende Avengers-thema op een slimme wijze heeft weten te verhullen. Nog een easter egg om te vinden voor de fans, dus.

De blu-ray van Infinity War barst letterlijk uit zijn voegen van de extra's. Zo zijn er een aantal featurettes te vinden die dieper in gaan op onder meer Thanos, Wakanda en Doctor Strange en een aantal verwijderde scènes die zeker iets toevoegen aan het verloop van het verhaal. Natuurlijk is de gag reel ook niet te missen. Het is nog even wachten tot het échte einde van de rit. Het nog titelloze laatste deel van deze Avengers komt uit 3 mei 2019. Tot die tijd is er met deze blu-ray in huis nog genoeg om over te speculeren!