Assassin's Creed Odyssey

Berend Botje ging uit varen
Het varen zoals in Assassin's Creed Black Flag vond ik fantastisch en gelukkig is het varen weer helemaal terug. Grieken, Spartanen, piraten, er vaart van alles. Daar kun je ruzie mee zoeken, je kunt onder andere vlaggen varen en zo ook rijker worden. Je schip kun je weer op allerlei manieren upgraden om de grotere schepen te laten zinken of enteren. Het enteren is leuker, de crew geeft een drumpartij op hun schild weg en springen de andere boot op om daar keet te schoppen, samen met mij natuurlijk, ik ga niet kijken hoe zij alle lol hebben. Er zijn ook weer allerlei duikplekken met gezonken schatten. Walvissen, dolfijnen en ook haaien zijn te spotten. Als je een boot tot zinken brengt kan het zijn dat het daarna krioelt van de haaien, op zoek naar een snack. Dat zijn de details waar ik vrolijk van word.

Assassin's Creed Odyssey - Sailing (Foto: Ubisoft)

Meer details, maar wel tegen een prijs
Assassin's Creed Odyssey is grafisch mooier dan Assassin's Creed Origins. Dat komt vooral omdat er veel meer begroeiing is, er is veel meer afwisseling in steden en flora en fauna. Dat heeft zijn prijs. Het is me in zestig uur maar een keer ernstig voorgekomen, maar het spel hapert zo nu en dan. Als je te paard een zooi vogels laat opvliegen dan is het even 'oei'. Het duikt naar schatting naar 20fps. Een gelukkig eenmalig ernstige hapering was tijdens een gevecht. Het ging naar onspeelbare 1 frame per tien seconden. Het duurde een minuut of twee voordat ik me dood heb laten gaan. Let wel, dat was eenmalig, maar het zou eigenlijk niet mogen gebeuren.

Bugs
Dat is niet de enige bug. Er komt nog een day-one patch, maar daar kan ik niet op oordelen: ik weet nu nog niet wat er straks in opgelost is. Wat ik een paar keer zag was dat de contouren van een vijand, gespot door je adelaar, onder een rotsblok aan het rondwandelen was. Hij viel mij niet aan, ik kon hem niet aanvallen, toch jammer. Het sneaky aanvallen wilde soms ook niet even lekker alsof het spel mijn knop niet registreerde. Later kwam ik erachter dat het lag aan de camerahoek. Ik zag een kistje, dat wilde ik openen. Daar was ik mee bezig, maar ik zag een vijand rondlopen. Ik draaide de camera om te zien of hij mijn kant op kwam. Zo gauw het slot van de kist niet zichtbaar in beeld was door een overhangende balk, stopte Alexios met het openen van de kist. Oke ... Hopelijk wordt dat snel opgelost, want Alexios zit vaak in struiken en als een tak mijn moordknop saboteert is dat alleen maar irritant.

Assassin's Creed Odyssey - Underground bug (Foto: Pheno)

Assassin's Creed Odyssey is enorm. Met gemak moet dit de grootste game in de franchise zijn. Er is veel content, met veel verschillende verhaallijnen die je naast het hoofdverhaal kunt spelen. Ik heb met heel wat zijwegen zestig uur in het spel zitten en nog heb ik van alles te doen. Dat doe ik nu met Kassandra in een tweede run, met wie ik een huntress speel, dus ik probeer het meest met pijl en boog te doen. De gevolgen van keuzes die je maakt vallen vaak heel erg mee, er zijn er maar een paar die echt een groot gevolg hebben. Helaas zijn er dit keer wel meer bugs, gelukkig niet zo veel als Assassin's Creed Unity, maar ze vallen wel op. Als deze gepatched worden dan mag je gerust het cijfer +1 doen. Voor nu is Assassin's Creed Odyssey al een aanrader met zoveel content in een interessante open wereld. Het spel is 5 oktober uit op PlayStation 4, Xbox One en pc.

• Grote open wereld om te ontdekken
  • Veel content, ook na release
  • Teveel pluspunten om op te noemen