A Star Is Born

Eens in de zoveel tijd opent er een film ver voor zijn algehele releasedatum op een filmfestival voor een zaal gevuld met critici. Berichten stromen binnen over hoe die film alle prijzen gaat winnen of juist hoe er nooit meer zo'n film gemaakt moet worden. Het gebeurde in 2016 bij La La Land en dit jaar bij onder andere Spike Lee's BlackKklansman. Er was alleen nog een titel die indruk wist te maken tijdens het filmfestival van Venetië en dat was het hersenspinsel van Bradley Cooper. Een remake van A Star Is Born uit 1978 met toen in de hoofdrol Barbra Streisand. Ditmaal is het aan Stefani Germanotta, bij het grote publiek bekend als Lady Gaga. Weet zij de hoge verwachtingen waar te maken, onder de vleugels van Cooper?

De doorgewinterde muzikant Jackson Maine komt op een avond Ally tegen, een zangeres die het moeilijk heeft om tot succes te komen. Samen groeit de liefde voor muziek en voor elkaar. Alcoholisme en een verschil in leefstijl zorgen echter voor de nodige problemen die steeds moeilijker worden om te overwinnen. Terwijl Ally een carrière probeert te maken en alles voor de wind gaat is de vraag of er nog wel een weg terug is voor Jackson, of dat hij toch zijn eigen graf aan het graven is.

Het verhaal van A Star Is Born draait om de muziek, de liefde ervoor en wat het met zich meebrengt als er dan eindelijk succes is met die muziek. Ook was het voor Cooper zelf belangrijk dat er op een effectieve manier een verhaal werd verteld. En daar is hij voor de volle honderd procent succesvol mee. Van het begin tot het einde wordt er een achtbaan aan emoties geactiveerd die op geen enkel moment gas terug lijkt te nemen. Het noemenswaardige daaraan is dat het verhaal daarbij nooit uit het oog wordt verloren. Er is een begin en een eindstation, maar daartussen wordt ruim de tijd genomen om de personages de diepte te geven die ze verdienen. Dat begint al tijdens de eerste scène waarin Cooper te zien is als Jackson Maine. Door kleine dingen wordt gelijk duidelijk met wat voor een man we hier te maken hebben. Op haar beurt krijgt Lady Gaga's Ally dezelfde juiste behandeling en wordt er gelijk de diepte in gedoken door een prachtige dialoog. Dat samenspel blijft de hele film doorsudderen, met een aantal uitbarstingen als absoluut hoogtepunt.

Samen met Eric Roth en Will Fetters schreef Cooper het verhaal dat hij wilde vertellen en besloot hij ook op de regisseursstoel plaats te nemen. Dat die beslissing de juiste is geweest blijkt wel uit het eindproduct wat er te zien is op het witte doek. Lady Gaga verklaarde zelf al in interviews dat het Cooper is die in haar geloofde voor de rol en uit het gemak waarmee ze Ally lijkt neer te zetten komt wel naar voren dat er geen woord aan gelogen is. De stoel is dus een plek waar Cooper vaker plaats mag nemen. Niet alleen Lady Gaga weet hij op haar gemak te stellen, ook Sam Elliott speelt een van de beste rollen van zijn carrière als Maine's broer Bobby. De menselijkheid in dat personage is op zo'n rauwe manier naar voren gebracht, namelijk in de liefde die broers voor elkaar kunnen voelen maar vaak niet beslissen te uiten.

En dan is er natuurlijk nog de muziek. De meeste nummers voor de film zijn geschreven onder leiding van Lady Gaga zelf en dat is ook te zien in de manier waarop ze de nummers brengt. Verschillende stijlen worden constant gemixt, van het poppy-geluid wat we van haar eigen stijl gewend zijn tot aan het prachtige duet 'I Don't Know What Love is', een nummer dat Cooper en Gaga samen op papier wisten te zetten. Het slotakkoord in de vorm van 'I'll Never Love Again' brengt zelfs tranen in de ogen bij de meest ongevoelige mensen en laat alle gevoelens die voorbij zijn gekomen tijdens deze film nog eens even opborrelen.

A Star Is Born wordt getipt voor meerdere Oscars en dat is ook niet meer dan terecht. Lady Gaga verdient er drie (Best Actress, Best Original Song), Bradley Cooper verdient er 4 (Best Actor, Best Screenplay, Best Director en Best Original Song) en het zou zomaar eens kunnen dat ze samen op het podium mogen staan om Best Picture in ontvangst te nemen op zondag 24 februari. Mark your calendars, A Star Is Born gaat scoren. Zonder twijfel.