Nintendo Labo - Toy-Con 3: Vehicle Kit

Nintendo Labo is één van de interessantere producten waar Nintendo de laatste jaren mee is gekomen. Een product dat zeker niet iedereen aanspreekt, het is ook niet per se voor iedereen bedoeld, en wat creativiteit, leren en gamen samenbrengt. Zelf ben ik nog altijd enthousiast over de lijn en de Vehicle Kit verandert dit niet.

Nintendo Labo Adventure Mode

In de Vehicle Kit zit karton waarmee je drie voertuigen (of beter: de besturing van drie voertuigen) kunt maken. Een auto, een boot en een vliegtuig zijn de focus van deze nieuwe collectie knutsels. Daarnaast moet je een pedaal vouwen om gas te kunnen geven, een sleutelhouder voor één van de Joy-Con en een verfbus. Start de game op en begin te vouwen met de uitgebreide en zeer nuttige handleiding in de game zelf. Deze laat precies zien wat je moet vouwen, wanneer je het moet vouwen, hoe je het karton in elkaar steekt en waar overige hulpmiddelen als touw en stickers moeten worden geplaatst. Jonge kinderen moeten aan de slag met Labo en dankzij deze handleidingen is dat geen probleem.

Nintendo Labo Stuur

In totaal zul je zo'n zes tot acht uur bezig zijn om alles in elkaar te knutselen, al kun je ervoor kiezen om het in het begin bij één onderdeel te houden, zodat je snel kunt spelen. Je kunt dus binnen een kleine drie kwartier al spelen, al mis je dan natuurlijk wel het grootste deel van het spel. Er zit in ieder geval een 'bouw en speel' cyclus in die elke voortgang beloont met nieuwe content. Zo kun je met enkel je gaspedaal met een soort RC-cars spelen en kun je met je verfbus je voertuig aanpassen. De grootste gameplaycontent is de Adventure Modus, waarin je met de drie voertuigen een open wereld verkent en uitdagingen moet voltooien.

De open wereld begon in in mijn autootje. Een mooi groen grasveld stond op me te wachten en ik kon al snel een gasstation zien. Ik reed ernaartoe en moest mijn auto opladen. Dit doe je met de twee hendels die je ook in elkaar moest zetten voor aan het stuur. Hiermee kun je jouw auto opladen, maar ook andere opties selecteren door aan het uiteinde te draaien. Bommen gooien, een zaag, een radio en ruitenwissers behoren tot de opties. Deze heb je nodig voor ontdekkingen en uitdagingen. Met een volle auto ging ik op onderzoek (door te toeteren kun je overigens de map en uitdagingen zien). Al snel kwam ik koeien tegen die waren ontsnapt, een robot zonder energie en een plateau waarop je moest landen. Een beetje rondrijden, wisselen van voertuigen (dit doe je simpel en snel door de sleutelhouder + Joy-Con in één van de andere sturen te plaatsen) en bekijken hoe alles werkt.

Nintendo Labo Vliegtuig

Het werkt simpel in ieder geval. Vliegen doe je met een Joy-Stick en met de knop aan de achterkant kun je ook schieten. Dit voelde voor mij het natuurlijkst en leukst, puur door de grotere vrijheid die je ervaart. Het lastigst vind ik de onderzeëer te besturen. Met twee draaiende knoppen aan de zijkanten bestuur je twee jets. Staan deze allebei omhoog, dan daal je. Staan ze achter je, ga je naar voren. Het draaien is het lastige hieraan, want dan moet je er één naar voren hebben staan en de ander naar achter, zodat die straal je ronddraait. Om dit precies en consistent uit te voeren vereiste wat oefenen. Maar dat is ook het leuke: elk voertuig biedt een ander mechanisme, andere uitdagingen en andere gameplay. Wat dat betreft is de Adventure Mode voor mij een succes met de leukste gameplay tot nu toe.

Daarnaast heb je natuurlijk ook gewoon toegang tot de Toy-Con Garage, waarin je jouw eigen games kunt maken. Online is al van alles langsgekomen: van remakes van Game & Watch tot werkende instrumenten tot eigen minigames. De Garage werkt met simpele logica door vierkanten te verbinden met lijnen en die een waarde toe te kennen. Zelf heb ik nog geen grote creaties durven maken, maar de potentie om te experimenteren is zeker aanwezig zo is wel gebleken.

Nintendo Labo - Toy-Con 3: Vehicle Kit is gewoon een leuke game, zeker voor de jongere gamers onder ons. Een open wereld om te verkennen op je eigen tempo zonder grote gevaren, tijdslimieten of ander narigheid. Compatibiliteit met Mario Kart 8 Deluxe is ook een aangename verrassing, maar uiteindelijk blijven de problemen voor Labo wel hetzelfde: de set kost wederom zeventig euro en het idee van mensen om zoveel geld uit te geven voor 'wat karton' blijft lastig. Het wordt interessant om te zien hoe Labo het doet in het komende feestseizoen. Aan de kwaliteit van de Vehicle Kit ligt het in ieder geval niet.

• Leuke modi om te spelen
  • Variatie goed aanwezig
  • Goede begeleiding tijdens het bouwen